Bubble Post weg uit Oostende

In de vestiging van Bubble Post op Ostend Stores Business Park in de Oudenburgsesteenweg is niet veel beweging meer. (Foto FRO)
Hannes Hosten

Bubble Post, het bedrijf dat goederen op een ecologische manier van de stadsrand naar het centrum moest transporteren, is niet langer gevestigd in Oostende. Het bedrijf, dat zich nu toelegt op gekoelde leveringen, opereert nu vanuit Brugge. Toch blijft het Economisch Huis inzetten op milieuvriendelijke transporten naar het stadscentrum. “We kijken in eerste instantie naar Bpost, dat een nieuw sorteercentrum bouwt op Plassendale”, zegt gedelegeerd bestuurder Gunther Vanpraet.

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier December Pakjesmaand‘.

Bij de start op 1 juni 2015 werd Bubble Post voorgesteld als de ideale oplossing om zwaar verkeer uit het stadscentrum te houden. Vrachtwagens zouden tot aan de vestiging van het bedrijf in de stadsrand rijden en van daaruit werden dan de laatste kilometers van het transport naar het centrum afgelegd met behulp van cargofietsen en elektrische voertuigen. Een noodzakelijke stap om het stadscentrum autoluwer te maken. Bubble Post vestigde zich op Ostend Stores Business Park aan de Oudenburgsesteenweg.

In oktober 2016 meldde Bubble Post in De Zeewacht dat twaalf bedrijven in het centrum op hen een beroep deden. Maar intussen heeft het bedrijf zich toegelegd op gekoelde leveringen en in augustus werd het overgenomen door Bpost. “Sinds zowat een maand werken wij vanuit Brugge”, vertelt ceo Marc Moriaux. “Oostende is iets te klein om van daaruit gekoelde leveringen te doen met duurzame voertuigen. De huurovereenkomst loopt nog tot in april-mei 2018, maar we zijn nu in de overgang tussen Brugge en Oostende. We focussen ons nu op de vestiging in Brugge, maar zijn wel nog actief in de regio Oostende.”

“Erg teleurstellend”

“Het vertrek van Bubble Post is erg teleurstellend”, vindt Groen-fractieleider Wouter De Vriendt. “Distributiecentra aan de rand van een stad zijn bij uitstek een groene oplossing: ze maken de economie duurzamer en zorgen voor minder vrachtverkeer in de stad. Andere steden spelen voluit deze kaart, maar in Oostende mislukt dat. Wij hopen dat het stadsbestuur dit niet hooghartig wegwuift. Het is een wake up-call voor de huidige beleidspartijen. En tekenend voor het klimaat dat Oostende schept voor ondernemingen. Voor veel bedrijven zijn we nog steeds geen aantrekkelijke partner. Als bedrijven kiezen voor Oostende en de stad na een tijdje weer verlaten is dat erg slecht nieuws, zeker als het om vernieuwende initiatieven gaat.”

“Andere steden trekken voluit deze kaart, maar in Oostende mislukt dat”

Maar wij zijn optimistisch. Groen blijft geloven in distributiecentra buiten de stadscentra. Het kan natuurlijk maar werken als je tegelijk de binnenstad ontoegankelijk maakt voor zwaar vervoer. Wie echt een leefbare stad wil, moet grote vrachtwagens weren. Dat gebeurt in Oostende niet. Waarom zou je dan als leverancier gebruikmaken van een distributiecentrum, als het stadsbestuur geen duwtje in de juiste richting geeft? Deel van het probleem is dus ook een te traditioneel mobiliteitsbeleid. Overal in Europa kiezen steden voor nieuwe, groene economie. Als Oostende haar achterstand wil inhalen, is er dringend een nieuw beleid nodig.”

“Wachten op Bpost”

“Wij waren al een tijd in gesprek met concurrent City Depot, die akkoord was om in samenwerking met verpakkingsbedrijf Europal naar Oostende te komen”, zegt Gunther Vanpraet, gedelegeerd bestuurder van het Economisch Huis. “Maar het bedrijf werd dan, net als Bubble Post, overgenomen door Bpost. Op dat moment zijn alle nieuwe projecten voorlopig on hold gezet. We kijken nu vooral naar Bpost, dat bezig is met de bouw van een nieuw sorteercentrum op Plassendale. Dat moet klaar zijn tegen maart. Dan kijken we of we met hen leveringen naar het stadscentrum kunnen organiseren.”

“Bubble Post werd geconfronteerd met een gebrek aan financiële middelen“, aldus Gunther Vanpraet. “We hadden hen al gezegd dat we hun werking onvoldoende vonden en daarom zijn we met City Depot gaan praten. En nu willen we de gesprekken weer oppikken eens het nieuwe verdeelcentrum van Bpost klaar is. Indien nodig, zullen we ook met andere spelers gaan praten, maar het is onze eerste kandidaat. Ze worden de grootste speler in Oostende. En Bpost werkt nu al veel met elektrische fietsen.”

“Echt nodig”

“Wij vinden het nodig dat er ecologisch transport naar het centrum komt. Het is spijtig dat het nog zover niet is, maar wij kunnen zelf geen zo’n transport organiseren. Daarvoor moeten we privépartners bij elkaar brengen. Door verschuivingen in de markt heeft dat project vertraging opgelopen, maar we blijven er op inzetten. We hebben onszelf ook een deadline gesteld: voor de nieuwe parking onder de Albert I-promenade open gaat. Dan moeten we zeker de bestel- en vrachtwagens uit het centrum houden. Zij moeten minder in het centrum rijden. Dat is belangrijk voor shopping, het milieu en de verkeersdoorstroming.”