Bekroonde streekproducten van maatwerkbedrijf vinden straks ook hun weg naar Amerika

© TP
Redactie KW

De streekproducten van Sowepo zijn internationaal geprezen en gegeerd. Het maatwerkbedrijf investeert nu in nieuwe keukens en wil voor het eerst exporteren naar Amerika.

Houblonesse is de verzamelnaam van streekproducten op basis van hopscheuten, die op een maatschappelijk verantwoorde manier vervaardigd zijn in maatwerkbedrijf Sowepo, dat dit jaar 25 jaar bestaat. “Onze Houblonesse hopscheutenjenever heeft op de London Spirits Competition een zilveren medaille behaald. Het is een heel grote eer, dat we in het buitenland erkenning krijgen voor een Poperings streekproduct”, zegt Pascal Pauwelyn, commercieel verantwoordelijke van Sowepo.

“We zijn op dat vlak niet aan ons proefstuk toe. Onze twee kazen behaalden bijvoorbeeld twee keer brons op de World Cheese Awards. De eerste medaille voor onze hopscheutenjenever is eens te meer een erkenning voor onze lokale producten.”

Arbeidsintensief

De bekroonde jenever wordt gemaakt op basis van hopscheuten, net als een reeks andere producten van Sowepo. “Dat is arbeidsintensief werk voor de medewerkers van ons maatwerkbedrijf, die door hun beperking een afstand hebben ten opzichte van de reguliere arbeidsmarkt. Onze missie: arbeid verzekeren voor alle medewerkers uit onze regio. Dat zijn er momenteel een 180-tal“, zegt Pascal Pauwelyn.

“Het werk bestaat onder meer uit het handmatig oogsten van de hopscheuten in februari, maart en begin april. Daarna wordt alles grondig schoongemaakt, alweer handmatig, en voorbereid in de vorm die we later nodig hebben: in zijn geheel, versneden of versapt. Door de bewerkte hopscheuten in te vriezen, kunnen we ze het hele jaar door gebruiken om onze producten te maken.”

Nieuwbouw

Sowepo investeert volop in haar voedingsactiviteiten. “We hebben een nieuwbouwcomplex geplaatst in de Nederlandlaan, dat grenst aan onze vestiging in de Vlaanderenlaan. Die nieuwe productie-ateliers zijn specifiek bedoeld voor voeding. Beneden worden biopoeders, -bessen en -zaden afgevuld. Op de bovenverdieping bevinden zich een professionele keuken en een bio-variant, waar we onder meer bioconfituur voor landbouwers maken.”

Medewerkers zijn fier op hun werk

“We staan te popelen om nieuwe producten op de markt te brengen”, zegt Pauwelyn nog. “Alles wat wij vervaardigen, zetten we grotendeels lokaal af. Maar we zijn in vergaande fase om onze twee sterke dranken en sterke koffies te exporteren naar Amerika. Die nieuwe uitdagingen en de dynamiek die ermee gepaard gaat binnen onze organisatie, stimuleren onze medewerkers. Ze zijn fier dat ze hier tewerkgesteld zijn en kunnen meewerken aan lekkere producten, die in de horeca en winkels aangeboden worden. Daarvoor doen we het. Onze Houblonesse slogan luidt niet voor niets: With love from Poperinge.” (TP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier