Bloemenwinkel Descaplant viert dertigste verjaardag met complete vernieuwing

Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Bloemenzaak Descaplant in de Doorniksewijk bestaat dit jaar 30 jaar en onderging om dat te vieren een complete metamorfose. De vernieuwde winkel kwam er met hulp van het ‘Design In Shops’ project van stad Kortrijk. De Waalse designer Laurent Gérard tekende het interieur uit en zorgde voor een nieuwe huisstijl en slogan: ‘Passie en Emotie’.

De zaak werd al in maart in twee weken tijd gestript en verbouwd, maar de geplande heropening kon vanwege de crisis nu pas doorgaan. Zaakvoerder Danny Descamps zette zijn eerste ondernemersstappen in het tuinaanlegbedrijf van zijn ouders, al snel verhuurde en verkocht hij zelf kamerplanten. In 1990 begonnen Danny en z’n vrouw Gudrun Bekaert met Descaplant: “We zijn gestart in de Doorniksewijk, waar we 30 jaar later nog steeds ondernemen en wonen”, vertelt zij.

‘Design In Shops’

Meermaals per week koopt Danny verse bloemen en planten aan op de ochtendveiling. Daarnaast neemt hij de logistieke kant voor z’n rekening. Gudrun ontwerpt de bloemstukken en richt de etalage in, ze speurt ook internationale beurzen af op zoek naar inspiratie en de nieuwste spullen. Descaplant telt drie voltijdse medewerkers waaronder de jongste zoon van het koppel, Bernard.

Om de 30e verjaardag van de zaak te vieren, zou de winkel sowieso een nieuw interieur krijgen. Het ‘Design In Shops’ project van Stad Kortrijk kwam dan ook op het juiste moment. “We dienden onze kandidatuur in en werden gekoppeld aan vier designers”, legt Gudrun uit. “De uiteindelijke keuze viel op Laurent Gérard. Hij is een strategische en creatieve designer met tonnen ervaring in de retail. Het klikte snel en nadat hij het interieur onder handen nam, stelde hij ook een nieuwe huisstijl voor. Zo werd onze renovatie een totale rebranding.”

‘Descaplant: Passie en Emotie’

De nieuwe slogan van de zaak luidt: ‘Descaplant: Passie en Emotie’. “De passie is aanwezig bij alles wat we ondernemen en creëren. Emotie verwijst naar de rol die bloemen spelen bij alle emotionele momenten in het leven”, verduidelijkt Gudrun. “Bij een geboorte, communie of trouwfeest maar ook als het minder gaat. Een excuusboeket, steun bij een tegenslag of op een begrafenis. Ons advies: zeg het met bloemen, want bloemen dienen voor alles.” De vernieuwde zaak heropende op maandag 11 mei voor het publiek, nog tot zaterdag krijgt elke klant een leuke attentie.

(Annelies Nollet)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier