Die moet meehelpen om nieuwe investeerders naar Torhout te lokken, promotiecampagnes voor het handelsapparaat op te zetten, de leegstand van winkelpanden aan te pakken, in te spelen op het internetkopen en ideeën in concrete acties o...

Die moet meehelpen om nieuwe investeerders naar Torhout te lokken, promotiecampagnes voor het handelsapparaat op te zetten, de leegstand van winkelpanden aan te pakken, in te spelen op het internetkopen en ideeën in concrete acties om te zetten.De investering in het project is fors. Er is voor een periode van twee jaar in totaal 243.000 euro voorzien, waarvan 40 procent subsidies door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en de resterende 146.000 euro door de stad te betalen.Het aantal winkeliers daalt in heel Vlaanderen en de leegstand stijgt, ook in Torhout. Uit een studie blijkt dat sinds 2008 het aantal lege handelspanden overal toenam en dat vooral de kernen in kleinere steden het zwaar hebben. In totaal staat in Vlaanderen 7,4 procent van de totale winkeloppervlakte leeg. In Torhout is dat 5,6 procent. Torhout schrijft ook 175.000 euro in het stadsbudget in om zich via de Vlaamse bouwmeester te laten bijstaan door procesbegeleiders en topontwerpers voor de heraanleg van de Markt. In 2019 voorziet de stad al een eerste fase van concrete uitvoering.(JS)Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen, editie De Weekbode Torhout