Charlotte Geerolf ziet de verplichte sluiting van de horeca met lede ogen aan. "Toen ik het nieuws vernam, was ik er echt waar niet goed van. Opnieuw gesloten! Nadat we eerder al een lockdown moesten zien te overleven."

Maar ze vatte snel weer de koe bij de horens. "Mijn partner Tom Bogaert heeft met EPDM Solutions (platte daken) een bedrijf dat goede zaken gedaan heeft het jongste jaar. Hij wilde mee zijn schouders zitten onder een initiatief dat vooral de cafébazen moet ondersteunen. Tijdens de lockdown kreeg elke cafébaas meteen 4.000 euro, nu is de tegemoetkoming van de staat een stuk lager en vaak ontoereikend. En een cafébaas kan ook moeilijk een take-away organiseren. Als eetcafé kan ik dat wel. Dat deed ik overigens ook al in de lockdown. Daarom groeide bij ons het idee om een stuk van de opbrengst van de verkoop van spaghettisaus aan de cafébazen te schenken en hen ook mee de campagne te laten trekken."

Eigen recept

Het team van EPDM Solutions zette zich mee achter het marktinggedeelte van het initiatief dat vanaf maandag 2 november start. "Elke klant die wil bestellen wordt via een centrale online-bestel-app doorverwezen naar een lijst van deelnemende kroegen. Daarbij moet er één favoriete café aangevinkt worden die je wil steunen vooraleer je naar de onlinebetaalpagina kan doorgaan om de bestelling af te ronden. Hoe meer sympathisanten het café aanvinken hoe groter hun deel van de koek."

"Heel wat cafébazen reageerden ondertussen al enthousiast. We doen het dan ook voor hen"

"De app houdt perfect bij hoeveel liter saus er per café per dag verkocht wordt en nadien krijgen ze daarop 10 procent uitbetaald. De bestellingen moeten 24 uur op voorhand geplaatst worden en kunnen zeven dagen op zeven tussen 18 en 20 uur in De Oude Sint-Pieter Izegem afgehaald worden. We beginnen in een straal van 15 km in en rond Izegem en in een latere fase kunnen nog ruimer randgemeenten erbij betrokken worden."

Café de Oude Sint-Pieter staat ver buiten Izegem bekend om de ambachtelijke spaghettisaus. "Een eigen recept. Op drukke dagen maak ik er 40 liter, nu zullen dat er straks nog meer zijn. Ik begin zondag met de eerste lading, vanaf maandag kan die bij ons afgehaald worden. Bellen hoeft niet, bestellen kan enkel via de app."

Tweede verdeelpunt

Ook enkele sponsors sprongen al op de kar. EPDM Solutions treedt als hoofdsponsor op, maar ook Bon'Ap zegde al steun toe. Net als nog wat zaken, maar sommigen doen dit liever in discretie."

"Heel wat cafébazen reageerden ondertussen al enthousiast. We doen het dan ook voor hen. Alleen door elkaar te helpen kunnen we als horeca deze crisis overleven. Mocht de actie aanslaan, kunnen we ook uitkijken naar een tweede verdeelpunt. We denken de actie vier tot zes maanden te laten lopen."

Charlotte Geerolf ziet de verplichte sluiting van de horeca met lede ogen aan. "Toen ik het nieuws vernam, was ik er echt waar niet goed van. Opnieuw gesloten! Nadat we eerder al een lockdown moesten zien te overleven."Maar ze vatte snel weer de koe bij de horens. "Mijn partner Tom Bogaert heeft met EPDM Solutions (platte daken) een bedrijf dat goede zaken gedaan heeft het jongste jaar. Hij wilde mee zijn schouders zitten onder een initiatief dat vooral de cafébazen moet ondersteunen. Tijdens de lockdown kreeg elke cafébaas meteen 4.000 euro, nu is de tegemoetkoming van de staat een stuk lager en vaak ontoereikend. En een cafébaas kan ook moeilijk een take-away organiseren. Als eetcafé kan ik dat wel. Dat deed ik overigens ook al in de lockdown. Daarom groeide bij ons het idee om een stuk van de opbrengst van de verkoop van spaghettisaus aan de cafébazen te schenken en hen ook mee de campagne te laten trekken."Het team van EPDM Solutions zette zich mee achter het marktinggedeelte van het initiatief dat vanaf maandag 2 november start. "Elke klant die wil bestellen wordt via een centrale online-bestel-app doorverwezen naar een lijst van deelnemende kroegen. Daarbij moet er één favoriete café aangevinkt worden die je wil steunen vooraleer je naar de onlinebetaalpagina kan doorgaan om de bestelling af te ronden. Hoe meer sympathisanten het café aanvinken hoe groter hun deel van de koek.""De app houdt perfect bij hoeveel liter saus er per café per dag verkocht wordt en nadien krijgen ze daarop 10 procent uitbetaald. De bestellingen moeten 24 uur op voorhand geplaatst worden en kunnen zeven dagen op zeven tussen 18 en 20 uur in De Oude Sint-Pieter Izegem afgehaald worden. We beginnen in een straal van 15 km in en rond Izegem en in een latere fase kunnen nog ruimer randgemeenten erbij betrokken worden."Café de Oude Sint-Pieter staat ver buiten Izegem bekend om de ambachtelijke spaghettisaus. "Een eigen recept. Op drukke dagen maak ik er 40 liter, nu zullen dat er straks nog meer zijn. Ik begin zondag met de eerste lading, vanaf maandag kan die bij ons afgehaald worden. Bellen hoeft niet, bestellen kan enkel via de app."Ook enkele sponsors sprongen al op de kar. EPDM Solutions treedt als hoofdsponsor op, maar ook Bon'Ap zegde al steun toe. Net als nog wat zaken, maar sommigen doen dit liever in discretie.""Heel wat cafébazen reageerden ondertussen al enthousiast. We doen het dan ook voor hen. Alleen door elkaar te helpen kunnen we als horeca deze crisis overleven. Mocht de actie aanslaan, kunnen we ook uitkijken naar een tweede verdeelpunt. We denken de actie vier tot zes maanden te laten lopen."