Neen, de verplichte sluiting van de fysieke winkels heeft speelgoedketen Fun amper gevoeld. Zelfs integendeel. De populariteit van webshop compenseerde al het verlies door de verplichte sluiting. "De eerste twee, drie weken van de lockdown was het alle hens aan dek", zegt woordvoerster Joyce Desmaele. "Zelf ben ik mee gaan draaien in het magazijn omdat er zo'n onverwachts grote piek was."
...

Neen, de verplichte sluiting van de fysieke winkels heeft speelgoedketen Fun amper gevoeld. Zelfs integendeel. De populariteit van webshop compenseerde al het verlies door de verplichte sluiting. "De eerste twee, drie weken van de lockdown was het alle hens aan dek", zegt woordvoerster Joyce Desmaele. "Zelf ben ik mee gaan draaien in het magazijn omdat er zo'n onverwachts grote piek was."De paasvakantie is traditioneel een drukke periode, waarbij veel buitenspeelgoed wordt aangekocht. Maar nu was het extreem. "Om één cijfer te geven: alleen al op het vlak van buitenzwembaden draaiden we in de paasperiode zeven keer meer omzet dan anders. Waar we normaal 900 badjes verkopen waren er dit nu 3.000. Ook de buitenspeelhuisjes vlogen ook de deur uit en zijn momenteel uitverkocht. Maar het is algemeen: de trampolines en het andere buitenspeelgoed deden het ook zeer goed. Het binnenspeelgoed kent een lichte terugval, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de explosieve vraag naar buitenspeelgoed."De explosieve vraag heeft zijn gevolgen. "Heel wat zwembadtypes zijn uitverkocht en zullen pas in augustus weer verkrijgbaar zijn. We hoeven er niet flauw over te doen: heel wat van onze grondstoffen komen uit China, waar de productie enkele maanden stil lag. En we zijn niet de enige die zwembaden verkoopt. Ook onze concullega's merken dezelfde groeiende vraag. Als ik één tip aan onze klanten mag geven: wacht niet te lang om je zwembadje te kopen want ze zijn bijna allemaal de deur uit..."De jongste weken is er een kleine terugval. "De traditionele post-pasendip. Als je de ene maand een zwembad van 1.000 euro koopt, zal je dat de volgende maand niet doen. Sinds vorige week zijn de fysieke winkels weer open. We hadden verwacht dat de webshop zeer populair zou blijven en dat de mensen de winkels nog zouden mijden. Maar de cijfers van de eerste week na de heropening tonen toch dat de mensen graag naar de winkels komen."Fun, die zijn oorsprong kende in Aartrijke en Brugge, telt 29 fysieke winkels en één webshop. Er zijn zeven West-Vlaamse filialen.