Brouwer Gino Vantieghem vertelt open over faillissement: “Durf opnieuw te beginnen”

Redactie KW

“Ik heb er lang over nagedacht of ik het wel zou doen, maar uiteindelijk vond ik het toch de moeite waard”, zegt Gino Vantieghem van de brouwerij De Feniks In Heule. De Lendeledenaar is op woensdag 14 maart om 22 uur op Canvas te zien in de laatste aflevering van ‘Durven falen’, een zesdelige reeks over ondernemers die een faillissement hebben meegemaakt, maar de kracht hebben gevonden om opnieuw te beginnen.

De naam van de brouwerij in de Mellestraat in Heule kon niet beter gekozen zijn: De Feniks, naar de mythologische vogel die in staat was om telkens weer uit zijn eigen as te verrijzen. De naam kan slaan op het feit dat op die locatie nu voor de vierde keer een brouwerij gevestigd is, maar ook wel op wat de 48-jarige zaakvoerder Gino Vantieghem zelf heeft meegemaakt.

Afgestudeerd als bio-ingenieur trok Gino Vantieghem, afkomstig van Wevelgem, naar Canada waar hij met een plaatselijke partner de brouwerij Unibroue uit de grond stampte. Hij was er samen met Pierre Celis van Hoegaarden een van de eersten die er met succes het intussen bekende ‘craft beer’ introduceerde. Toen de brouwerij in Japanse handen kwam, keerde Gino terug naar België. In 2002 nam hij met een vennoot de bekende brouwerij Riva-Liefmans in Dentergem en Oudenaarde over. Aanvankelijk ging alles goed, maar de investeringspartner wilde sneller resultaat en ondanks de groei kreeg Gino zijn bedrijf niet op tijd uit de rode cijfers. Net na Kerstmis 2007 moest hij de handdoek in de ring gooien.

“Iedereen die in dat verhaal geloofde, moet je ontgoochelen: dat was het moeilijkste”

“Natuurlijk was het faillissement een zware slag”, zegt Gino. “Iedereen die in dat verhaal geloofde, moet je ontgoochelen. Dat was het moeilijkste gevoel. We telden een honderdtal personeelsleden, van wie er heel wat meer dan 20 jaar werkten, sommigen samen met hun partner. Mijn eigen vrouw en een schoonbroer werkten er trouwens ook.”

Nieuw avontuur

Nadien zocht Gino zijn weg in andere sectoren. Maar brouwersbloed kruipt waar het niet gaan kan, zodat hij zich nu aan een nieuw avontuur waagt.

“Toen ik voor de reeks ‘Durven falen’ benaderd werd, zag ik dat niet onmiddellijk zitten”, zegt Gino. “Ik heb er toch eens serieus over nagedacht. Bij de eerste gesprekken over de toonzetting, kreeg ik toch de indruk dat men geen sensatie zocht. Het is uiteindelijk ook Canvas, toch bekend voor kwaliteit en evenwichtige en correcte programma’s. Onze slogan bij De Feniks is ‘Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better’ (een uitspraak van de Ierse schrijver Samuel Beckett, red.). Met andere woorden: mislukken is de kiem voor toekomstig succes. De boodschap die ik in de uitzending hoop mee te geven, is bijgevolg: niet opgeven, je passie nastreven en volharden na een tegenslag waar je zelf niets aan kunt doen. En in die geest heropstarten.”

(NOM)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.