Mon Dada vult gat in Belgische kaarsenmarkt en maakt kans op titel ‘Beloftevolle KMO van het Jaar’

Pauline D'Haenens samen met haar moeder Carmen Buyssens. Eerst runden ze Mon Dada met z'n tweetjes uit de garage, nu staat er een heus team achter hen. © Geert Vanhessche
Phebe Somers

Het verhaal van Pauline D’Haenens (32), Lady Boss van Mon Dada, begint niet op West-Vlaamse grond, maar daar is het intussen wel beland. Met een zevenkoppig team produceert, verdeelt en verkoopt Mon Dada luxueuze, natuurlijke geurproducten. Dat de start-up na amper twee jaar al in de running is voor de titel ‘Beloftevolle KMO van het Jaar’ van Unizo, vindt Pauline een hele eer.

Na haar studies kriebelde het bij Pauline D’Haenens uit Moen om naar het buitenland te trekken. Jarenlang leefde en werkte ze in onder andere in Jakarta en New York. In de ‘concrete jungle where dreams are made of’ werkte Pauline als gelukkige brandmanager voor een wijnimportbedrijf. Tot dat de Trump-administratie de verlenging van het werkvisum weigerde, tenminste.

“Plots mocht ik niet meer werken. Heel frustrerend, maar achteraf bekeken wel het beste wat me ooit is overkomen. Het was mijn kinderdroom om een eigen bedrijf op te richten. Toen mijn andere plannen in duigen vielen, leek de tijd rijp om die droom eindelijk te realiseren”, aldus de enthousiaste onderneemster.

100% plantaardig

“Het is een hele eer om kans te maken op deze titel”, aldus Pauline.
“Het is een hele eer om kans te maken op deze titel”, aldus Pauline. © Stefaan Beel

Het duurde niet lang voor Pauline inspiratie vond voor haar start-up: kaarsen. Maar niet zoals we ze hier in België kennen. Ze legt uit: “Bij ons worden kaarsen grotendeels van paraffine gemaakt, een afgeleide van aardolie. Wanneer je die verbrand komen er allerlei giftige stoffen vrij. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor je gezondheid. In de Verenigde Staten is de kaarsentrend al verder geëvolueerd, daar zie je steeds vaker plantaardige kaarsen opduiken, gemaakt van sojawas bijvoorbeeld.”

In haar klein New Yorks appartementje werden de krijtlijnen uitgetekend, kort daarna was Mon Dada geboren. Niet enkel de kaarsen zelf, ook de keramieken potten waarin die verkocht worden maakte Pauline helemaal zelf. Financieel was het echter niet haalbaar om haar business te runnen vanuit de VS. Volledig overtuigd van haar product en met een rotsvast vertrouwen dat de kaarsentrend ook in België zou aanslaan klopte ze aan bij haar moeder Carmen Buyssens. Mamalief had net haar restaurant laten overnemen en Pauline hoopte dat ze die centjes opnieuw kon investeren, maar deze keer in Mon Dada. “Ik wist gewoon dat dit concept ook hier zou boomen, en ik heb gelukkig gelijk gekregen. Mama liet mij eerst mijn gang haar in haar garage, niet veel later stapte ze mee in mijn bedrijf.”

Exponentiële groei

Het idee begon bij volledig natuurlijk geurkaarsen, die tevens het label Handmade in Belgium dragen. Zoals gezegd is paraffine een grote no-go, waardoor de kaarsen misschien wel wat duurder, maar wel veel duurzamer zijn. Ze smelten veel trager weg en gaan daardoor zo’n 30 tot 40 procent langer mee. Voor de geur maakt Pauline uitsluitend gebruik van etherische oliën van natuurlijke oorsprong. Intussen is het productassortiment van Mon Dada al serieus uitgebreid, van handzeep en geurstokjes tot anti-insectenspray. De geurkaarsen blijven echter de focus, ingedeeld per geurpersoonlijkheid en collectie. (lees verder onder de Instagrampost)


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Eén constante is altijd aanwezig: het milieubewuste en duurzame karakter van het bedrijf. “Alle grondstoffen voor het productieproces komen uit Europa, de recyclebare, plasticvrije verpakkingen van de producten zelfs allemaal uit België. Hoe lokaler, hoe liever”, aldus Pauline. “Het verpakkingsmateriaal van de leveranciers wordt bij ons verwerkt en hergebruikt als opvulmateriaal voor de pakjes die we versturen vanuit onze webshop. Tot slot geven we de klanten tips over hoe ze hun kaarsenpot nieuw leven kunnen inblazen nadat hun kaars is opgebrand.”

Mon Dada groeit elke dag. “Begin september werden onze producten, naast onze eigen webshop, in 120 winkels wereldwijd verkocht. Na een beurs in Parijs kwamen daar nog eens 150 nieuwe vestigingen bij. Ongelofelijk!”

Het duurzame en milieubewuste karakter van het bedrijf blijft centraal staan

Momenteel is Pauline op zoek naar een nieuw magazijn in de regio van zo’n 1.000 vierkante meter. Daarmee zal ze de oppervlakte van haar huidig atelier in Zwevegem verviervoudigen, een trend die ze hoopt door te trekken doortrekken naar haar omzet eind dit jaar. Maar hoe ambitieus Pauline ook is, zo hard blijft ze met haar voetjes op de grond staan. “Hier is geen hiërarchische structuur. Ik ben de Lady Boss en mijn mama de Mom Boss. Zo heeft iedereen zijn functie: Office Boss, Beton Boss… Ik zou mijn team van ‘bosses’ niet kunnen missen!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier