Op maandag 1 april viert Grando Keukens de 35ste verjaardag van Grando West- en Oost-Vlaanderen. Het ideale moment om vooruit te kijken en de nieuwe generatie zaakvoerders te introduceren. Hoewel de fakkel officieel wordt doorgegeven, blijven de ouders nog een hele tijd actief meewerken in de zaak.
Zaakvoerder Piet (61) en Greet (59), die de boekhouding doet, hebben zich 35 jaar met hart en ziel ingezet voor Grando Keukens, maar geven nu de fakkel door aan de nieuwe generatie.
“Bij een terugblik naar de oprichting van het bedrijf 35 jaar geleden wordt het snel duidelijk hoe de wereld en hoe wij leven en werken is veranderd in die tijd. 35 jaar geleden stond het concept ‘leefkeuken’ nog in de kinderschoenen. Alle keukenplannen werden nog met de hand getekend op een tekentafel en afgewerkt in Chinese inkt. Bij een bezoek aan een klant vond je je weg nog in boeken met wegenkaarten en was je terwijl je onderweg was niet bereikbaar.”
“Het contrast met de hedendaagse digitalisering en de AI-toepassingen die zich razendsnel ontwikkelen dwingen ons niet te veel naar het verleden te kijken maar te zorgen dat wij zo snel mogelijk mee zijn met de nieuwste technologieën. Ondernemen is altijd al een boeiende uitdaging geweest en dit zal niet veranderen.”
Voortzetten
Marlies (33) en Jonas (31) volgen ondertussen in de voetsporen van hun ouders. Marlies behaalde eerst een master meertalige communicatie en vervolgens een master human resources.
“Ik had toen nog geen ambitie om in het familiebedrijf te werken, laat staan om het bedrijf over te nemen”, aldus Marlies. “Ik heb mijn eerste werkervaring opgedaan bij een rekruteringskantoor in Roeselare en heb vervolgens vijf jaar hr-ervaring opgedaan in Londen. Jonas was ondertussen gestart bij Grando Keukens en zo werd mijn interesse gewekt om ook in de zaak te stappen. Vorig jaar hebben we de weloverwogen beslissing genomen om het bedrijf samen voort te zetten”, vertelt ze.
“We willen onze eigen authentieke stempel drukken”
Jonas rondde een bachelor in business management af en besteedde daarna wat tijd aan het opdoen van ervaring buiten het familiebedrijf. “Ik werkte in commerciële functies bij twee kmo’s, wat een goede leerschool was. Na ongeveer vijf jaar heb ik besloten om te starten in het familiebedrijf, waar ik begon in de verkoopafdeling. Het was na een gesprek met mijn ouders dat ik besloot om een MBA te volgen aan Vlerick Business School. Na het behalen van mijn MBA ben ik teruggekeerd naar Grando en heb ik de voorbije vier jaar telkens meer managementtaken op mij genomen”, zegt hij.
Betrokken blijven
“Bij hun start in het bedrijf een aantal jaren geleden, liet ik de kinderen al weten dat ik graag rond mijn 60ste verjaardag duidelijkheid wou of zij het bedrijf al dan niet wensten voort te zetten”, vertelt Piet. “Sindsdien hebben wij samen een hele voorbereiding onder begeleiding doorlopen met persoonlijke assessments en het opmaken van een familiecharter waarna de kinderen samen beslisten om het bedrijf over te nemen.”
“Wij willen allebei nog een hele tijd meewerken in het bedrijf en geleidelijk aan onze taken afbouwen”, vult Greet aan. “We zijn er ook zeker van dat we nadien ook nog betrokken zullen blijven. Hierdoor worden wij nu niet overvallen door een gevoel van loslaten.”
Trots en dankbaar
“Wij zijn ervan overtuigd dat Jonas en Marlies klaar zijn voor hun taak en dat de nieuwe wind al enkele jaren voelbaar is in het bedrijf. Het lijkt ons anderzijds logisch dat onze 35 jaar ervaring in het bedrijf en in de keukenmarkt nog elke dag van pas komt”, aldus Piet en Greet.
“Onze ouders hebben fantastisch werk verricht en zijn erin geslaagd om van het bedrijf dat ze opgericht hebben in 1989 een toonaangevende naam te maken in de keukenmarkt in West- en Oost-Vlaanderen. Wij zijn daar bijzonder trots op en zijn dankbaar dat wij op deze solide basis mogen voortbouwen.”
“Hoewel we nog altijd veel leren van de ervaring en aanpak van onze ouders, hechten we er ook waarde aan om onze eigen authentieke stempel te drukken. Een mensgerichte en persoonlijke benadering staat centraal in alles wat we doen. Momenteel ligt onze focus op het versterken van de managementstructuur en het implementeren van gestroomlijnde processen om onze verdere groei te ondersteunen. Daarnaast richten we ons eveneens op digitalisering en zien dit als essentieel middel om de klantbeleving te optimaliseren gedurende het volledige traject”, besluiten Marlies en Jonas.
(Robin Verleden)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier