Brugse handelaars vragen twee weken na de heropening aanpassing maatregelen

Stefan Vankerkhoven

Twee weken na de heropening van de handelszaken heeft UNIZO Brugge 350 detailhandelaars bevraagd. Zeven op tien handelaars geven de omkadering door de Stad Brugge een onvoldoende en vragen aangepaste maatregelen. Ze kanten zich tegen de autoluwe straten en vragen meer faciltieiten voor kortparkeren.

Twee weken! Zo lang zijn de Brugse winkels terug open na een wekenlange corona-pauze. Hoe kleuren de omzetcijfers sinds de heropstart? Hoe ervaarden de handelaars de ingenomen veiligheidsmaatregelen van Stad Brugge? Hoe hoopgevend zien zij de toekomst? UNIZO Brugge stuurde een bevraging uit naar 350 Brugse detailhandelaars, zowel gelegen in de deelgemeenten als in de binnenstad. Onze redactie kon de resultaten van die bevraging inkijken.

Geen overrompeling

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, realiseerden de handelaars gemiddeld iets minder dan de helft van hun normale omzet. Net geen kwart van de handelaars moest tevreden zijn met slechts 10% omzet. Slechts 1 op 10 handelaars verzilverde een omzet die vergelijkbaar is met de voorbije jaren.

“Dat zijn toch opmerkelijke cijfers” reageert UNIZO-voorzitter Hendrik Vermeulen. “Op de vraag hoe hoog men in de komende weken het risico inschat van een stopzetting of faillissement, antwoordde 47% ‘gemiddeld’ tot ‘zeer hoog’. Dat de overrompeling uitbleef was te verwachten, dit zien we dus bevestigd in de omzetcijfers van handelaars.

Aanpassingen

Voorzitter Hendrik Vermeulen wijst erop dat 7 op 10 ondernemers de omkadering van Stad Brugge een onvoldoende geeft: “Dan hebben ze het over de logistieke ondersteuning, voorbije communicatie, adviesverlening, mobiliteitsaanpassingen… Samen met UNIZO Brugge kijken handelaars nu meer dan ooit in de richting van Stad Brugge. Ze vragen de ingenomen veiligheidsmaatregelen te evalueren en waar mogelijk aan te passen.”

Concreet vragen de Brugse handelaars om zowel in de binnenstad als in de deelgemeenten meer in te zetten op efficiënt kortparkeren (shop&go). Nu de focus bij de consument ligt op gerichte aankopen en take away afhalingen, is een vlotte bereikbaarheid van cruciaal belang.

Autovrij

UNIZO Brugge pleit er opnieuw voor om enkel de straten af bij onveilige, drukke situaties af te sluiiten. “Laat dus tijdens de week wagens terug toe in de hoofdwinkelstraten. De handelaars zijn vragende partij om terug te keren naar de gekende regeling waarbij de winkelstraten enkel autovrij zijn op zaterdag”, aldus Hendrik Vermeulen.

Andere aanbevelingen zijn : maak het straatbeeld aantrekkelijker: voorzie bloembakken of ceremoniepaaltjes i.p.v. ruwe dranghekkens in de hoofdwinkelstraten. Fleur straten op met achtergrondmuziek. Zet enkel paaltjes uit wanneer het effectief ook nodig is. Zorg voor een steward die ter plaatse alles in goede banen leidt, bijvoorbeeld bij ijsjesverkopers. “Zolang er zich geen file vormt, moeten de grijze nadarhekkens niet worden uitgestald aan elke winkel, want dit creeërt een afschrikeffect”, zegt de voorzitter.

Hendrik Vermeulen vindt dat er nood is aan betere communicatie tussen Stad Brugge en handelaars: “De inspanningen van Stad Brugge bereiken volgens de bevraging de doelgroep onvoldoende. Zet nog meer in op stewards om handelaars en shoppers te “coachen” over de te volgen regels. Zorg voor subtiele politieaanwezigheid maar geef hen slechts een secundaire rol.”

Horeca

Opvallend: de Brugse winkeliers willen dat de horeca zo snel mogelijk heropstart. “Dit geeft aan dat detailhandel en horeca onlosmakelijk aan mekaar verbonden zijn in het creëren van een shopping-beleving. Het is ook belangrijk om de Bruggelingen en mensen uit de wijde omgeving terug te doen winkelen bij handelaars van eigen bodem. Blijven sensibiliseren om lokaal te “winkelhieren”, zowel in de binnenstad als in de deelgemeenten, is de boodschap”, aldus Hendrik Vermeulen.

“We moeten positief zijn, ons aanpassen aan de nieuwe realiteit, uit de lockdown treden en onze lokale economie op een veilige manier terug opstarten. Dat markten intussen terug plaatsvinden en contactberoepen zoals kappers opnieuw mogen werken is hoopgevend. Dit zorgt voor extra bedrijvigheid in het straatbeeld.”

“Daarnaast is communicatie uiterst belangrijk: om het met een slogan te zeggen van een andere centrumstad: “Shop met je hart, maar gebruik je verstand”. Ook bij ons “wees welkom bij de Brugse winkeliers, zowel in het centrum als in de rand! En om af te sluiten met een positieve noot: net geen 80 % van de klanten respecteren volgens de handelaars de veiligheidsregels. Een pluim voor de Bruggeling!”, besluit de voorzitter van UNIZO Brugge.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier