Bedrijvenpark Waregem Zuid pakt uit met eigen shuttleservice

We zien v.l.n.r. Stefaan Meersseman (Parmentier Autobus), Gauthier De Brabandere (voorzitter Industriezone Waregem Zuid), schepen Kristof Chanterie, bedrijvenparkmanager Annelies Corne, Hans Debrie (Renson) en Bram Lannoo (Thermote & Vanhalst). © DJW
Redactie KW

Vanaf 3 september gaan bedrijven uit de Bedrijvenpark Waregem Zuid elke dag zelf het busvervoer organiseren voor hun werknemers. Daarvoor doen zij een beroep op busmaatschappij Parmentier uit Sint-Eloois-Vijve die daarvoor zowel ‘s morgens als ‘s avonds een bus inlegt met vertrek aan het station richting bedrijvenzone.

De chauffeur zal een vastgelegd traject volgen met stopplaatsen aan Thermote & Vanhalst, Renson, Houthandel Cras en Bandencentrale De Brabandere. ‘Shuttle into the Zone’ is de naam van dit project waarvan in Vlaanderen alleen in Zeebrugge een gelijkaardig initiatief werd uitgewerkt. “De twee grootste werkgevers van de zone – Thermote & Vanhalst en Renson – stelden voor om een eigen busverbinding voor de medewerkers van en naar het station mogelijk te maken“, vertelt Gauthier De Brabandere, voorzitter van Waregem Zuid. “Daarvoor toonden ook andere bedrijven binnen de zone interesse. En na een bevraging van 2.446 werknemers bleek dat 17 procent het initiatief van een eigen shuttle wel zag zitten. Niet alleen werknemers uit Waregem, maar ook uit Roubaix, Gent, Meulebeke, Zwevegem… Alles samen was het duidelijk dat de vraag groot was. Busbedrijf Parmentier verklaarde zich bereid om mee te stappen in dit project. En ook het stadsbestuur gaat akkoord. Dat resulteerde in het uittekenen en vastleggen van een traject vanaf het station naar de bedrijven in Waregem Zuid. De maidentrip van de bus is gepland voor maandag 3 september.”

“Nu Bedrijvenpark Waregem Zuid daar zelf mee uitpakt, moeten wij als bestuur die kans grijpen” – Kristof Chanterie (schepen van Mobiliteit)

Momenteel is een gespecialiseerd bureau bezig met de opmaak van een app die het de werkgevers en werknemers mogelijk moet maken om de shuttleservice van nabij te volgen. Met deze tool zullen werknemers ook dagtickets kunnen bestellen. Een ticketje kost twee euro per rit per persoon en per dag. Thermote & Vanhalst en Renson gaan dat voor hun werknemers zelf betalen. De andere bedrijven zullen allicht volgen. “Het stadsbestuur is bijzonder tevreden met dit project”, reageert schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie. “Via een begrotingswijziging maken wij een bedrag van 10.000 euro vrij om dit te ondersteunen. Zelf hebben wij al verschillende keren met De Lijn gesprekken gevoerd of zij niet zelf zulke buslijn kunnen creëren voor bedrijven en werknemers. Dat blijkt om allerlei redenen niet mogelijk. Maar nu Bedrijvenpark Waregem Zuid daar zelf mee uitpakt, moeten wij als bestuur die kans grijpen. Wij leggen het punt volgende week dinsdagavond voor aan de gemeenteraad.”

Goed voor milieu

Waregem Zuid rekende intussen uit dat het ook een opsteker wordt voor het milieu. Want als 58 werknemers per dag de bus nemen, betekent dit op jaarbasis een mindere CO2-uitstoot van 74 procent of 95.700 kilogram. Indien het over een elektrische bus zou gaan, dan zou dat nog een grotere impact hebben. Maar de prijs voor een dergelijk voertuig ligt twee keer hoger dan voor een gewone bus. Toch hopen de initiatiefnemers tegen de zomer van 2019 een beroep te kunnen doen op een elektrisch aangedreven voertuig. Er werd al een dossier klaargemaakt in de hoop en de verwachting dat er Vlaamse steun komt.

Daarnaast wil een volle bus ook zeggen dat er dagelijks een kleine honderd voertuigen minder in het lokale verkeer zullen zijn, wat dan weer goed is voor de mobiliteit in en rond Waregem. Uit onderzoek blijkt dat 81 procent van de werknemers de wagen neemt, 8 procent de fiets, 1 procent de bromfiets, 1 procent te voet gaat en 1 procent de trein neemt. Dat kan straks vanaf 3 september gevoelig veranderen.

Bewust lage prijs

“Onze bedrijven zijn al lang vragende partij en gaan daar volop in investeren”, vertellen Bram Lannoo en Hans Debrie van respectievelijk Thermote & Vanhalst en Renson. “In totaal telt de zone 58 bedrijven die samen goed zijn voor 5.000 werknemers. Elk bedrijf moet natuurlijk zelf beslissen of het de ticketjes voor zijn medewerkers zal betalen. Indien de shuttle een succes is, dan is er zeker de mogelijk om een extra bus in te leggen.” Vertrekplaats van de shuttle is het station in de Noorderlaan. De bus zal er om 7 en om 7.45 uur klaar staan voor de pendelende werknemers. En in de namiddag vertrekt de bus aan de bedrijven om 16.30 en om 17.25 uur naar het station. “Het is nu wachten op het digitale ticketsysteem”, aldus bedrijvenparkmanager Annelies Corne. “Dat komt er straks aan. De prijs wordt bewust laag gehouden, onder andere dankzij de steun van de stad. En op de buitenzijde van de bus is er ruimte voor publiciteit voorzien. Die kan afgehuurd worden. Ten slotte zal de bus ook ingezet kunnen worden voor andere evenementen.”

(DJW)

De Lijn: “Praktisch gezien is dat niet haalbaar voor ons”

De Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn kreeg de vraag om een bus van de respectievelijke bedrijven naar en van het station te regelen, maar na onderzoek blijkt het praktisch gezien niet haalbaar. “De Lijn heeft de vraag grondig bekeken en ook onderzocht”, duidt woordvoerster Inge Debruyne. “Het resultaat van dat onderzoek is dat er verschillende noden in te vullen zijn vanuit verschillende standpunten. Onder andere geografisch, maar ook op het vlak van de uurregeling, de tijdstippen. Op basis van die onderzochte criteria zou De Lijn heel wat bussen moeten omleiden. Maar dat is jammer genoeg en met de beste wil van de wereld echt niet haalbaar voor ons.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier