Volgens Piet Vanderyse, voorzitter van het Brugs Handelscentrum (BHC), beschikken heel wat handelszaken nog over stock van de afgelopen, niet-evidente maanden. "Met dit Koop Weekend willen we de handelszaken in het centrum een hart onder de riem steken. We kozen er ook voor om een ruim gebied van winkelstraten te betrekken tijdens het koopweekend. Zo is onder meer de Smedenstraat erbij gekomen", stelt Vanderyse.
...

Volgens Piet Vanderyse, voorzitter van het Brugs Handelscentrum (BHC), beschikken heel wat handelszaken nog over stock van de afgelopen, niet-evidente maanden. "Met dit Koop Weekend willen we de handelszaken in het centrum een hart onder de riem steken. We kozen er ook voor om een ruim gebied van winkelstraten te betrekken tijdens het koopweekend. Zo is onder meer de Smedenstraat erbij gekomen", stelt Vanderyse. Het initiatief, dat in de plaats komt van de traditionele braderie in deze periode van het jaar, krijgt de volle steun van Stad Brugge. "Als stad investeren we in animatie tijdens dit Koop Weekend. Zo zal tijdens dit weekend de mobiele radio van 'Kartje Kilo' en de steltenloper 'Gusta' extra kleur brengen in de Brugse winkelstraten, met hun acts die op een ludieke manier veilig shoppen en social distancing onder de aandacht brengen", stelt schepen van Werk en Ondernemen Pablo Annys (SP.A). "Er zijn ontsmettingsunits voorzien op de Markt, op 't Zand en op de Eiermarkt. Aan de handelaars wordt gevraagd om ontsmettingsgels te voorzien zowel in de winkel als aan de kramen voor de zaak, voldoende ruimte te laten tussen de kramen en de route van het Koop Weekend met behulp van pictogrammen aan hun kraam aan te duiden. In het volledige koopweekend draagt iedereen vanaf 12 jaar bovendien een mondmasker." Het Koop Weekend kadert ook in de herfst relance campagne van het stadsbestuur. Het beeld dat voor de bijhorende affiche gemaakt werd, is een van de beelden die genomen werd tijdens een fotoshoot met vier lokale handelszaken. "In juni lanceerden we met de Stad al de campagne ImagineBruges. Hiermee willen we extra zuurstof geven aan onze toeristische ondernemers. We spelen in op het gevoel en de 'goesting' om Brugge op een veilige manier te bezoeken", zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V). "We brengen dit campagnebeeld met de slogan 'verrassend shoppen in historisch Brugge' via verschillende dragers naar buiten in verschillende kranten, het Stadsmagazine, een outdoor affichecampagne aan de kust en en in Gent en via de bushokjes in de regio rond Brugge. Ik wil ook nog meegeven dat het stadsbestuur investeert in nieuwe kerstverlichting. Daarover volgt later nog meer informatie. "Er nemen zo'n vijftig handelaars actief deel aan het Koop Weekend. Dit betekent dat je er een promotie of bepaald voordeel of geschenkje kan bekomen. Op zaterdag en zondag worden de meeste straten in het handelscentrum verkeersvrij gemaakt. Alle praktische info over het Koop Weekend is te raadplegen via www.brugge.be/koopweekend. (PDV)