Kinderkledingwinkel Tineke Junior is in handen van de derde generatie en viert het 60-jarig bestaan. “Kinderen zijn ongedwongen, creatief en goedlachs, dus de sfeer is hier altijd heel aangenaam”, zegt Sarah Tally (41), eigenares van Tineke Junior.
Zestig jaar geleden richtten de grootouders van Sarah Tally (41), Albert Deceuninck en Blanche Billiet, Tineke op. Zij begonnen met een kinderkledingwinkel, maar al gauw kwam er ook een collectie voor onder andere baby’s, tieners en dames bij, waardoor ze op verschillende vestigingen in Roeselare te vinden waren.
Toen Albert en Blanche met pensioen gingen, nam hun jongste dochter Tine naar wie de winkel vernoemd is Tineke de zaak over. Ze besloot om zich opnieuw volledig op kinderkledij te focussen.
Ondertussen is Sarah Tally, nichtje van Tine Deceuninck, al 13 jaar eigenares van Tineke Junior: “Ik wou mijn beroepsloopbaan als zelfstandige uitbouwen. Ik heb mijn hart gevolgd en nog nooit spijt gehad.”
Communiekledij
Ook al biedt Tineke junior casual kledij aan in de zomer- en wintercollectie, toch staan ze bekend voor hun communiekledij. Door zich toe te leggen op deze bijzondere collectie, kunnen ze uitblinken in heel België.
“We behoren tot de top van België”, aldus Sarah. “Zelfs mensen uit Limburg komen tot bij ons. Kinderkledijwinkels zijn al redelijk beperkt, maar de meeste winkels bieden dan ook nog eens geen communiekledij aan. Dat betekent dat het voor ons intensief werken is en dat zorgt voor een grote uitdaging.”
Sinds een vijftal jaar biedt Tineke Junior ook een schoencollectie aan. “Op die manier kunnen we de kinderen van een volledige outfit voorzien. Anders duurt het lang om naar aparte winkels te gaan en daar zien zowel ouders als kinderen tegenop.”
Sarah krijgt steeds meer klanten over de vloer die ook nog in Tineke hun communiekledij gekocht hebben en die nu zelf met hun eigen kinderen komen: “Voor hen voelt het nostalgisch aan en ze vinden het speciaal dat de kleding van dezelfde winkel komt. Daarvan krijg ik een warm gevoel en ik ben trots dat ze hier mooie herinneringen hebben.”
Wat de zaak zo uniek maakt, is hun boetiekservice. “Wij bieden persoonlijke hulp aan. De klanten die komen, zeggen wat ze precies willen. Vervolgens kleden wij de kinderen aan en geven advies.”
Deze ouderwetse service vindt Sarah fantastisch: “Ik hou van mijn job. Het is fantastisch leuk om kinderen te kleden. Ze zijn ook gewoon ongedwongen, creatief en goedlachs. Ze zijn niet zo kritisch als volwassenen en zijn altijd blij wanneer ze nieuwe kleren hebben, waardoor de sfeer hier altijd aangenaam is. En als het kind straalt, zijn de ouders ook tevreden.”
Uitdaging
Het is altijd een grote uitdaging om een jaar op voorhand de collecties te bestellen. “We kunnen nu eenmaal niet in een glazen bol kijken. Het is moeilijk om te beslissen hoeveel we zullen aankopen en wat. Mijn grootmoeder zei altijd: ‘Als je iets aankoopt, betaal je altijd tol.’”
“Ik probeer vanuit mijn buikgevoel en ervaring te werken. Ik ga altijd op zoek naar de nieuwste trends, maar merk dat West-Vlaanderen meestal wat later komt. Wat in Italië nu in de mode is, is hier pas volgend jaar in de mode, waardoor we soms een jaar te vroeg op de trends inspelen.”
Corona maakte die kwestie alleen maar moeilijker. Zoals vrijwel alle winkeluitbaters ervaarde ook het team van Tineke Junior de coronaperiode als een heel stresserende tijd.
“Sluiten, niets kunnen verkopen en dan nog eens het afgelasten van de communie: alles lag stil en dat zijn toch dingen waarvan je wakker ligt. Toch zijn we er niet slecht uitgekomen. Kinderen hebben nu eenmaal vaker dan volwassenen nieuwe kleren nodig.”
“Vanaf het moment dat de restricties wegvielen, begonnen de mensen meteen opnieuw langs te komen. De laatste maand was het zelfs enorm druk, aangezien er ook veel kleren werden gekocht voor huwelijksfeesten. Je merkt dat de mensen gewoon zin hebben om te leven.”
60-jarig bestaan
Om hun 60-jarig bestaan te vieren, organiseert Tineke Junior tot eind november een wedstrijd. “Wij vinden het fantastisch dat we dit kunnen vieren! Momenteel kunnen de kinderen als Hollywoodsterren op de rode loper lopen en elk kindje verschijnt op het televisiescherm dat in onze winkel hangt, want bij ons is ieder kind een ster. Als je een foto post op Instagram, kan je een iPhone of een waardebon van 100 euro winnen.”
Concrete toekomstplannen heeft Sarah niet voor de winkel, maar ze vindt het belangrijk om er elke dag mee bezig te zijn: “Wat ik wou, heb ik verwezenlijkt. Elke dag verdiep ik me en zoek ik naar nieuwe trends. Nu hebben we bijvoorbeeld een webshop en zijn we actief op social media, en misschien komt daar later nog TikTok bij, aangezien de kinderen die nu komen binnen een tiental jaar misschien zelf terugkomen. Het blijft constant vernieuwen.”
(SM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier