Bijna één op de vijf Kortrijkse winkels staat leeg

Dirk Dupont: "Waarom geen winterparkeren op het Schouwburgplein?" © JVGK
Axel Vandenheede

De ene winkelstraat is de andere niet in Kortrijk. Logisch: in elke straat zijn andere handelszaken gevestigd. Al zijn er toch wel enkele straten (en pleinen) waar opvallend veel leegstand is. Wij bakenden zelf een winkelwandelgebied af en gingen op pad met een telraam.

Kortrijk heeft een groot winkelwandelgebied: het strekt zich uit van de Jan Persynstraat tot aan het einde van de Voorstraat en Veemarkt. Voor ons onderzoek naar leegstaande handelspanden namen wij niet het hele gebied in beschouwing: we focusten ons op de straten en pleinen die de shoppers het meest bezoeken, zoals de Lange Steenstraat en de omliggende straten en pleinen. De Veemarkt vonden we net als de Jan Persynstraat iets te veraf liggen van het centrum.

Bovendien namen we straten mee die niet tot het winkelwandelgebied behoren, maar wel minimaal 30 handelspanden tellen: de Doorniksestraat, Leiestraat en Onze-Lieve-Vrouwestraat.

B-winkelsteden

In totaal kwamen we uit op 501 panden. Daarvan staan er 92 leeg, dat is bijna één pand op de vijf. Vooral K in Kortrijk (18 panden leeg op 87), de Onze-Lieve-Vrouwestraat (8 panden leeg op 30), de Graanmarkt (7 panden op 18) en het Overbekeplein (10 panden op 23) scoren slecht.

Leegstand in Kortrijk
Leegstand in Kortrijk© kw

Thierry Declercq is specialist bedrijfsvastgoed bij Turner. “Vandaag is het heel moeilijk om bepaalde panden in te vullen”, stelt hij. “Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste neemt een aantal winkelketens de beslissing om weg te trekken uit B-winkelsteden zoals Kortrijk. Het verlies proberen ze dan op te vangen door online hun producten aan te bieden. Een tweede conclusie is dat de middenstand in vergelijking met vroeger een beetje moeite heeft om ondernemend te zijn. Al mogen we niet alle ondernemers over dezelfde kam scheren: in de horeca, bijvoorbeeld, is er een heropleving aan de gang.”

“De Doorniksetunnel moet open blijven. Voor grote manifestaties en voor werken begrijpen we het afsluiten, maar voor de Maandagmarkt?” – Dirk Dupont, Unizo Kortrijk

“Ten derde had de opening van K in Kortrijk in 2010 een grote impact: toen was er plots een overaanbod aan handelspanden in de stadskern, waardoor de leegstand automatisch toenam. Al moet daarbij gezegd dat K wel nodig was in Kortrijk. Tot slot is het centrum almaar moeilijker toegankelijk met de auto. Dat heeft tot gevolg dat meer en meer mensen buiten de stadskern gaan winkelen en een aantal handelaars in de binnenstad er ook voor kiest zich buiten het centrum te vestigen.”

Ook volgens Unizo Kortrijk is mobiliteit een probleem in de stad. “Kortrijk wordt te veel een autoloze stad”, stelt Dirk Dupont, voorzitter van Unizo Kortrijk. “In marketingmiddens klinkt het dat een autoloze stad een doodse stad is.” “De perceptie leeft dat er in Kortrijk een mobiliteitsprobleem is”, pikt Hans Carrein van Unizo in. “Met de nadruk op ‘perceptie’. Je moet natuurlijk in het achterhoofd houden dat er veel werken zijn. Maar wij hebben het gevoel dat de auto te veel wordt verdrongen en dat het stadsbestuur te veel de nadruk legt op één vervoersmiddel: de fiets.”

Lege plekken

Unizo vindt het ook niet kunnen dat de Doorniksetunnel regelmatig wordt afgesloten. Dirk Dupont: “Voor grote manifestaties en voor werken begrijpen we dat nog, maar voor de Maandagmarkt? Als die tunnel dicht is, betekent dat voor de handelaars in het centrum een omzetdaling van 30 procent.”

“Het stadsbestuur stelt dat de handelaars creatief moeten zijn. Daarmee ga ik akkoord, al wil ik daaraan toevoegen dat het stadsbestuur zelf óók creatief moet zijn. Waarom laat je tijdens de winter geen parkeren toe op de markt? En zelfs op het Schouwburgplein? Ga creatief om met die lege plekken in de stad!”

Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) schudt het hoofd als hij de suggestie van Unizo Kortrijk hoort. “In 2013 maakten we de markt autovrij en we zullen de klok niet terugdraaien.”

Wist je dat…

* de Patria op de Grote Markt ook nog altijd te huur staat? Het handelspand is 461 m² groot. Huurprijs per maand: 8.000 euro of 17,35 euro per m².

* een deel van het handelspand van Kruidvat in de Lange Steenstraat te koop is? De winkelketen heeft twee handelspanden tot één samengevoegd, maar het linkerdeel is te koop. Kruidvat betaalt daarvoor 37.937 euro per jaar. Hoeveel het pand kost, konden we niet achterhalen.

* het gebouw in de Doorniksestraat waarin Adecco is gevestigd te koop staat? De site is 732 m² groot en heeft ook een in-/uitgang in de Lange Steenstraat. Boven het interimkantoor zijn er 10 flats. Kostprijs voor het geheel: 3 miljoen euro.

* het pannenkoekenhuisje in de Leiestraat als leegstaand pand is opgenomen in ons onderzoek? Intussen zijn er nieuwe huurders die een horecazaak zullen openen.

* het gebouw in de Kleine Sint-Jansstraat waarin Pop Center is gevestigd te koop staat? Voor het handelspand en de verdiepingen erboven betaal je 290.000 euro.

* krantenwinkelDochy in de Leiestraat over te nemen staat? De huidige uitbaters denken aan hun pensioen.

* er in het Ondernemerscentrum in de Leiestraat vier bedrijven zijn gevestigd? RSPV, brouwerij Bossuwé, ImpactDevelopment en Luc Boucquet. Verder heeft onder meer Huis van het Leren en POM er kantoren. Restaurant De 7 Zonden is er eveneens gehuisvest.

* het voormalige ‘Dreupelkot’ in de Onze-Lieve-Vrouwestraat zowel te huur als te koop staat? De prijs is blijkbaar bespreekbaar: de huurprijs bedraagt 1.500 euro tot 2.000 euro per maand, de aankoopprijs 250.000 euro tot 300.000 euro.

* het handelspand waarin tot vorig jaar kledingzaak Quorum gevestigd was te koop staat? Wie het gebouw wil, moet wel stevig in de buidel tasten: 970.000 euro.

* caféBroeltorens goed draait, maar het eigenlijk te koop staat? Voor het handelspand en het bovenliggende appartement betaal je 545.000 euro.

* de invulling van de Raadskelder onder het stadhuis tijdelijk is? Cross Cross Club blijft tot eind januari 2018. Daarna gaat het stadsbestuur op zoek naar een nieuwe uitbater voor een termijn van negen jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier