BNI Hoppebel herneemt ontbijtvergaderingen

De leden kwamen sinds lang opnieuw samen. © RVL
Redactie KW

Deze week kwamen de leden van het BNI Hoppebel voor het eerst sinds de corona-uitbraak weer samen voor hun ontbijtvergadering.

BNI staat voor Business Network International, en werd opgericht in de Verenigde Staten in 1985. Wereldwijd bestaan er chapters, goed voor meer dan 250.000 leden. BNI Hoppebel ging van start in december 2018 en telt momenteel twintig leden. Bedoeling is vooral te netwerken voor een bedrijfsgroei.

“Onze leden zijn professionals, die elkaar helpen om hun bedrijf te laten groeien. Dit doen ze onder andere door zich te binden aan onze voornaamste kernwaarde: Geven Loont”, zegt Bruno Berthels, die een fietsenzaak heeft in Oostvleteren. Hij is bestuurslid en lidmaatschapsverantwoordelijke van BNI Hoppebel.

Initiatiefnemers van de branch Hoppebel Vleteren/Poperinge waren Koen Wauters van Publi X (Oostvleteren), Griet Hauspie van Verven Vandenberghe en Stefanie Demaeght van Cre-arte in Poperinge. Het huidige bestuur bestaat uit Koen Wauters, Bruno Berthels en Stefanie Demaeght.

Zakelijke trainingen

“Wekelijks komen er wereldwijd duizenden leden samen in hun eigen chapter. Ze ontmoeten andere vertrouwde ondernemers om langdurige relaties op te bouwen en elkaar kwalitatief goede aanbevelingen te geven. Een lidmaatschap van BNI geeft je onder andere toegang tot verschillende zakelijke trainingen en de mogelijkheid om te netwerken en zaken te doen met honderdduizenden BNI-leden wereldwijd. BNI is de grootste in zijn soort”, zegt Bruno Berthels.

“Het belangrijkste kenmerk van onze organisatie is dat we per chapter slechts één persoon per vakgebied toelaten. Dus slechts één elektricien, één bouwaannemer, één traiteur, één garagehouder, één hoteluitbater, enz. Er is dus nooit concurrentie onder elkaar”, vertelt Bruno Berthels.

“Voorlopig zijn wij een klein chapter, maar de bedoeling is uiteraard dat we groeien. Het chapter in Roeselare bijvoorbeeld heeft zeventig leden. Maar dan worden de vakgebieden meer opgesplitst. Een elektricien wordt dan bijvoorbeeld specifiek een installateur van leidingen in huizen, een plaatser van zonnepanelen, sanitair en verwarming, verkoper van huishoudtoestellen enz. Zo is er nooit enige concurrentie.”

Belangstellenden uitnodigen

“Elk van onze leden mag bij iedere vergadering belangstellenden uitnodigen. Deze week waren er vijf. Zij komen luisteren, maken zich kenbaar, stellen hun beroep, vakdomein en zaak voor en kunnen dan eventueel lid worden. Voorwaarde is alleen dat er nog niemand uit hun vakgebied lid is bij ons. Onze ledenlijst staat op de website. Als bezoeker kan men twee keer een vergadering bijwonen. Eens lid, kan je duurzame relaties opbouwen met andere leden, zodat je voor hen dé specialist wordt om naartoe te gaan voor jouw diensten.”

Wij komen elke week samen voor een ontbijtvergadering, van 6.30 tot 8 uur. Hierbij volgen we een strikte agenda, die wereldwijd dezelfde is. Achteraf is er tijd om te netwerken. Werk sprokkelen in de hele Westhoek is de boodschap. De meeste van onze leden zijn zelfstandigen of KMO’s tot een tiental werknemers.”

Geen serviceclub

“Wij zijn zeker niet te vergelijken met een serviceclub zoals Rotary 51 of Lions Club. Wij organiseren geen acties om geld in te zamelen, vragen aan niemand iets en hebben geen tijd voor dure etentjes. Een kas voor het goede doel hebben wij dus ook niet. Wij willen business creëren voor elkaar. Onze leden ervaren een ongeëvenaarde bedrijfsgroei en grotere omzet.”

“BNI biedt een positieve, ondersteunende en gestructureerde omgeving voor de ontwikkeling en uitwisseling van kwalitatief goede aanbevelingen. De leden krijgen een beter zicht op andere professionals in de eigen regio. Ook krijgen ze toegang tot een reeks hulpmiddelen en educatief materiaal over netwerken, spreken in het openbaar en zakelijke succesverhalen”, besluit Bruno Berthels. (AHP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier