Berging gezonken vrachtschip Flinterstar voor kust van Zeebrugge begonnen

Redactie KW

Tegen eind dit jaar zou het gezonken vrachtschip volledig verwijderd moeten zijn.

Het tijdelijke handelsvennootschap Flinterstar, bestaande uit Herbosch-Kiere NV, Jan De Nul NV, Dredging International NV en Scaldis Salvage & Marine Contractors NV, is in opdracht van reder Flinter gestart met de effectieve berging van de Flinterstar die sinds begin oktober rust op een zandbank voor de kust van Zeebrugge. De voorbije weken vonden de voorbereidingswerken plaats.

In de regio van het wrak geldt nu een snelheidsbeperking en een no-go-zone voor plezier-en vissersboten. Dat zal binnenkort niet meer nodig zijn

Staatssecretaris De Backer is tevreden dat de werken zijn gestart. “Het vrachtschip ligt op de rand van één van de drukste vaarroutes in Europa, zeg maar op de pechstrook van de autostrade. In het belang van het maritiem verkeer is een snelle verwijdering van het wrak van cruciaal belang”, aldus De Backer. “Als overheid hebben we steeds gevraagd dat het wrak verwijderd zou zijn tegen eind oktober dit jaar, tegen de volgende winter dus. Door de snelle opstart van de werkzaamheden ga ik er vanuit dat die timing ook effectief nageleefd zal worden. Ook voor onze economie is dit dus goed nieuws. In de regio van het wrak geldt nu een snelheidsbeperking en in de nabije buurt zelfs een no-go-zone voor plezier-en vissersboten. Dat zal binnenkort niet meer nodig zijn.”

Ruim een half jaar na de feiten is het nog altijd niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor de aanvaring op 6 oktober tussen de Flinterstar, een cargoschip van 130 meter, en de gastanker Al-Oraiq die licht beschadigd raakte. Het onderzoek loopt nog. “We hopen ook daarop snel antwoorden te ontvangen zodat de gemaakte kosten bij de verantwoordelijken verhaald kunnen worden”, aldus De Backer.

Even leek het erop dat België moest opdraaien voor de kosten, toen Flinter afstand deed van het schip. Oud-staatssecretaris Bart Tommelein nam dat niet en er werden gerechtelijke stappen gezet. Flinter werd na een procedureslag in het ongelijk gesteld.

Bij de aanvaring vielen geen gewonden. Ook de schade voor het milieu bleef beperkt. “Dankzij de goede inzet van de verschillende overheidsdiensten zijn we bij het incident ontsnapt aan een (olie)ramp. We moeten onze vloot daarop voorbereiden. Daarom organiseer ik binnenkort samen met onze marine nogmaals een grote rampoefening op zee, zodat we voorbereid zijn als er iets gebeurt”, benadrukt De Backer.

(BELGA)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.