De familie T'Joen startte haar succesverhaal in Watou, maar sinds 2011 bevinden de brouwerij en ambachtelijke slagerij zich in Hof Ter Linden langs de Vijvestraat. Het gamma bestaat uit 14 bieren, van de Winter- en Blonde Bie tot recente toevoegingen als Passion en Cherry Bie voor de Aziatische markt. "We behaalden de voorbije jaren al verschillende medailles op internationale beurzen en dat opent deuren", vertelt Nicolas T'Joen, die samen met vader Jos de brouwerij runt.
...

De familie T'Joen startte haar succesverhaal in Watou, maar sinds 2011 bevinden de brouwerij en ambachtelijke slagerij zich in Hof Ter Linden langs de Vijvestraat. Het gamma bestaat uit 14 bieren, van de Winter- en Blonde Bie tot recente toevoegingen als Passion en Cherry Bie voor de Aziatische markt. "We behaalden de voorbije jaren al verschillende medailles op internationale beurzen en dat opent deuren", vertelt Nicolas T'Joen, die samen met vader Jos de brouwerij runt. "Chinese distributeurs konden we al eerder overtuigen mee in ons verhaal te stappen. Vooral het ambachtelijke aspect spreekt hen enorm aan. Het is een groeiproces geworden, want in het begin was het wat zoeken. Zo drinken ze daar hun streekbieren uit de fles, wat natuurlijk geen aanrader is. (lacht) Na verloop van tijd zijn we speciaal voor die markt zoetere fruitbieren gaan maken en dat werpt zijn vruchten af. Los daarvan krijgen we ook in andere landen meer voet aan grond. Dat is nu het geval in Israël, waar we een bewijs moesten kunnen voorleggen dat onze bieren koosjer zijn."Ondertussen zijn er ook afspraken om in de Filipijnen, Vietnam en Thailand de bieren van De Bie aan de man te brengen. Om aan die vraag te voldoen, verhoogt de brouwerij nu zijn capaciteit. "We hebben vorig jaar al vijf brouwketels van zestig hectoliter bijgeplaatst. Onze drie oude tanks van 30 hectoliter staan nu iets verderop. Dat laat ons toe om voortaan tweemaal per dag te brouwen. We zetten ook meer in op computergestuurde technologie. Die optimalisatie betekent dat onze klanten minder lang zullen moeten wachten op hun bier. De wachttijd liep soms op tot een maand en dat was te lang. Met deze schaalvergroting willen we daar een antwoord op bieden."Nicolas is dan ook ambitieus. "Vorig jaar produceerden we nog een half miljoen flesjes per jaar. De eerste prognose was dat we met een uitbreiding naar 1 miljoen flesjes zouden gaan, maar door de grote vraag plaatsen we nu nog eens vier extra brouwketels. Dat zou ons moeten toelaten om liefst 3 miljoen flesjes per jaar van de band te laten rollen. De helft is bestand voor de internationale markt, de rest verdelen we nog steeds graag in eigen land. Ook die markt willen we niet verwaarlozen, al is de concurrentie in eigen streek de voorbije jaren wel heel wat groter geworden. Wij blijven echter uitgaan van eigen sterkte en zetten met deze uitbreiding in op de toekomst."