De horeca-uitbaters laten meer en meer de vaste betaalautomaat vervangen door een draagbaar exemplaar, om het zichzelf en zijn klant gemakkelijker te maken. Het bedrijf CCV uit Ieper levert elektronische betaaldiensten en is voor veel handelaars de ideale partner in dit verhaal.
CCV, afkorting voor Computercentrum Cor van de Velden, kent zijn oorsprong in 1958 in het Nederlandse Arnhem. Het bedrijf was aanvankelijk een boekhoudkantoor. De 44-jarige Sam Arckens is bij CCV de commercieel directeur voor Nederland en België.
Arckens, die uit Zwevegem afkomstig is, zit al 20 jaar in de sector. De veertiger werkte onder ander bij Worldline, maar was ook actief in enkele buitenlandse bedrijven. In 2015 vroeg de toenmalige baas van CCV België de West-Vlaming om voor hem te komen werken.
Even terug naar Nederland. “Begin de jaren ’80 van de vorige eeuw begon Cor van der Velden zich te focussen op betaalautomaten en stootte hij het boekhoudingsgedeelte van zijn bedrijf af”, vertelt de commercieel directeur.
“Ondertussen, in 1997, stampt Germain Fonteyne hier in Ieper het bedrijf Cardfon uit de grond. Cardfon was een kleine firma die transacties met de bankkaart mogelijk maakte over de grens heen. Cardfon liet het onze zuiderburen toe hun carte bancaire in een Belgisch bankautomaat te stoppen. In 2001 kocht CCV Cardfon op en belandde in Ieper.” De hoofdzetel van het bedrijf bevindt zich aan Ter Waarde, waar ooit technologiereus L&H gevestigd was.
Op vandaag telt CCV 1.200 medewerkers waarvan het gros in België, Nederland en Duitsland. Naast het hoofdkantoor in de Westhoek heeft CCV in België vestigingen in Hasselt en Kortrijk.
“In ons land hebben we 30.000 klanten. Dat gaat vooral om mensen waarvoor wij een betaaloplossing leveren of een webshop bouwen”, aldus Sam Arckens.
“Een belangrijke markt voor ons zijn kleine zelfstandigen, zoals winkeliers, bakkers, slagers en de horeca, maar ook een Sportpaleis of een Jumbo. Wij helpen bedrijven zoeken naar een oplossing voor hun betaalproblemen. Ik denk aan voetbalclub KV Kortrijk. Die heeft een eigen kaart voor zijn supporters, die daarmee kunnen betalen op de club. Supporters van de bezoekende ploeg moesten echter altijd cash bovenhalen. Wij zorgden ervoor dat de bezoekende voetbalfan met zijn eigen bankkaart kan betalen, terwijl de eigen supporter de kaart van de club kan blijven gebruiken.”
Contactloos
Naar aanloop van de heropening van de horeca zag CCV de aanvragen naar betaalterminals fors stijgen. “Na de eerste lockdown zijn heel wat klanten overgeschakeld naar een draagbare betaalterminal”, aldus Arckens. “Daarnaast zien we dat mensen veel meer contactloos willen betalen. Voor de crisis maakte in België slechts 15 procent van de consumenten gebruik van die functie, terwijl Nederland al op 60 procent zat. Ondertussen zien wij bij ons een felle inhaalbeweging.”
Een ander fenomeen dat met corona de kop opsteekt is de self-service. “Mensen plaatsen hun bestelling via een app. Ze betalen met diezelfde app. Ze gaan naar, ik zeg maar iets, de frituur waar alles voor hen klaarstaat.”
“Weet je, voor ons is het belangrijk dat we op zoveel mogelijk plaatsen elektronisch kunnen betalen. Vroeger zei ik vaak al grappend dat er slechts twee plaatsen zijn waarvoor je nog munten op zak moest hebben: de toiletten langs de autosnelwegen en de parkings. Dat is al niet meer nodig, want ook daar zorgen wij er vaak voor dat je kan betalen met de kaart. Toch denk ik niet dat cash geld volledig zal verdwijnen.”
WEBSHOPS
Een derde pijler van CCV die in de lift zit, is de e-commerce: het aanbieden van goederen via de webshop. “Wij gaan niet aan een kleine zelfstandige zeggen waar hij zijn waren in de winkel moet leggen, want dat weet hij. Wel helpen we hem met het bouwen van een webwinkel. Een bakker of een slager heeft geen tijd en goesting om dat zelf te doen en hij wil er geen kapitaal voor neerleggen.”
Voor 20.000 tot 5.000 euro doen wij dat al voor hem. Zo zijn wij gegroeid naar 20.000 webshops. Op die manier hielpen wij heel wat ondernemers tijdens de lockdown. Veel starters gebruiken hun webwinkel vooral als digitale vitrine, om klanten te lokken. Onlangs hadden we een wijnverkoper die een wijn verkoopt die nergens elders te vinden is. Vroeger vond hij zijn klanten binnen een straal van 20 km rond zijn zaak, dankzij zijn webshop komen ze nu van heinde en ver.”
(CM)
Meer info via www.ccv.eu
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier