Een Brugse Beer kan niet meer en het verbod is nauwkeurig omschreven en beperkt door de rechter als elke aan mekaar geschreven woordcombinatie van Brugs of Brugse gevolgd door Beer. Zo is de "Beer van Brugge" geboren. "Het bier in de fles blijft ongewijzigd en is nog altijd even lekker", lacht Stephane Kolijn.
...

Een Brugse Beer kan niet meer en het verbod is nauwkeurig omschreven en beperkt door de rechter als elke aan mekaar geschreven woordcombinatie van Brugs of Brugse gevolgd door Beer. Zo is de "Beer van Brugge" geboren. "Het bier in de fles blijft ongewijzigd en is nog altijd even lekker", lacht Stephane Kolijn."De Beer van Brugge klinkt mij ook leuk in de oren. De bedoeling is altijd geweest om de eeuwenoude legende van de stad Brugge in de kijker te zetten, niet om ergens zogenaamd van mee te profiteren. Dat zie je ook in al ons promomateriaal en op de fles.""Zowel voor de procedure als nu heb ik op tal van manieren geprobeerd een minnelijke oplossing te vinden voor dit geschil. Elke naamswijziging of commercieel voorstel wordt afgeketst of blijft onbeantwoord. Ik heb zelfs een voorstel gedaan om samen een bier te brouwen en de winsten hierop te delen. Dit café maakt geen bier, hoe leuk zou het voor hem zijn om zijn bier verkocht te zien in China of Japan of als het gewoon in Brugge uit de tap loopt. Ik vind dit echt jammer, maar de legende van de Beer van Brugge wil ik ook niet opgeven, dat is publiek gemeengoed, iedereen mag over deze Beer van Brugge vertellen of hier toespelingen op maken. Ik moet zelf opletten wat ik nu schrijf want als ik verkeerdelijk de woorden Brugse .... in de mond of pen zou nemen, kost me dat 2.000 euro. Zelfs geen Brugse Vrolijke, Spelende ... . Ook dat valt onder zijn bescherming.Op de zitting van 't Brugs Beertje tegen Brouwerij Brugse Beer viel Stephane Kolijn van de ene verbazing in de andere. "Toen de rechter ons vroeg waarom we ons merk gedeponeerd hadden, wisten wij al hoe laat het was", zegt Stephane Kolijn. "Als een rechter vindt dat het merkenrecht overbodig is geworden en dat alles wat telt een handelsnaam is om wereldwijde bescherming te kunnen genieten, dan zet hij zo maar eventjes een heel wetboek aan de kant als overtollig ballast."Volgens de ondernemingsrechtbank in Gent is café 't Brugs Beertje even bekend als Apple of Coca-Cola en ondanks het feit dat het geen bier is maar een café, oordeelt het hof dat het zo bekend is dat ook alle producten geassocieerd met het café - dus ook bier - onder zijn bescherming vallen. "Het hof schildert ons af als profiteurs die proberen bier aan de man te brengen op basis van dit café", aldus Stephane Kolijn."U kan van mij aannemen dat een Chinees, Japanner, Fransman of Duitser nog nooit gehoord heeft van dit café en ik nog nooit een salestalk gedaan heb waar ik dit café heb vermeld of nodig heb gehad om een verkoop te realiseren. Het is nooit onze bedoeling geweest om op een of andere manier aan te haken aan dit café. Wij staan voor een modern, strak merk en een bier met bijzonder uitgesproken smaken dat vorig jaar tot driemaal toe in de prijzen viel op de World Beer Awards. Dus geen bier uit de jaren 80." "Omdat het niet mogelijk is om een naamswijziging door te voeren die voor de tegenpartij aanvaardbaar is, zullen wij uiteraard onmiddellijk beroep aantekenen tegen deze beslissing. Wil men werkelijk een principekwestie maken van het feit of de Legende van Brugge aan één persoon toebehoort dan zal ik niet nalaten deze onrechtvaardigheid te blijven aanvechten op alle mogelijke manieren. Met een principe verdient men echter niets, ik blijf hopen dat Mr. Brouckaert toch ingaat op mijn voorstellen.""We blijven uiteraard niet bij de pakken zitten en de labels voor de "Beer van Brugge" worden momenteel gedrukt. Binnen de 14 dagen moeten alle producten omgewisseld zijn in de cafés en de grootwarenhuizen.Wij zullen ons ook stipt aan deze termijnen houden. Een dwangsom van 2.000 euro per fles of per promoartikel is niets waar je licht overgaat.""Aan de ene kant heeft de crisis ervoor gezorgd dat de nieuwe bestellingen voor bier slechts nu pas op gang komen, dus veel cafés zullen uit de laatste voorraad putten. Er staan wel 75.000 flessen bier klaar voor vertrek die nog moeten worden gelabeld en herverdeeld in de verkooppunten. De handen uit de mouwen steken dus", lacht Stephane Kolijn.Wie op zoek is naar collector's items, zal in de komende dagen een flesje moeten kopen. Over een dag of 10 vermoed ik niet dat er nog veel labels met de originele naam in omloop zullen zijn. We zullen op het gepaste moment het label van onze nieuwe brand voorstellen. Ik denk er zelf over na om dit net als vorig jaar op 't Zand te doen, maar dan een volle dag met een gratis proefbiertje voor alle Bruggelingen. We willen niemand de smaak van de "Beer van Brugge' ontzeggen."