Directeur van de rijschool VTIR Marc Van Herrewegen ziet hoe het verkeer verandert

Marc Van Herrewegen: “Ik rij zelf met een wagen van de rijschool, ja, met belettering en bestickering.” (foto Stefaan Beel)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Marc Van Herrewegen: “Ik rij zelf met een wagen van de rijschool, ja, met belettering en bestickering.” (foto Stefaan Beel)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Peter Soete

Hij is dan wel afkomstig van Denderbelle, hij kent Roeselare door en door. En eigenlijk ook Tielt, Ingelmunster en Kortrijk. Mark Van Herrewegen is directeur van de rijschool VTIR en deze rijschool heeft vestigingen in deze vier plaatsen.

Jij bent geen Roeselarenaar en zelfs geen West-Vlaming?

Marc Van Herrewegen : “Neen, ik ben een buur van de kustprovincie. Ik ben geboren in Dendermonde maar ben opgegroeid in Denderbelle. Ik ben een landbouwerszoon en initiatief nemen en autonoom handelen heb ik met de paplepel binnengekregen.”

Lag het voor de hand dat je directeur van een rijschool zou worden?

“Eigenlijk niet. Ik heb Latijn-Wiskunde gestudeerd en daarna heb ik Germaanse filologie gestudeerd aan de Leuvense universiteit. Toen ik in 1981 afstudeerde, werd ik permanent verantwoordelijke van jeugdhuis Zenith in Sint-Gillis-bij-Dendermonde. Dat was een voltijdse functie.”

Maar jeugdhuisverantwoordelijke duurt maar enkele jaren?

“Toch niet in mijn geval want ik heb die job 30 jaar gedaan. Ik ben gestart met 125 Zenith-leden en in ons absoluut topjaar 1994 noteerden we meer dan 2.000 leden. In dat jaar hebben we ook ons nieuwbouwproject geopend en dat bood ons nog meer mogelijkheden. We organiseerden grote fuiven, concerten, films, optredens, … De jaren 90 waren echt wel de hoogdagen van de jeugdhuizen.”

Maar opeens was het voorbij?

“Ah ja, je kunt niet eeuwig beroepshalve aan een jeugdhuis verbonden zijn. In januari 2011 werd ik pedagogisch begeleider voor verkeers- en mobiliteitseducatie in het gemeenschapsonderwijs voor de secundaire scholen van Oost- en West-Vlaanderen. Ik had ondertussen al een tijdje mijn brevetten voor rij-instructeur behaald en had al theoretische en praktische rijlessen gegeven in bijberoep.”

En toen kwam Roeselare in zicht?

“Op 1 september 2012 werd ik directeur van rijschool VTIR in opvolging van José Sioen. Ik had mijn brevet van directeur rijschool behaald en men koos mij als de opvolger van José.”

Rijschool VTIR

Officiële naam: VTIR of Vlaams TrainingsInstituut voor Rijvaardigheid.

Vestigingsplaatsen: Roeselare, Ingelmunster, Tielt en Kortrijk. Naast de vier VTIR-centra is er ook een oefenterrein in Gullegem en een rijvaardigheidscircuit in Ingelmunster.

Hoofdkantoor: Brugsesteenweg, Roeselare.

Aantal medewerkers: 40

Directeur: Marc Van Herrewegen

Jaarlijkse omzet: 1.750.000 euro

Praktisch: Inschrijven voor een opleiding kan online of in één van de vestigingen. Alle info op rijschool-vtir.be.

Een rijschool vraagt een specifieke benadering?

“Absoluut, want op de ene manier is het een school waar je mensen op een pedagogische manier kennis en vaardigheden moet bijbrengen. Maar anderzijds is een rijschool ook een bedrijf dat zich op de vrije markt begeeft met concurrenten. En het komt er op aan je zo goed mogelijk te positioneren.”

Slaagt VTIR daar goed in?

“We proberen dat toch. In het Vlaams TrainingsInstituut voor Rijvaardigheid of VTIR primeert de kwaliteit van de opleiding en de voortdurende bijscholingen van de instructeurs. We moedigen ook altijd verkeersinitiatieven binnen de scholen aan en proberen die te ondersteunen.”

Ben je eigenlijk zelf een autoliefhebber?

“Neen, eigenlijk niet echt, ik ben geen autofreak. Voor mij moet een wagen doen waarvoor hij is gemaakt: de inzittenden veilig en comfortabel van punt A naar punt B brengen. Ik moet geen dure wagen hebben. Ik verplaats mij met een wagen van de rijschool, een Opel Astra. Bestickerd en beletterd, uiteraard ( lacht ). Ja, wij gaan vaak met de wagen op reis. Dan gaat het richting Frankrijk of Italië. Op reis zijn we graag mobiel en leven we ons eigen ritme. Daarom huren we meestal een huisje.”

Is rijlessen volgen aan papa of mama nog wel van deze tijd?

“Eigenlijk niet, tenzij papa of mama rij-instructeur is ( lacht ). In Nederland bijvoorbeeld sparen jongeren al van hun 13 jaar om enkele jaren later een professionele rij-opleiding te krijgen. Dat is een goede attitude. Het kan niet dat papa of mama als instructeur meer schrik hebben dan de leerling om krassen of schrammen te rijden met hun wagen. Bovendien moeten zij het ‘leren autorijden’ ook rustig en stapsgewijs kunnen overbrengen op hun zoon of dochter en dat is ook niet makkelijk. Ook het leren rijden met een stokoude wagen is eigenlijk geen goed idee. Je moet dat doen in een hedendaagse wagen voorzien van elementair comfort en hulpmiddelen.”

De wegcode en het verkeer zijn ook complexer geworden?

“Heel zeker want het wagenpark neemt nog jaarlijks toe. Vroeger waren de wegen in hoofdzaak bestemd voor autoverkeer maar dat is nu voorbij, zeker in stedelijke gebieden. De wagen komt niet meer op de eerste plaats en terecht. Het accent van autoverkeer wordt meer en meer verlegd naar verre verplaatsingen. Voetgangers, fietsers, openbaar vervoer, bromfietsen, motorfietsen, ze hebben allemaal hun plaats op de openbare weg.”

Is er geen overvloed aan verkeersborden en signalisatie?

“Volledig mee eens, er is overkill als het op verkeersborden aankomt. Als bestuurder moet je proberen alle verkeersborden te capteren maar dat is niet altijd makkelijk. Het is zaak om de echt belangrijke verkeersborden steeds te zien.”

Ben je zelf een rustige chauffeur?

“Het heeft absoluut geen zin om je te enerveren in het verkeer. Een rustige rijstijl is niet alleen ecologisch maar ook veilig. Ik probeer me altijd op een hoffelijke manier aan de regels te houden in het verkeer.”

(PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier