Brugs entertainmentbedrijf Groep 24 en Koffie Kàn bundelen krachten

Het zijn beroerde economische tijden en al helemaal voor wie in de entertainmentbranche actief is. Toch blijft Groep 24 niet bij de pakken zitten. Zij gingen een partnership aan met de artisanale koffiebranderij Koffie Kàn en kwamen na een brainstorm op een nieuw product uit: Brugge Koffie, samengesteld uit de beste Aribaca-koffiebonen.

Pieter De Wulf, Marjolein Vermeersch en Maxim Daveloose. (gf)

Het Brugse bedrijf Groep 24 geniet vooral bekendheid omwille van www.comedyshows.be, dat in heel Vlaanderen optredens van (stand-up)comedians programmeert, en www.promobom.be, het merk dat affichagecampagnes verzorgt. “Door de huidige coronamaatregelen zien we onze economische levensadem afgesneden en moeten we ons als het ware heruitvinden”, zegt zaakvoerder Pieter De Wulf: “We zagen ons immers genoodzaakt om honderden theatershows te verplaatsen of zelfs te annuleren. Bij de pakken blijven zitten, zit echter niet in ons dna. Zo zetten we nu volop in op een andere tak binnen de firma, namelijk het ontwikkelen en distribueren van stadsproducten.”

Groep 24 ging hiermee in het najaar van start en bracht het gezelschapsspel Monopoly Brugge op de markt. Ondertussen werden hiervan 5.000 exemplaren verkocht. Nadien volgden nog andere stadsedities van het bordspel, maar de drang om Brugse producten te maken, bleef groot. Via onder andere De Nacht van de Magie (in het Concertgebouw) en De Slimste Mens van Brugge (in het Belfort) werden de eerste contacten gelegd met Marjolein Vermeersch en Frederik Danneels. Zij zijn de zaakvoerders van Koffie Kàn, een artisanale koffiebranderij in Wenduine die zwaar inzet op respect voor de natuur en de koffieboer.

Gespierd karakter

Vandaag resulteert de samenwerking tussen Groep 24 en Koffie Kàn in een nieuw Brugs product van hoogstaande kwaliteit, namelijk Brugge Koffie. “Er zijn drie smaken van deze koffie: De Beer, Serena en Lanchals, genoemd naar Brugse legendes”, legt De Wulf uit. “De Beer is een snedige melange met een gespierd karakter en past perfect bij de Brugse Beer”, vult Vermeersch aan. “Het aroma is pretentieloos en uitgebalanceerd met een zweem van geroosterd brood. De smaak koppelt de gezelligheid van een toast in aanraking met kruidige kardemon. Complexloos en krachtig, lekker zonder tralala.”

Nog volgens Vermeersch “ontdekken we bij Serena in het aroma een droge toets die wegsmelt in chocoladeakkoorden, variërend van chokotoff tot pure fondant. De smaak doet dan weer helemaal denken aan het Brugse kantwerk: zacht en soepel, maar toch met behoud van de nodige complexiteit”, aldus de producente. “De melange Lanchals heeft een aroma dat we het best kunnen vergelijken met een prachtige zwaan. Zwevend tussen subtiel en brutaal, vaak zacht maar zeker vastberaden. De smaak is hartig en krachtig en brengt een gedurfde harmonie tussen het rinse van rabarber, het zoete van abrikoos, de lichte aciditeit van jonge wijn en de warme kracht van sandelhout.”

Vanaf december zijn losse zakjes beschikbaar in de handel en via onderstaande website. Brugge Koffie is ook in een luxueuze geschenkdoos beschikbaar. Er zijn twee versies. De ene doos kost 44,95 euro en bevat een tas met gestileerde tekening van een stoere, staande beer. Grafisch ontwerper Pieterjan Decoster uit Sint-Andries tekende hiervoor. Voor de andere tas werkte Groep 24 en Koffie Kàn samen met de Belgische artieste Helen B. Zij maakte een unieke tekening rond de Brugse legendes Serena en Lanchals. Kostprijs: 49,95 euro.

Koop lokaal

Met de aankondiging van Brugge Koffie zetten beide initiatiefnemers allebei in op het koop lokaal-verhaal. Zo is niet enkel Groep 24 een bedrijf uit Ten Briele in Sint-Michiels, maar wordt het product ook verkocht door FNAC en – uiteraard – Koffie Kàn. “Vanaf vrijdag 6 november bezoeken we de lokale winkeliers zoals kruideniers, bakkers en supermarkten om het retailnetwerk uit te rollen”, aldus De Wulf.

Voor de lokale winkeliers en producenten is Brugge Koffie een steun in een onzeker economisch klimaat. “Brugge Koffie is op die manier niet enkel een kwalitatieve, lekkere koffie, maar ook een steun voor lokale handelaars en producenten en een duwtje in de rug voor een bedrijf actief in de evenementensector”, besluit De Wulf.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.