Recent is het aantal vergunde taxichauffeurs in Brugge vermeerderd van 60 naar 118. "Vlaanderen laat toe dat één taxichauffeur per duizend inwoners een vergunning krijgt", zegt Jürgen Van Tomme (51), die al zeven jaar taxichauffeur is. Hij heeft vragen bij de leefbaarheid van die uitbreiding: "Er zijn nu ook tien standplaatsen op de cruiseterminal in Zeebrugge. Om één keer per week een uur te hopen dat passagiers een taxi wensen, als een cruiseschip aanmeert...."
...

Recent is het aantal vergunde taxichauffeurs in Brugge vermeerderd van 60 naar 118. "Vlaanderen laat toe dat één taxichauffeur per duizend inwoners een vergunning krijgt", zegt Jürgen Van Tomme (51), die al zeven jaar taxichauffeur is. Hij heeft vragen bij de leefbaarheid van die uitbreiding: "Er zijn nu ook tien standplaatsen op de cruiseterminal in Zeebrugge. Om één keer per week een uur te hopen dat passagiers een taxi wensen, als een cruiseschip aanmeert...."De uitbreiding van het aantal vergunningen wordt door de anciens op gemengde gevoelens onthaald: "Er zitten Oost-Europese en Afrikaanse chauffeurs bij, die geen woord Nederlands verstaan. En maar vier woorden Engels: look on the map. Ze vragen hun klant om het bestemmingsadres op de gps van de taxi in te tikken!", zucht Jürgen Van Tomme. Tussen de oude en nieuw vergunde taxichauffeurs kwam het al tot enkele incidenten. "Ik werd aangevallen door een andere chauffeur en was vier dagen werkonbekwaam", zegt hij.Jurgen Van Tomme geeft toe dat hij in nood uitstekend geholpen werd door de politie: "Ook als klanten dronken en agressief zijn of als ze hun ritje niet willen betalen, komt de politie snel tussen. Maar die correcte handelswijze staat in schril contrast met de houding van sommige agenten, die de uitoefening van onze job bemoeilijken. Voor bagatelletjes worden wij te streng aangepakt.""Voor het minste foutje worden bij bekeurd. Onlangs moest ik een klant oppikken aan hotel Portinari op 't Zand. Omdat alle parkeerplaatsen ingenomen waren door werfwagens, wachtte ik op het plein. Er passeerde een combi, niemand zei iets. 14 dagen later kreeg ik een boete in de bus." "Een andere keer kreeg ik een opmerking, omdat ik op een laad- en loszone met één wiel op de rijweg stond. Denk je dat een klant, die veel betaalt voor een taxiritje, bereid is om in de regen naar de andere kant van 't Zand te gaan?""Sommige straten in Brugge zijn smal. En het zorgt voor ergernis, als we even uit de auto stappen om bijvoorbeeld in de Ridderstraat een klant uit een hotel op te pikken. Wij kregen van de Stad destijds een cursus om het getuigschrift van 'ambassadeur' te behalen. Een beleefd ambassadeur haalt zijn klant af aan de receptie en blijft niet met ronkende motor achter het stuur zitten!""Sta je met vijf taxi's op de Markt, waar slechts vier plaatsen voorbehouden zijn, word je afgeblaft als een hond. En toen ik 's nachts om 5 uur voor een van de frietkoten op de Markt stil stond, omdat een klant nog eentje met mayonaise wou afhalen, kreeg ik twee pv's. Ik heb die betwist, het resultaat is dat de rechter mij veroordeelde tot het betalen van 443 euro!""De paaltjes die de vier taxistandplaatsen aanduiden op de Markt, zijn verkeerd geplaatst. Je kunt er niet eens met vier taxi's staan! En in de Kuipersstraat mogen er maar drie taxi's staan, maar er is plaats voor vijf voertuigen! Wij krijgen om de haverklap bonnetjes, maar tegen fietsers die 's nachts zonder licht rijden wordt er niet opgetreden. En als wij de politie vragen om auto's weg te takelen die onze standplaatsen aan de schouwburg innemen, is de reactie: dat is te drastisch, 't mag niet van hogerhand..."Voor Dennis Vandenbossche (26), al vier jaar taxichauffeur, is de herinrichting van het stationsplein een ramp: "Er is een sleuf in een bocht, met een boordsteen waarin een ijzeren plaat verwerkt is. Meerdere taxi's hebben al platte banden gehad. De plaats voor 15 standplaatsen is te beperkt. De regel is dat klanten de eerste taxi moeten nemen, maar wie in de rij staat en opgeroepen wordt voor een andere rit, raakt niet eens uit de rij. Ondertussen vlammen de autobussen je voorbij, want de taxi's op het stationsplein worden enkel getolereerd door De Lijn.""Er is nood aan vuilnisbakken en een luifel om te schuilen. Bij de herinrichting van het plein heeft men niet goed nagedacht: klanten van taxi's verwachten dat ze tot aan de ingang van het station gereden worden. Nu moeten ze door weer en wind honderd meter stappen. Hetzelfde geldt voor de achterkant van het station. Taxi's en Flixbussen moeten veel te ver van het stationsgebouw staan. Er is zogezegd geen plaats op dit grote plein, dat een keer per jaar voor Kookeet gebruikt wordt! Plaats een dakje boven de betonblokken en we hebben een schuilhokje!"Schepen voor Taxi's Hilde Decleer zegt dat er in de Boeveriestraat vier extra standplaatsen komen. "De problemen rond de sleuf op het stationsplein hebben we aangekaart. Men wil geen nieuw plein openbreken. Er komt voorlopig geen luifel. Er zullen wel duidelijker strepen getrokken worden zodat er meer taxi's kunnen staan."Korpschef Dirk Van Nuffel heeft geen weet van klachten van taxichaufferus: "Als een overtreding onterecht blijkt, kunnen ze die aanvechten."