Campagne wil bedrijven naar ‘fileloos’ Oostende lokken

Er is nog veel ruimte beschikbaar op de Oostendse bedrijventerreinen, zo maakt de campagne duidelijk.
Redactie KW

Het Economisch Huis start een nationale mediacampagne om bedrijven uit het binnenland warm te maken om een tweede vestiging in Oostende te openen. “Start je buitenbedrijf”, zo luidt de campagne.

Heel wat bedrijven in de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant, Limburg en in Brussel slagen er niet in om hun personeel en materieel op een economisch en menselijk aanvaardbare manier doorheen de dagelijkse filegolf te loodsen en ‘s avonds ook terug naar huis. Dat betekent voor die bedrijven een enorme factuur en voor de personeelsleden ook een enorme druk om tijdig te kunnen beginnen en tijdig weer thuis te zijn. Het Economisch Huis wil die bedrijven naar Oostende lokken om er een ‘buitenbedrijf’, een tweede vestiging, te openen.

Nog veel ruimte

“Oostende wil een oplossing aanreiken voor dit groeiende probleem. Als eerste stad zetten wij erop in om bedrijven uit Antwerpen, Brussel, Vlaams-Brabant en zelfs Limburg te overtuigen hier een nieuwe vestiging te openen. Onze levendige kuststad heeft naast haar fijne imago nog heel wat andere troeven”, zegt burgemeester Johan Vande Lanotte. “Oostende telt nog 36 hectare bedrijfsgrond die te koop is, 45 hectare in erfpacht en 6 hectare luchthavengebonden industriezone.”

“Er is nog voldoende industrieruimte beschikbaar om nieuwe vestigingen te bouwen of te huren. Deze zijn erg vlot bereikbaar via verschillende fileloze snelwegen. Bedrijven kunnen uit een grote pool van potentiële werknemers vissen. Om de uitbreiding vlot te laten verlopen, biedt de stad via het Economisch Huis extra ondersteuning“, vervolgt Sabine Friederichs, voorzitter van het Economisch Huis.

Buitenbedrijf

“We helpen hen in het snel afwerken van bouw- en milieuvergunning, regelen een snelle aankoop of erfpacht van bedrijfsgrond, stellen panden voor om te huren en helpen met de selectie en opleiding van gemotiveerd personeel via onze jobmarketeers. Onze diensten zijn gratis. De vergoeding van de bedrijven zit hem in de jobs die zij bijbrengen in Oostende”, aldus Sabine Friederichs.

De campagne lanceert de nieuwe term ‘buitenbedrijf‘ om mensen de link te doen leggen met een buitenverblijf, zodat ze snel zullen begrijpen waarover het gaat. Via een nationale mediacampagne met advertenties, banners en ludieke acties worden de nagelnieuwe term en het idee gepromoot. De campagne start op vrijdag 28 april met spots van 30 seconden op Radio 1 en waar burgemeester Vande Lanotte zijn stem voor leende. Advertenties in magazines en kranten worden telkens gecombineerd met online banners op de nieuwswebsites.

Torhoutsesteenweg

“Elke inspanning om het imago van Oostende te verbeteren is welkom”, reageert N-VA-fractieleider Björn Anseeuw. “Alleen is een imago gebaseerd op feiten en in de feiten is er nog heel wat werk aan de winkel. Oostende is nog altijd kampioen in het belasten van ondernemen. Met de N-VA willen we die belastingen fors verlagen. Dat is niet alleen belangrijk om nieuwe ondernemingen naar Oostende te lokken. Het is minstens zo belangrijk voor de Oostendse ondernemers, die hier nu al elke dag jobs en welvaart creëren.

“Men belooft de ondernemers ook een filevrije stad”, vervolgt Björn Anseeuw. “De enige oplossing om de file op de Torhoutsesteenweg op te lossen is de ringweg die wij voorstellen. En toch kiest de stad in haar nieuw mobiliteitsplan niet voor die ringweg. Nochtans: de Torhoutsesteenweg is na de A10 de belangrijkste invalsweg van Oostende. Er is niets mis met een reclamecampagne om het economisch weefsel in Oostende te versterken. Maar er is dus veel meer nodig dan dat.”

(HH)

Info: www.buitenbedrijf.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier