Roularta rondt kaap van miljoen abonnees

CEO Xavier Bouckaert van Roularta Media Group. © Joke Couvreur
Camille Jonckheere

Uitgeverij Roularta heeft in het eerste semester van 2022 de kaap van een miljoen abonnees gerond. Dat heeft de uitgever van bladen als Knack, Trends en De Zondag en de Krant van West-Vlaanderen vandaag voorbeurs meegedeeld. “Het afgelopen half jaar zagen we een positieve evolutie, maar we staan met de energiecrisis en stijgende papierprijzen voor enkele grote uitdagingen”, zegt CEO Xavier Bouckaert.

De omzet van de uitgeverij uit Roeselare steeg het afgelopen half jaar met ongeveer een vijfde (19,7 procent) ten opzichte van 2021 tot 169,7 miljoen euro. Twee derde van de omzet is afkomstig uit de magazinemerken, zoals Libelle, Flair en Knack. Ook de ebit (inkomsten voor interesten en belastingen) gingen omhoog met 25,2 procent.

De genormaliseerde ebitda – gecorrigeerd voor eenmalige kosten of opbrengsten – steeg met 0,7 miljoen euro. In vergelijking met precoronajaar 2019 ligt de ebitda 6,6 miljoen euro hoger (+63,8 procent). Het nettoresultaat kwam uit op 7,2 miljoen euro. Dat is 0,9 miljoen euro lager (-11,5 procent) dan het jaar voordien.

Ook Mediafin, het moederbedrijf boven De Tijd en L’Echo waarvan Roularta voor de helft eigenaar is, heeft er een sterk eerste semester opzitten. De omzet steeg met 9,6 procent tot 38,3 miljoen euro. De ebitda steeg met 15,8 procent en het nettoresultaat kwam met 4,4 miljoen euro ongeveer een derde hoger uit dan het jaar voordien.

Lokale media blijven sterk

De lokale media van Roularta, zoals de Krant van West-Vlaanderen blijven een van de sterkte punten van het bedrijf. “Er is een duidelijke vraag naar regionale journalistiek en we zien dat onze lezers dat appreciëren. De Krant van West-Vlaanderen is ook uniek in de provincie en heeft een zeer trouw publiek. Daardoor investeren de adverteerders nog altijd veel in de lokale media”, vertelt CEO Xavier Bouckaert.

“De vraag naar regionale en lokale journalistiek blijft groot”

Maar ook De Zondag en het magazine De Zondag hebben het goed gedaan. “We zien dat die nog altijd zeer sterk staat. Het afgelopen half jaar zagen we dat adverteerders net nog meer investeerden in de geprinte versies van KW en De Zondag in plaats van online. Want de adverteerders hebben de laatste jaren wat te veel gespendeerd aan reclame op digitale kanalen en nu compenseren ze dat dit jaar door weer meer te investeren in de print. Ze hebben nood aan een mooi evenwicht tussen digitaal en print en dat is een mooie evolutie.

Grote uitdagingen

Roularta blijft wel voorzichtig in haar vooruitzichten voor de tweede jaarshelft. “Het is moeilijk om voorspellingen te maken. De wereld is momenteel onderhevig aan energiecrisissen en geopolitieke spanningen en die hebben elk op zich een effect op ons bedrijf. Voorlopig ziet het er naar uit dat de inkomsten van advertenties er stabiel blijven. Maar er kan veel veranderen, want de gebeurtenissen van de oorlog in Oekraïne kan een grote impact hebben op de economie in België.”

Op de energiecrisis heeft Roularta goed geanticipeerd. “Enkele jaren geleden hebben we de keuze gemaakt voor bepaalde vaste tarieven. Dus op het vlak van elektriciteit hebben we de kost van energie momenteel onder controle. Wat we natuurlijk wel direct voelen is de prijsstijging van het papier. De papierfabrikanten rekenen nu heel wat hogere prijzen aan, omdat bij hen de energiefactuur nu ook veel duurder is. Maar we bereiden ons daar goed op voor”, gaat Bouckaert verder.

“De prijs van het papier is het afgelopen jaar gestegen, omdat papierfabrikanten hun duurdere energiefactuur doorrekenen”

Ook op inhoudelijk vlak staan de media van Roularta voor nog enkele grote nieuwe uitdagingen, zoals de digitalisering. “Ik zie dat vooral als een grote kans om via onze digitale kanalen nieuwe lezers te vinden. We investeren heel veel in de digitalisering, zodat onze websites en apps vlot bereikbaar zijn en de lezers ook bij ons houden. Het is vooral een kwestie van kennis om mee te kunnen zijn met alle trends en vooruitgang.”

“De digitalisering heeft ook directe gevolgen voor onze redacties en afdeling marketing. Het digitale tijdperk vraagt een heel andere aanpak dan vroeger en daarvoor moeten we goed samenwerken. Er zijn veel kansen en we doen al veel moeite. Maar we zijn er nog zeker niet. Ik ben ervan overtuigd dat we nog een stapje beter kunnen”, besluit Bouckaert.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.