Bakkerij Cloet viert 20-jarig bestaan met openatelierdag: “Iets terugdoen voor de klanten”

Xander Cloet, Heidi Linthout en Kristof Cloet: “We bieden onze klanten graag eens een blik achter de schermen.” © Davy Coghe
Redactie KW

Bakkerij Cloet in Sint-Michiels bij Brugge bestaat twintig jaar. Dat wordt gevierd op zondag 5 oktober met een openatelierdag. De klanten kunnen die dag demo’s, proevertjes en een drankje verwachten. “We gaan zeker niet uitbollen en blijven heel veel energie in de zaak stoppen”, verzekert Kristof.

“We willen vooral iets terugdoen voor onze klanten”, leggen Kristof Cloet (44) en Heidi Linthout (44) uit. “Veel van hen zijn er al van het eerste uur. We bieden hen graag eens een blik achter de schermen. Ze krijgen bijvoorbeeld te zien hoe we stokbrood en croissants maken. Natuurlijk mogen ze ook proeven. Er zijn daarnaast hapjes en drank voorzien.”

“Ook het chocoladeatelier is te bezichtigen. Dat hebben we van net voor de coronaperiode, zo’n vijf jaar dus. Daar kunnen we heel zot gaan in onze chocoladecreaties en inspelen op de trends en de thema’s van het jaar”, aldus het bakkerskoppel.

Hard werk

“We gaan zeker niet uitbollen en blijven heel veel energie in de zaak stoppen”, verzekert Kristof. “We hebben al die jaren hard gewerkt, maar ook onze portie geluk gehad. Zo konden we de drie huizen naast ons opkopen en onze ruimte uitbreiden.”

“We proberen in te spelen op nieuwe eetgewoontes”

“Er zijn veel mooie momenten geweest. Tijdens de Brugse voetbalderby maakten we bijvoorbeeld speciale eclairs en croissant in de blauwe en groene kleuren van Club en Cercle Brugge. Zo leefden we de hele week naar dat moment toe”, vult Heidi aan.

“Ondertussen zit onze zoon Xander al vier jaar mee in de zaak. Hij staat ook op de foto die we voor de gelegenheid maakten. We kregen daar al reacties op van mensen die dat nog niet wisten. Toen we hier twintig jaar geleden begonnen, was hij nog maar twee jaar. Nu zien de klanten plots een jongeman van tweeëntwintig die mee in de zaak zit. Eigenlijk zagen ze hem opgroeien”, zegt ze.

Kwaliteit en creativiteit

Of er een geheim is om twintig jaar lang een succesvolle bakkerij te runnen? “Kwaliteitsproducten, maar dat is eigenlijk niet echt een geheim”, zegt Kristof. “We gebruiken goede boter en bloem. Die bloem is tenslotte toch nog altijd het hoofdingrediënt.”

“We proberen daarnaast creatief te zijn of in te spelen op nieuwe eetgewoontes. Desembrood komt bijvoorbeeld op, en daarop leggen we ons dan ook toe. Of neem bijvoorbeeld onze melocakes in verschillende smaken. Mensen appreciëren iets nieuws”, besluit Heidi. (JHO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise