Charlotte uit Ruiselede over één jaar webshop ‘Boetiek Romantiek’: Streng én succesvol zijn

Randy De Clercq

Een jaar geleden begon ze met een groothandel-webshop, vandaag contacteren de producenten haar met de vraag of ze mogen leveren. Het geheim achter dat succes? Streng zijn. Charlotte Vanoverbeke stelt hoge morele en kwalitatieve eisen aan wat ze wil verkopen, en haar klanten zijn haar er dankbaar voor.

Charlotte Vanoverbeke (35) is zelfstandig logopediste en moeder van de tweejarige Cezan. En bezeten van kledij. “Al van kindsbeen af. Ik was altijd op zoek naar een eigen, specifieke stijl en vond mijn goesting niet in de reguliere verkoopkanalen. En wat mij ook stoorde: de grotere maten bleken zo moeilijk vindbaar.”

“Op 16 november van vorig jaar heb ik dan mijn site opgestart, als een groothandel. We zijn nu een jaar verder, en de progressie is enorm: nu contacteer niet ik de leveranciers of producenten, maar zij mij, vanuit alle windstreken.”

Europees

“Het aanbod is heel divers: sjaals, jurken, jassen, trainingspakken, sweaters, hoeden, gilets en zelfs schoenen. Bloemen, de natuur, idyllische outfits, bohemienstijl…: dat is mijn dada. Maar ik maak wel een strenge selectie. Ik kies resoluut voor natuurlijke materialen. Geen synthetische stoffen zoals acryl en dies meer, maar vooral en bijna exclusief wol en viscose. Ik wil geen producten verkopen die huidirritatie veroorzaken.”

“Ik kies ook consequent voor producenten in Europa. Ik wil de herkomst kennen. Geen landen met een bedenkelijke reputatie. Geen mensenhandel of kinderarbeid, alleen menswaardige werkomstandigheden. De productie moet milieuvriendelijk gebeuren. En ik wil de stukken in alle maten, ook de grote, tot maat 52.”

“Nu werk ik samen met een dertigtal leveranciers, en dat aantal neemt nog altijd toe. Ik krijg veel vragen uit de sector, maar ik bestudeer alles heel goed vooraleer er een engagement volgt. Zo heb ik me bijvoorbeeld in dat eerste jaar echt grondig verdiept in de materie van de chemische stoffen in de modewereld.”

Zelf dragen

Het is een veelomvattend project. De contacten met de producenten, de opmaak en aanpassing van de site, de webshop, het opvolgen van de verkooporders, het klaarmaken van de pakketten, de verzending via bpost…

“Bij de samenstelling van een nieuwe collectie baseer ik me op mijn eigen aanvoelen: wat wil ik zelf dragen? Wat is kwaliteit? Met de focus op het maatje meer, want elke vrouw verdient een schitterende outfit, comfortabel en behaaglijk. Bij de keuze van locaties voor de fotoshoot ga ik resoluut en doelbewust voor de natuur, de dieren, de kleuren die inspireren en doen wegdromen.”

“In één jaar heb ik al elf collecties achter de rug. Elke collectie omvat ruim 300 stukken, met daarbij alle maten van die stukken. Ik stel de site van de webshop zelf samen. Bij elk product staat een uitgebreide beschrijving, technisch en nuttig voor de potentiële koper. Maar ik ben natuurlijk wel héél dankbaar dat ik op trouwe medewerkers kan rekenen voor de presentatie, de fotoshoot met de modellen, en het nieuwe aanbod.”

Sneeuwbal

“Ruim tachtig procent van mijn klantenbestand is internationaal, met Nederland als absolute koploper. Daar voel je de immense kracht en efficiëntie van de sociale media. Zo had ik een vrouw uit Nederland die een pakket bij me kocht. Ze was wild enthousiast over haar aankoop en postte dat op Instagram – voor haar zowat 30.000 volgers. Ja, dan krijg je dus een sneeuwbaleffect, hé…”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier