Bouwmaterialen Gedimat-Tanghe, een begrip in Ichtegem en omgeving

Kristiaan Coppens, ceo van Gedimat-Tanghe. © Foto Coghe
Redactie KW

De firma Tanghe is een begrip in Ichtegem en omgeving. De laatste 20 jaar onderging het familiebedrijf, na de overname door Gery Decloedt, een grondige gedaanteverwisseling. Zo werd er geïnvesteerd in de aankoop van vrachtwagens, kwam er een nieuwbouw met een showroom voor bouwmaterialen en werd geïnvesteerd in een nieuwe betoninstallatie.

De firma kwam eind de jaren 90 in het vizier van Gery Decloedt”, herinnert ceo Kristiaan Coppens zich. “Zijn voornaamste activiteiten waren destijds baggerwerken en onmiddellijk gelinkt daaraan zand- en grindwinning. Het was door de levering van zand en grind, dat hij zo al veel eerder in contact was gekomen met de firma Tanghe.”

“Toen hij in 1999 deze site in de Zuidstraat wou overnemen, raadde ik hem dat eigenlijk af. Er waren stevige investeringen nodig om de verouderde infrastructuur te verbeteren. De gebouwen en burelen waren niet meer up-to-date en de betoninstallatie was aan vernieuwing toe. Die overname toen was dus eigenlijk niet zo evident.”

“Ik kende de sector van betonproductie in Vlaanderen vrij goed en ze vonden toen in mij de geschikte persoon om dit bedrijf te leiden. Toch wel verrassend aangezien ik hem afgeraden had dit hier te kopen. Hoe een dubbeltje rollen kan, zegt men dan.”

Aansluiting bij Gedimat

“Onze concurrenten destijds keken verrast toe. Ze vroegen zich af wat die zandmannen in de betonsector kwamen zoeken. Een van de eerste investeringen die ik toen deed, in tegenstelling tot wat men zou verwachten, was de aankoop van vrachtwagens voor het transport van bouwmaterialen.”

“Nu zijn er hier zo’n vijftal vrachtwagens. We investeerden verder in een nieuwbouw met een showroom, waarmee we de pijler van bouwmaterialen van ons bedrijf beter konden accentueren. De latere aansluiting bij de groep Gedimat, die vooral in Frankrijk zeer bekend is, sloot volledig aan bij die strategie.”

“Het voordeel is dat onafhankelijke handelaars bouwmaterialen samen kunnen aankopen en het biedt ook enorme voordelen op het vlak van ‘branding’ of naambekendheid. Het is ook via Gedimat dat we hier het ‘One stop shopping concept’ hebben overgenomen. Aannemers hebben niet alleen bouwmaterialen nodig, maar ook materieel en andere producten zoals silicone of ladders, om maar enkele voorbeelden te geven.”

Nieuwe betoninstallatie

“Naast bouwmaterialen is de productie van beton natuurlijk een van onze hoofdactiviteiten. Een viertal jaar geleden hebben we hier 2 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe betoninstallatie. Alles is trouwens computergestuurd.”

“We hebben een 10-tal mixers voor transport van het beton naar de klanten. We beschikken ook over een eigen labo die de kenmerken van elk mengsel kan bepalen. Je kan je inbeelden dat funderingsbeton aan andere eisen moet voldoen dan beton dat moet dienen voor een kolom in een hoogbouw. Uiteraard wordt de samenstelling bepaald in overleg met de klant.”

“Vooral de grote bouwprojecten zijn voor ons van groot belang. In een gezinswoning zit immers niet zo veel beton. Er is in de regio ook geen vraag naar beton voor grotere wegenprojecten, maar door de bouw van een appartementsgebouw zoals de Ensortoren op de Oosteroever in Oostende hebben we vele weken werk.”

‘Voortdurend aanpassen’

“De markt evolueert trouwens voortdurend. Zo stellen we vast dat het marktsegment van bouwprojecten voor boeren al enkele jaren geleden bijna stilgevallen is. Ook de markt van de woningbouw is sterk veranderd. Waar vroeger bouwlustigen zelf hun bouwmaterialen kwamen uitkiezen en kopen, gaat men nu vaak in zee met een bouwpromotor met een vooraf bepaald bestek. Het is dus ook voor ons voortdurend aanpassen en mee-evolueren.”

“Wat de impact van de coronacrisis op onze activiteiten betreft, moet ik vaststellen dat veel kleinere particulieren tijdens de lockdown hun projecten hebben uitgevoerd. Zelf een nieuw terras of een oprit aanleggen, met het geld dat opzijgelegd was voor de jaarlijkse reis, was voor velen een logische keuze. Zo merkten we op dat vlak dus wel een stijging in de omzet van de verkoop van bouwmaterialen.”

“Ook onze webshop kende een boost. Die toegenomen groei lijkt trouwens niet af te zwakken. Aan de andere kant merkten we dan weer dat grotere promotoren eerder voorzichtig werden en hun projecten uitstelden. Op het einde van de rit verwacht ik dat de impact van de coronacrisis op onze omzet dus relatief klein zal zijn.”

Taak voor overheid

“Men heeft terecht overbruggingskredieten toegekend aan verschillende ondernemingen maar dat kan uiteraard niet blijven duren. Eens het virus overwonnen is, zie ik persoonlijk voor de overheid een andere taak weggelegd.”

“Waarom niet investeren in bouwprojecten? Dat is niet alleen goed voor de producenten en leveranciers van beton en bouwmaterialen, het is ook goed voor arbeiders die zo werk hebben, en achteraf hun belastingen kunnen betalen. De overheid verwerft zo een bouwwerk en kan dat nadien verkopen of verhuren. Dat lijkt me een verstandige zet naar de toekomst toe, maar eerst moet het virus weg zijn natuurlijk.”

Kristiaan Coppens heeft dus een druk beroepsleven. Maar toch is er tijd voor ontspanning. “Ik ga graag fietsen. Zo ben ik bij de Poggio Bikers aangesloten en probeer ik wekelijks toch een 100 km te fietsen”, geeft hij nog mee. (RI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier