Roeselaars verpakkingsbedrijf Barias gaat voor KMO-award

Chris Mullie van Barias is blij met de naamsbekendheid. © Stefaan Beel
Koen Kerkaert
Koen Kerkaert Medewerker KW

Verpakkingsbedrijf Barias is een van de drie genomineerden die meedingen naar de prestigieuze titel KMO van het jaar, die elk jaar wordt uitgereikt door de zelfstandigenorganisatie Unizo West-Vlaanderen.

Deze ambitieuze firma ligt in de bedrijvenzone Ter Biest, vlak bij de grens van Roeselare en Oostnieuwkerke. “Als kind vond ik de verpakkingen van de meeste producten in de lokale supermarkt weinig aantrekkelijk”, vertelt oprichter en ceo Chris Mullie (45). “Toen ik met mijn vader meeging om groenten te leveren aan de diepvriesindustrie, zag ik volautomatische lijnen die continu voedingsproducten aanvoerden die in uniforme verpakkingen van de band rolden. Dat kon beter. Vijftien jaar geleden heb ik dit concept verder ontwikkeld. De West-Vlaamse voedingsbedrijven reageerden enthousiast maar hielden de boot wat af. Mijn eerste klant was het Noord-Franse Bonduelle.”

“In 2009 vernietigde een brand ons magazijn en moesten we helemaal herbeginnen. Onze flexibiliteit kreeg toen een stevige upgrade”, aldus Chris. “Toen begonnen we hier op de vroegere site van het landbouwbedrijf van mijn ouders, dat als industriezone was herverkaveld. Samen met andere wereldspelers, veelal klanten van Barias, bevindt het bedrijf zich in het epicentrum van de West-Vlaamse voedingsindustrie.”

Perfecte kwaliteit

“Onze sterkte is dat wij in de niche van verpakkingsoplossingen er voortdurend naar streven om de beste te willen zijn. We zijn pioniers die blijven evolueren en co-creëren. Onze kennis en expertise delen we met onze klanten. De focus ligt op samenwerken. We werken voor diverse sectoren die onder meer groenten, ijscrèmes, frieten en pizza’s produceren. De ervaringen die we opgebouwd hebben in de bereide maaltijden, passen we momenteel ook toe in de bakkerijwereld. Op die manier maken we iedereen sterker.”

De service van Barias bestaat uit vier pijlers. “We verpakken op maat van de klant en doen alles wat te maken heeft met de logistiek van die goederen. Aan die logistieke keten proberen we telkens nog iets extra’s toe te voegen. Sinds kort geven we ook advies aan producenten of potentiële klanten om samen een product op de markt te brengen”, somt Chris Mullie op. “Onze missie blijft om de consument de perfecte eet- en levenskwaliteit te bieden door producenten te begeleiden om voedsel zo efficiënt en veilig mogelijk te verpakken.”

Achter de schermen

Het feit dat ze bij de laatste drie zijn, vindt Chris al een mooie professionele bekroning en een teken van respect voor de dagelijkse inzet van hun team en hun werk. “Het geeft ons bedrijf naamsbekendheid want meestal werken we achter de schermen van de grote voedingsbedrijven. Veel producten uit de winkelrekken zijn bij ons gepasseerd maar daar hebben weinig mensen weet van.”

In de toekomst hoopt Barias uit te breiden en het volume te verdubbelen. “We richten ons op de nieuwe inpakprocessen en technologieën, zetten in op duurzame verpakkingen en willen kennis samenbrengen. Met onze Barias Academy realiseerden we een opleidingscentrum en doorgroeiplatform voor onze eigen mensen. Als Barias Experience Center willen we andere ondernemers inspireren door events te faciliteren voor onze klanten en bedrijven die hun kennis willen delen.”

De andere genomineerden zijn Outdoor Wood Concepts en studiebureau Jonckheere. De laureaat wordt op 14 oktober in het Brugse concertgebouw bekendgemaakt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier