De Tuinengel verkozen tot lokaal ambassadeur van Zedelgem

Schepen van Lokale Economie Ann Devriendt en burgemeester Annick Vermeulen kwamen Lore Declerck van De Tuinengel feliciteren met de overwinning.© BC
Schepen van Lokale Economie Ann Devriendt en burgemeester Annick Vermeulen kwamen Lore Declerck van De Tuinengel feliciteren met de overwinning.© BC
Redactie KW

De Tuinengel is een jaar lang de Zedelgemse ambassadeur van ‘Ik koop lokaal bij een winkelier van hier’. “We hebben de voorbije jaren al enorm veel samengewerkt met andere handelaars, zelfs uit de meest uiteenlopende sectoren.”

Voor de derde keer ging Ondernemerscentra West-Vlaanderen in de campagne ‘Ik koop lokaal bij een winkelier van hier’ op zoek naar ambassadeurs. Meer dan 400 handelaars registreerden zich om het gezicht te worden van deze campagne in hun gemeente waarmee ze consumenten bewust willen maken van het belang van lokaal kopen. Ook in Zedelgem kon het grote publiek tussen 26 april en 25 mei stoefen met zijn favoriete winkelier door een stem te geven. Van de 19 handelaars die meedongen naar het ambassadeurschap, kwam De Tuinengel als winnaar uit de bus.

Deze bloemenshop vond in 2017 een vaste stek in Dorp 4 in Loppem. Zaakvoerders zijn Lore Declerck en Mario Lamote. Maar het verhaal van De Tuinengel startte al veel eerder. “Ik ben jaren leerkracht geweest in het zesde leerjaar van het Onze-Lieve-Vrouwecollege in Mariakerke. Maar ik volgde destijds ook een opleiding tot florist. Omdat ik daar iets mee wou doen, begon ik in 2003 workshops bloemschikken te geven in de garage van mijn ouders in Zedelgem. Dat evolueerde later naar verjaardagsfeestjes en kampjes voor kinderen onder de noemer De TuinBengel”, begint Lore.

Andere manier van werken

“In 2017 heb ik dan samen met Mario, mijn vennoot, dit pand gekocht en zijn we een bloemenwinkel gestart. Al zijn we geen klassieke bloemenshop. We hebben een ruim aanbod aan verse snijbloemen, maar hier vind je bijvoorbeeld geen voorgemaakte boeketten. We maken onze boeketten liever op maat en smaak van de klant. We proberen ook een band te creëren met onze klanten. Na een tijdje weet je bijna automatisch wat iemand graag ziet en onze klanten weten dat te appreciëren. We zijn bovendien ook gespecialiseerd in kamerplanten en geven daarbij graag het nodige advies.”

Ook De Tuinengel heeft zware coronamaanden achter de rug. “Tijdens de eerste lockdown moesten we niet alleen de winkel sluiten, ook de trouwfeesten, communies, etalages, gevelversiering,… vielen weg. Maar we zijn niet bij de pakken blijven zitten en hebben meteen overgeschakeld op een andere manier van werken. We investeerden in een webshop en zijn gestart met gratis leveringen aan huis. Financieel was dat toen weinig interessant voor ons, maar we plukken er vandaag wél de vruchten van. We kregen er enorm veel klanten bij.”

Nek-aan-nekrace

Lore is blij met het ambassadeurschap. “Zeker. Al zijn we pas campagne beginnen voeren na Moederdag. Het was zo hectisch ervoor dat we er eigenlijk geen tijd voor hadden. Maar daarna zijn we uit de startblokken geschoten. Het is een tijdje een nek-aan-nekrace geweest met verswinkel Ip Zilleghem Platse, maar nadat ik een filmpje deelde op onze sociale media steeg ons stemmenaantal sterk.”

Lokaal winkelen kreeg dankzij corona een boost, maar Lore was hier al veel langer actief mee bezig. “We hebben de voorbije jaren al enorm veel samengewerkt met andere handelaars, zelfs uit de meest uiteenlopende sectoren. Het staat als een huis: samen bereik je meer dan alleen.” (BC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier