Martin Priem en Niki Eugène sluiten na 45 jaar hun optiekzaak

Martin Priem en Niki Eugène in hun zaak: “We hebben mooi kunnen afsluiten.”© EG
Martin Priem en Niki Eugène in hun zaak: “We hebben mooi kunnen afsluiten.”© EG
Redactie KW

Na 45 jaar lang een vertrouwde zaak in Ieper te zijn geweest, heeft Optiek Priem onlangs definitief de deur gesloten. “We hebben onze zaak graag uitgebaat en zouden het zo opnieuw doen, maar we hebben mooi kunnen afsluiten. Het gevoel niets meer te moeten is een luxe”, klinkt het.

Martin Priem (68) is opticien en Niki Eugène (65) studeerde als onderwijzeres af in Kortrijk. Ze gaf vijf jaar les in Menen, aan drie leerjaren tegelijk: het vierde, vijfde en zesde leerjaar. Ze zijn de ouders van Nikias (41) en Matias, die vijftien jaar geleden overleed na een ongeval en nu 39 jaar zou geweest zijn. Ze zijn ook de grootouders van Valentine (4). “Toen we de zaak begonnen, was er geen weg terug, maar ik heb er nooit spijt van gehad dat ik die stap heb gezet”, vertelt Niki.

In 1976 opende Optiek Priem in een klein pand aan het einde van de Menenstraat. Na vijf jaar verhuisde de zaak naar de locatie waar hij veertig jaar lang zou blijven. Martin stond al die tijd in voor de oogmeting en het slijpen van glazen, Niki voor de aan- en verkoop, de etalage, het bijhouden van de klantenfiches en de boekhouding.

Generaties cliënteel

“In die 45 jaar is er uiteraard veel veranderd. De leveranciers van toen zijn ook niet meer te vergelijken met die van nu. We hebben altijd getracht om de grote firma’s te vermijden. Voor hen telt enkel marketing en verkopen, maar al te dikwijls ontbraken wisselstukken voor monturen”, vertel het koppel. “Onze voorkeur ging uit naar familiebedrijven die eerlijke producten op de markt brachten en waar we een persoonlijk contact mee hadden. Zoiets kun je overbrengen op de klanten, en die hebben dat enorm gewaardeerd. De laatste drie maanden dat onze zaak open was, hebben we enorm veel dankbaarheid van onze klanten gevoeld. Gedurende al die jaren hebben we een trouw cliënteel kunnen opbouwen. Dat ging van grootouders tot kleinkinderen.”

Theo-weekends

Optiek Priem was in de regio vooral gekend voor de brilmonturen van het Belgische merk Theo. “Toen we dertig jaar geleden begonnen met de verkoop van brilmonturen Theo, was dat niet evident”, vertelt Niki. “Wij hebben altijd geloofd in dat Belgische familiebedrijf, ondanks het feit dat ze heel speciale collecties op de markt brachten. Op termijn was dat merk ons uithangbord geworden. We organiseerden zelfs Theo-weekends, met hapjes en drankjes voor de klanten. Dat waren onvergetelijke momenten.”

“Nu er tijd vrijkomt en niets meer hoeft maar alles kan, is het toch even wennen. Maar we hebben mooi kunnen afsluiten en kunnen een nieuw hoofdstuk aanvatten.” Niki houdt vooral van Zuid-Afrika, terrasjes doen en veel wandelen. Martin is gebeten door reizen en cruises maken. “Het afscheid van de zaak en de klanten was emotioneel, maar we zouden opnieuw voor de optiek kiezen. Wat is er mooier dan klanten blij en gelukkig te maken?”, besluiten Martin en Niki. (EG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier