Joost Vanhaerents (51), die in de Oude Gentweg woont, vlakbij zijn carwash in de Bruggestraat, beklemtoont dat hij zijn ongenoegen niet enkel voor eigen rekening ventileert. "Ik breek een lans voor álle sectoren en handelszaken die coronaproof kunnen functioneren en toch verplicht worden om hun deuren volledig of gedeeltelijk te sluiten. De overheid moet geen opsplitsing maken tussen zaken die ze essentieel of niet essentieel vindt, maar tussen zaken die veilig of niet veilig zijn. Laat het gezond verstand toch zegevieren."
...

Joost Vanhaerents (51), die in de Oude Gentweg woont, vlakbij zijn carwash in de Bruggestraat, beklemtoont dat hij zijn ongenoegen niet enkel voor eigen rekening ventileert. "Ik breek een lans voor álle sectoren en handelszaken die coronaproof kunnen functioneren en toch verplicht worden om hun deuren volledig of gedeeltelijk te sluiten. De overheid moet geen opsplitsing maken tussen zaken die ze essentieel of niet essentieel vindt, maar tussen zaken die veilig of niet veilig zijn. Laat het gezond verstand toch zegevieren."Twee jaar geleden ging Bling King open. Met zijn in ledkleuren badende wastunnel van 62 meter en vier selfwashboxen. "Een zaak als deze heeft een vijftal jaar nodig om haar top te bereiken en een optimaal klantenbestand uit te bouwen", zegt Joost. "Wat we nu meemaken, geeft ons, net als veel andere handelszaken, een enorme dreun. Toen op maandag 2 november de tweede lockdown inging, was er even verwarring. Eerst luidde het dat de tankstations en carwashes open mochten blijven, maar nog diezelfde middag kregen we het bericht dat de wasstraten en selfwashboxen dicht moesten. De voorbije twee en een halve week hebben we het hek van Bling King dus onverbiddelijk dicht moeten laten.""En dat terwijl we volledig coronaproof konden werken, want veiliger dan in een wasstraat kan bijna niet. Je zit als klant afgesloten in je auto, je betaalt contactloos en zelfs als je de stofzuiger wilt gebruiken, doe je dat in openlucht en met zeker vijf meter tussen de ene en de andere stofzuigerbox. Probeer er dan maar enige logica in te vinden dat je je zaak toch moet sluiten.""De politici hebben de mond vol over compensaties, maar daar is het ons niet om te doen. We willen ondernemen. Ook de suggestie van de overheid om in een webshop te investeren, heeft in onze sector totaal geen zin. Je kunt maar moeilijk je auto online laten wassen, hé. Blijkbaar geeft de overheid liever een massa geld uit aan steunmaatregelen, die aan het eind van de rit door ons allemaal betaald worden, dan de zaken die veilig zijn open te laten. Ik mis het gezond boerenverstand in de aanpak van de crisis."Dinsdagavond kreeg Joost dan toch een spatje goed nieuws. "De carwash mag sinds woensdagmorgen weer open, weliswaar enkel voor bedrijfswagens en zelfstandigen. We hebben die wijziging te danken aan de succesvolle tussenkomst van Jan de Keyser, de burgemeester van Oostkamp. Die nam het op voor carwash Wildemeersch op zijn grondgebied. Net als ik bepleitte hij dat volautomatische carwashstraten open moeten blijven, aangezien ze coronaveilig zijn.""Een volledige heropening mag helaas niet, wat ik niet begrijp, maar openen voor bedrijven en zelfstandigen is toch al iets. Zelf controleren of een auto een bedrijfswagen is, mogen we niet, dus zal er weleens een particulier in de rij staan, vermoed ik. Dat zal moeilijk te vermijden zijn.""Laat er geen twijfel over bestaan, ik ben net als iedereen ervan overtuigd dat we het coronavirus krachtdadig moeten bestrijden. En dat onze zorginstellingen beschermd dienen te worden tegen een overvloed aan patiënten. Maar waarom een onderneming als onze carwash doen sluiten, als je weet dat ze perfect coronaproof werkt? Oók voor particulieren, die nu nog altijd niet met hun wagen mogen langskomen. Waarom sectoren sluiten als dat voor de volksgezondheid niet nodig is? Kill the virus, not the business! In onze wasstraat blijft de klant het hele traject in de cocon van zijn wagen. Superveilig dus en tóch worden we zo beknot. Zou de overheid niet beter de illegale handwashes aanpakken, die voor oneerlijke concurrentie zorgen?""De tussenkomst van Jan toont aan dat je in geval van twijfel het beslissingsrecht over wat open mag blijven en wat niet, beter naar het lokale niveau overhevelt. De plaatselijke overheid kent de zaken op haar grondgebied wél. Overigens: naar ik hoor van ooggetuigen zijn in Wallonië veel carwashes gewoon opengebleven."