Ceo Standaard Boekhandel is duidelijk: “Een drama als we op 11 mei niet kunnen openen”

(foto Belga) © belga
Philippe Verhaest

Normaal mogen alle winkels op 11 mei de deuren weer openen. Geen dag te vroeg, zegt Geert Schotte, ceo van Standaard Boekhandel. “De coronacrisis zal hoe dan ook voor slachtoffers zorgen.” Dat bevestigt ook een studie van SD Worx. Daaruit blijkt dat minstens één op de vijf kmo’s voor juni personeel zal moeten ontslaan.

Standaard Boekhandel geeft, zelfstandige uitbaters en de mensen van het distributiecentrum meegerekend, om en bij de 1.100 mensen werk. Ceo Geert Schotte (46) kijkt reikhalzend uit naar de dag dat zijn winkels opnieuw klanten over de vloer kunnen krijgen. “We moeten eerlijk zijn, de voorbije periode was bijzonder moeilijk”, stelt hij. “Wij hebben op 17 maart beslist om daags nadien de deuren te sluiten. We konden de veiligheid voor onze werknemers en klanten niet langer garanderen en gezondheid staat nog altijd voorop. Sinds die dag zijn we onze heropstart aan het voorbereiden.”

Zowel kleine als grote ketens dreigen over de kop te gaan – Geert Schotte, ceo Standaard Boekhandel

De voorbije zeven weken draaide het onlineverhaal van Standaard Boekhandel op volle toeren. “De groeicijfers op dat vlak zijn schitterend, maar niet te vergelijken met de omzet van onze fysieke winkels. Het heeft ons geholpen, maar meer dan een doekje voor het bloeden was het niet. We hebben onze mensen op technische werkloosheid moeten zetten, maar de maandelijkse huur van alle panden loopt gewoon door. Daar heeft de regering nog altijd geen steunmaatregelen voor getroffen. Ik hoop dat die er snel komen, want we houden nu al niet meer het hoofd boven water.”

1 week gesloten = 1 miljard euro verlies

Schotte was liever komende maandag alweer van start gegaan. “We zijn klaar en hebben alle mogelijke voorzorgsmaatregelen genomen. We voorzien mondmaskers en handgel voor al onze medewerkers, er komen in alle winkels schermen in plexiglas, we plaatsten vloerstickers om afstand te bewaren en zullen het aantal aanwezige klanten constant monitoren. We gaan veel verder dan de maatregelen die de overheid de supermarkten momenteel oplegt. Wij zijn perfect voorbereid, maar ik heb de indruk dat onze vele overheden en regeringen dat niet zijn. Dat klopt niet.”

“Elke week dat de non-foodwinkels de deuren gesloten moeten houden, lijden we een gezamenlijk verlies van 1 miljard euro. Ik ben ervan overtuigd dat de coronacrisis voor slachtoffers zal zorgen. Zowel kleine als grote ketens dreigen over de kop te gaan. En als we alsnog niet kunnen openen op 11 mei, staan we voor een enorm drama. Als de overheid zo voor mensenmassa’s in de winkelstraten vreest, neem dan doortastende maatregelen. Waarom niet zoals tijdens de oliecrisis van de jaren zeventig? Toen mochten auto’s met pare en onpare nummerplaten afwisselend de weg op. Koppel nu leeftijdscategorieën aan weekdagen waarop die mogen winkelen. Zo is er veel minder volk op straat én hou je generaties ook uit elkaar. Duidelijke en afdoende maatregelen. Die zouden ons helpen, maar ik mis ze momenteel.”

Wouter Blomme, directeur van Unizo West-Vlaanderen: “We hebben héél snel duidelijkheid nodig”

Zijn de exit-richtlijnen duidelijk voor u?

“Neen, en zeker niet als ze de ene dag communiceren dat alle winkels en ondernemingen op 4 mei mogen heropstarten en op 11 mei hun deuren weer mogen openen, maar de experts de volgende dag vertellen dat daar wel serieuze voorwaarden aan gekoppeld zijn. En dan spreekt de ene over dat getal en de andere over een heel ander cijfer. Dat zorgt enkel weer voor heel wat wrevel en onduidelijkheid. Waar we wel heel tevreden over zijn, is dat het een one-size-fits-allprincipe is en weer geen kakofonie van bepaalde producten die wel en niet verkocht mogen worden. We hopen nu dat er snel duidelijkheid komt, zodat de mensen zich kunnen voorbereiden.”

Ceo Standaard Boekhandel is duidelijk:
© Stefaan Beel

Is 2020 nu al een verloren jaar of is er nog hoop?

“Het is onmogelijk om daar een eenduidig antwoord op te geven. Binnen elke groep – starter, gevestigde waarde of een zaak op zijn retour – krijgen we heel verschillende reacties op de crisis. De ene neemt het heft in handen, begint met nieuwe producten of nieuwe klantengroepen aan te boren. Ondanks de moeilijkheden zien ze opportuniteiten en komen ze versneld met nieuwe en creatieve oplossingen, die zelfs post-corona lucratief zullen zijn. Anderen zien de grond van onder hun voeten wegzakken en zijn het noorden volledig kwijt. Voor die laatste groep kan het een verloren jaar en misschien zelfs een verloren zaak – zelfs letterlijk – worden.”

Wat moet er gebeuren om zaken van het faillissement te redden?

“We pleiten voor betaalhygiëne. Zorg dat alle facturen op tijd betaald worden. Door de leveranciers, door de klanten, door de overheden… Dat kost niets. We rekenen erop dat de banken flexibel en begripvol omgaan met overbruggingskredieten. Een horecazaak kan nu moeilijk opgeven wat die het komende kwartaal zal verdienen. En de overheidssteun is en blijft een goeie zaak, maar hoe zullen ze omgaan met tijdelijke werkloosheid? Als een KMO mag heropstarten, zullen misschien niet alle werknemers weer kunnen beginnen. Als je de helft van je ruimte mag gebruiken of de helft van je klanten mag ontvangen, zal je ook niet al je personeel nodig hebben.” (ON)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier