CD&V Ieper ontving signalen dat voor heel wat handelaars in Ieper en deelgemeenten het water aan de lippen staat. "Het is dus tijd voor actie! Liever gisteren dan morgen", aldus fractieleider Katrien Desomer van CD&V. "Na de Ieperse cheque voor alle sectoren en de speciale inspanningen voor horeca en toerisme is het jammer dat gerichte acties ter ondersteuning voor de lokale winkels uitblijven."
...

CD&V Ieper ontving signalen dat voor heel wat handelaars in Ieper en deelgemeenten het water aan de lippen staat. "Het is dus tijd voor actie! Liever gisteren dan morgen", aldus fractieleider Katrien Desomer van CD&V. "Na de Ieperse cheque voor alle sectoren en de speciale inspanningen voor horeca en toerisme is het jammer dat gerichte acties ter ondersteuning voor de lokale winkels uitblijven."Met vijf concrete voorstellen hoopt CD&V nog het tij te kunnen keren. "Ten eerste: steek het bedrag dat niet geïnd werd van de coronabonnen in een gezamenlijke pot als extra werkkapitaal voor 2021-2022. We vinden ook dat er een speciale actie moet komen rond de Ieperse cadeaubon waarbij de stad tijdens de eindejaarsperiode bij elke aankoop 5% bijlegt op het bedrag, met een maximum van 50 euro. Ten derde: zorg dat de lege handelspanden zo snel mogelijk worden ingevuld met een pop-upproject. Het succesvolle Pop-up Art kan hierbij herhaald worden. Vier: zorg dat de zaterdagmarkt op de Grote Markt doorgaat. Dit is een meerwaarde voor de handelaars in de binnenstad maar zou zeker ook een opsteker zijn voor de marktkramers. Ten slotte is het ook belangrijk om extra initiatieven te lanceren voor de rand en de deelgemeenten.""Wij wachten 15 oktober af om het exacte resultaat van de coronabonnenactie te weten", reageerde schepen van Economie Diego Desmadryl (Open Ieper). "Het college zal aan de hand van de resultaten evalueren en kijken wat we eventueel verder nog kunnen ondernemen. Ik kan wel al meegeven dat er momenteel 15.400 van de 16.000 bonnen in gebruik zijn. 9.725 van die bonnen zijn volledig opgebruikt. Over de speciale actie van 5% kan ik enkel meegeven dat dit systeem ook eerder al werd onderzocht. Helaas kunnen we dit niet weerhouden voor de eenvoudige redenen dat we dit onmogelijk kunnen budgetteren. Acties ondernemen waar we vooraf geen totaalbedrag kunnen bepalen zijn dan ook onverantwoord. In verschillende andere steden hebben ze deze actie zelf vroegtijdig moeten stopzetten.""Lege handelspanden dienen inderdaad zo snel mogelijk worden ingevuld", vervolgde Desmadryl. "Eerst en vooral hebben we ingetekend en ondertussen ook goedkeuring gekregen voor een het Kick-project. Een subsidieproject die we hebben ingediend samen met de vier West-Vlaamse centrumsteden. Dit is betreft Europese subsidies, aangevuld met middelen van de provincie waar we een samenwerking opzetten met de centrumsteden rond kernversterking en waar bestrijden van de leegstand centraal staat. Deze subsidie werd goedgekeurd 10 september. Nu kunnen we dus starten met het overleg en de uitwerking hiervan. Uw suggestie om deze panden op te vullen met pop-upprojecten vinden wij trouwens ook een zeer goed idee en zullen we zeker meenemen in de verdere uitwerking van projecten rond leegstand.""Dat de zaterdagmarkt zoveel mogelijk doorgaat op de Grote Markt is een evidentie. Net zoals vorige jaren moet die enkel een aantal keren verhuizen bij grote evenementen, maar inderdaad: het COVID-jaar is en was voor niemand evident, waardoor de volledige evenementenkalender door elkaar werd geschud en de opgelegde maatregelen er natuurlijk voor zorgden dat we nog meer moesten verhuizen. Ik kan wel meegeven dat we volgend jaar zeker zullen proberen de markt zo weinig mogelijk te moeten verplaatsen. Voor de deelgemeenten werd voor het eerst een koopweekend georganiseerd in het kader van de cadeaubon. Tijdens dat weekend werd voor 26.000 euro aan bonnen gespendeerd. Ik hoop alvast binnenkort terug samen te zitten met de raad voor deelgemeenten om verdere acties uit te werken, maar indien er suggesties zijn, zijn die natuurlijk altijd welkom", besluit schepen Desmadryl. (TOGH)