Vlotte communicatie bij Maatwerkbedrijven met pictowoordenboek: “De boodschap simpel uitgelegd”

Dirk D’Hulster (De Duinenwacht), Peter De Gryse (DENKie), Bart Herremans (Kringwinkel Kust) en Luc Rosseel (De Oesterbank) stellen het pictowoordenboek voor. (GF)
Redactie KW

De vzw Lavoro, de overkoepelende werkgeversassociatie van lokale maatwerkbedrijven Oesterbank, Duinenwacht en Kringwinkel Kust, maakte een zogenaamd ‘pictowoordenboek’ op in samenwerking met communicatiebedrijf DENKie. Die boekjes moeten het mogelijk maken om moeilijke boodschappen een eenvoudig aan alle medewerkers te communiceren.

In heel wat bedrijven zijn anderstalige medewerkers aan de slag, een belangrijk onderdeel in het integratieproces. “Maar voor bedrijven is het een uitdaging om ook voldoende te kunnen communiceren met deze medewerkers, zodat ze hun taak naar behoren kunnen uitvoeren. Dat verliep soms stroef”, merken directeurs Luc Rosseel (Oesterbank), Bart Herremans (Kringwinkel Kust) en Dirk D’Hulster (Duinenwacht) op.

Om dit probleem op te lossen ontwikkelde DENKie, in overleg met Lavoro, een pictowoordenboek. Hierin worden veelvoorkomende voorwerpen, uitdrukkingen en woorden uitgebeeld met een vertaling in het Frans, Engels, Duits, Spaans en Arabisch. “De opdrachten die onze mensen moeten uitvoeren, worden steeds moeilijker en ingewikkelder. Het is daarom belangrijk dat iedereen elkaar kan begrijpen”, zegt Luc Rosseel.

Goed voor integratie

d
d

Het woordenboek werd opgebouwd rond enkele thema’s, zoals vervoer, werkmateriaal, opruimen, sorteren en afspraken maken. “Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een begeleider er iemand op wil wijzen dat hij of zij een fluohesje moet dragen. Via het pictowoordenboek hebben de begeleiders een handige tool bij de hand om te tonen wat ze willen vertellen”, vervolgt Rosseel.

Belangrijk dat iedereen voorschriften rond veiligheid begrijpt

“Het is bovendien goed voor de integratie, zodat de anderstalige medewerker meteen ook nieuwe woorden kan leren, die noodzakelijk zijn tijdens het werk”, vult Bart Herremans aan. “Hier kunnen jobcoaches het boekje bij de hand houden als ze werken met leerwerknemers.”

Altijd bij de hand

d
d

Het oorspronkelijke idee ontstond bij de personeelsverantwoordelijke van De Duinenwacht. “De instructeurs wilden in het kader van de veiligheid een duidelijke en directe communicatie met alle medewerkers kunnen voeren. Er waren ook belangrijke veiligheidsvoorschriften. Het is belangrijk dat iedereen die bij ons werkt, ze ook begrijpt. Ook de richtlijnen rond corona moeten duidelijk kunnen overgebracht worden. Instructeurs hebben het pictowoordenboek daarom altijd mee op pad”, legt Dirk D’Hulster uit.

Het pictowoordenboek is overigens ook voor andere doelgroepen een handige tool. “Werknemers die moeite hebben met lezen en schrijven, lopen daar niet mee te koop. We leggen het pictowoordenboek daarom ook ter beschikking, zodat mensen er ook gewoon in kunnen bladeren”, geven de directeurs aan. “We zien ook veel interesse bij partners waarmee we samenwerken.”

Visueel mooi

ff
ff

Elk bedrijf heeft 100 pictowoordenboeken ter beschikking. Ze werden visueel sterk uitgewerkt door het Oostendse communicatiebedrijf DENKie. “Wij zijn gespecialiseerd in het eenvoudig brengen van moeilijke boodschappen via non-verbale communicatie. Onze visie, in alle veiligheidsprojecten die we begeleiden, is dat non-verbale communicatie heel handig is”, stelt CEO Peter De Gryse van DENKie.

“We werken daarvoor met symbolen en 2D-filmpjes”, vervolgt De Gryse. We maken de boodschap zo laagdrempelig mogelijk en zorgen voor een visueel aangename lay-out. Zo werden de pictogrammen mooi uitgewerkt en hebben we mascotte Lavorootje op de cover gezet.”

Er wordt momenteel ook gewerkt aan een aangepast welkomstpakket. (TVA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier