Burgemeester De fauw schrijft open brief aan Bpost: ‘laat museumpersoneel pakjes bezorgen’

Brugs burgemeester Dirk De fauw vraagt zich in een open brief af of technisch werklozen niet kunnen helpen bij de enorme werkdruk die Bpost momenteel dient te verwerken. © belga
Redactie KW

In de media verschenen deze week berichten dat Bpost tot 25.000 pakjes per dag niet bij de Belgische gezinnen kan leveren. Brugs burgemeester Dirk De fauw (CD&V) vraagt zich in een open brief dan ook af of medewerkers van de nu gesloten musea en cultuurcentra niet kunnen helpen om dat probleem op te vangen. In Brugge worden zij immers al ingeschakeld in testcentra. “Kan wat op lokaal niveau is uitgerold geen inspiratiebron zijn voor onze hogere overheden?” Lees hier integraal de open brief.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“We konden dit weekend in de media vernemen dat ons Belgisch postbedrijf Bpost tot 25.000 pakjes per dag (!) niet tot bij de Belgische gezinnen zal kunnen leveren. Dat de Belgen massaal overschakelen op online aankoop is meer dan te verstaan in deze coronatijden. Dat ze het dit daar bovenop nog eens massaal bij Belgische bedrijven proberen te doen, kunnen we meer dan toe juichen. Nu meer dan ooit moeten we onze Belgische bedrijven, kmo’s, leveranciers, … ook effectief steunen. Elke euro die we aan hen besteden, vloeit niet naar het buitenland. In deze Belgische bedrijven werken ook onze buren, onze familie, onze vrienden, …

Als er nu net op zo’n kantelmoment – van overstap van fysische naar online verkoop – dé Belgische hoofdrolspeler aangeeft dat hij tot 25.000 pakketjes per dag niet aan huis zal kunnen leveren, dan is dit dodelijk voor de perceptie. Iedereen ziet dagelijks de bestelwagens van bijvoorbeeld het Nederlandse PostNL in onze straten pakjes aan huis leveren. Pakjes van het buitenlandse Bol.com die gisterenavond besteld zijn en vandaag al in de bus zitten. Van een service gesproken.

Wat doe je dan als klant, wat doe je dan als grootouders die zeker tijdig pakjes wil geven aan haar kleinkinderen (en niet weken na kerst…)? Wel, de kans is groot dat je even voorbijgaat aan die bezorgdheid om effectief online lokaal aan te kopen en toch weer die bestelling bij een buitenlandse online-onderneming plaatst die tijdig jouw pakje thuis kan leveren.

Water aan de lippen

Alle begrip voor de werknemers van Bpost die zich dezer dagen letterlijk en figuurlijk krom werken om alles toch maar op tijd geleverd te krijgen. Maar soms kan het ook echt niet meer. Net zoals het water bij onze zorgsector ook tot aan de lippen staat. Dit is meer dan te betreuren en moet ons tot nadenken stemmen. Misschien kan het lokale niveau in deze ook wel inspirerend werken voor het Vlaamse en federale niveau. Bij deze alvast.

Brugge is een van de cultuursteden van België. Ook corona hakt zwaar in op cultuur-toeristische sectoren. Door de verplichte sluiting van onze musea en Cultuurcentrum kwamen zo meer dan 150 personeelsleden zonder echt werk te zitten. Als stadsbestuur konden wij hen ‘gemakkelijk’ ook op tijdelijke werkloosheid plaatsen. We hebben daar bewust niet voor gekozen en deze mensen effectief ingezet in sectoren waar er door de coronacrisis nu zeer hoge noden zijn.

Zo werd er in Brugge recent een nieuw coronatestcentrum geopend. Sinds het begin van de coronacrisis hebben ook mensen uit de Brugse zorgsector al bergen werk verzet en vele levens gered. Denken we maar aan de huisartsenkring HABO, de verpleegkundigen, de logistieke medewerkers,… zij verdienen onze grootse respect, maar voor hen is het mandje soms ook meer dan vol. Net zoals ook bij de medewerkers van Bpost. Om deze reden hebben wij de handen samen in elkaar geslagen.

Bpost kan tot 25.000 pakjes per dag niet leveren bij de Belgische gezinnen.
Bpost kan tot 25.000 pakjes per dag niet leveren bij de Belgische gezinnen.© BELGA

De directeur van ons Cultuurcentrum zorgt nu samen met de huisartsenkring voor de coördinatie van het testcentrum. De technische ploeg van het Cultuurcentrum staat er in voor de begeleiding en vlotte doorstroming van de patiënten. Veel museummedewerkers kozen er vrijwillig voor om een zorgfunctie op te nemen in onze woonzorgcentra. Daar ontlasten ze het personeel door het opnemen van logistieke taken. Voor ons personeel is het deze keer geen cultuurbeleving, maar wel een zingeving waar grote appreciatie voor geldt.

Grote meerwaarde

Kan wat op lokaal niveau is uitgerold geen inspiratiebron zijn voor onze hogere overheden? Ook onze Vlaamse en federale culturele instellingen zijn omwille van Corona node gesloten. Ook in deze instellingen zijn meer dan gemotiveerde en geëngageerde medewerkers aan de slag. Ook zij zouden een grote meerwaarde kunnen betekenen in het zwaar belaste Bpost. Ook zij zouden zo ook kunnen bijdragen aan een echt draagvlak om online lokaal te kopen en zo onze lokale bedrijven, kmo’s en leveranciers steunen.

En ja, er zijn wellicht tientallen redenen te bedenken waarom dit alles niet mogelijk zou zijn op ons hoger niveau. Maar laat ons vertrekken vanuit de acute nood en een concrete oplossing die mogelijks voor het grijpen ligt. Wie neemt de handschoen op?”

Burgemeester Dirk De fauw

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier