Abriso Jiffy gaat voor 100 procent gerecycleerde en recycleerbare producten

Jan Dejonghe, ceo van Abrioso-Jiffy, op de vestiging in Anzegem.©Kurt Desplenter Foto Kurt
Jan Dejonghe, ceo van Abrioso-Jiffy, op de vestiging in Anzegem.©Kurt Desplenter Foto Kurt
Jan Gheysen
Jan Gheysen Opiniërend hoofdredacteur

Onopvallend, aan de rand van Anzegem, achter de spoorweg, vinden we de Abriso-site. Niet meteen een naam die bij het brede publiek bellen doet rinkelen. En toch, van hieruit werkt de Europese marktleider in beschermend verpakkingsmateriaal met vijftien productievestigingen in elf Europese landen.

U kent ongetwijfeld het zogenoemde bobbeltjesplastiek waarin apparaten zijn verpakt als ze bij u thuis worden afgeleverd. De kans is groot dat de verpakking bij Abriso werd gemaakt. “Maar noem ons niet langer de plastiekfabriek”, zegt ceo Jan Dejonghe. En hij meent het.

Van de vier ondernemingen die werden genomineerd voor Onderneming van het Jaar waren er drie uit West-Vlaanderen. Stow won uiteindelijk de gegeerde award – dat bedrijf hebben we vorige week hier voorgesteld – en Abriso Jiffy was het tweede West-Vlaamse bedrijf dat, volgens de vakjury, in aanmerking kwam voor de titel. De groothandel in sanitaire inrichtingen Van Marcke was het derde West-Vlaamse bedrijf.

De organisatoren van Onderneming van het Jaar noemen Abriso Jiffy bij de nominatie een waardengerichte onderneming waarin deugdelijk bestuur, duurzaam ondernemen en werknemersbetrokkenheid centraal staan. De onderneming kwam, vlak voor Kerstmis 2013, in handen van het management onder de leiding van Jan Dejonghe. Vorig jaar werden nog eens 25 medewerkers actieve aandeelhouders van het bedrijf. Toch scheelde het zeven jaar geleden maar weinig of er was geen Abriso meer.

Betrokkenheid stimuleren

Jan Dejonghe, die in het verleden onder meer bij Pinguin financieel manager was, kwam toevallig als consultant bij het toenmalige Abriso terecht. Dat was op vraag van de eigenaars, de familie Deceuninck, indertijd bekend van Deceuninck Plastic.

“In 2013 raakte de onderneming zwaar in de problemen en toen hebben we met het management onze nek uitgestoken. We namen het bedrijf over en participeerden met het management voor 42 procent van de aandelen. Dat was belangrijk, die deelname van het management, omdat we zo de betrokkenheid van de mensen met de onderneming konden versterken. Dat is trouwens een constante bij ons. Vorig jaar hebben we een kapitaalsverhoging doorgevoerd, waarbij 25 van onze kaderleden samen één miljoen euro binnenbrachten.”

Succes delen

In de vestiging in Anzegem werken 300 mensen, in Wellen in Limburg zijn er 150 voor Abriso aan de slag en in alle vestigingen in Europa samen gaat het om 1.500 werknemers. “Wie hier begint te werken, blijft hier. Dat is onze grootste troef” , weet Jan Dejonghe. “Het is belangrijk dat mensen die expertise in zich hebben, zich betrokken voelen bij de onderneming. Ik zelf weet bitter weinig af van hoe we de dingen hier maken, je moet je durven omringen met mensen die op dat vlak meer kennen en kunnen dan je zelf kan. En het succes dat je als onderneming boekt, moet je durven delen met het hele team.”

“We maken nu in deze periode meer omzet dan in diezelfde periode vorig jaar”

Er is een wezenlijk verschil tussen een ondernemer en een manager , stipt Jan Dejonghe aan. Een manager organiseert en controleert, een ondernemer inspireert en enthousiasmeert. Hij noemt zichzelf voluit ondernemer. “Als ondernemer heb je drie zaken nodig om te slagen: een visie (of ambitie), durf (om te investeren) en geluk. Als een van die ontbreekt, dan is de kans op slagen klein”, weet Jan Dejonghe.

De recente ontwikkeling van Abriso illustreert treffend wat de ceo bedoelt met visie en met durf. Abriso nam het Italiaanse Airpack over, stuurde het management ervan naar huis en voerde een synergie door waarmee de onderneming een serieuze kostenbesparing kon realiseren. “En, zeker niet onbelangrijk, onze productenportefeuille werd ineens veel breder. Bovendien hadden we de overname kunnen betalen met eigen middelen”, legt Jan Dejonghe uit. Sinds 2013 groeide de onderneming tot vandaag met maar liefst 270 procent.

Transformatie

Minstens zo belangrijk als de groei is de transformatie die het bedrijf doormaakte. “We gaan voor gerecycleerde en volledig recycleerbare producten”, zegt Jan Dejonghe. Dat is niet alleen technisch een hele uitdaging, het vergt ook moed en durf om vooral de klanten ervan te overtuigen dat onze duurzame producten nog kwaliteitsvoller zijn dan de traditionele. Zo zijn ze lichter, isoleren beter en zijn uiteraard recycleerbaar. Voor de automobielbranche kunnen nog veel meer toeleveringen dan nu het geval is uit duurzaam materiaal worden samengesteld. Noem ons dus niet langer een plastiekfabriek. Wij zijn innovatief, produceren duurzaam en maken duurzame producten.”

Maar 2020 is geen jaar als een ander. Corona doet onze economie krimpen. Ook bij Abriso hebben ze de coronacrisis gevoeld, maar de gevolgen wegen minder zwaar dan gevreesd. Vooral in de eerste lockdown, toen bijna het hele economische leven kwam stil te liggen, ondervond Abriso een omzetdaling. Maar intussen is een deel daarvan alweer bijgebeend. “We hebben een breed gamma aan beschermingsmateriaal. Onder meer voor de voeding en de bouw. Er is de voorbije maanden zeer veel verbouwd, door doe-het-zelvers die noodgedwongen thuis zaten door corona. De vraag naar isolatiemateriaal is dus niet stilgevallen. En ook voor de pakjeseconomie bleef de vraag naar beschermingsmateriaal, waarop wij konden inspelen. We maken nu in deze periode meer omzet dan vorig jaar omstreeks deze tijd. We vermoeden dat het omzetverlies voor 2020 beperkt zal blijven tot zo’n 7 procent”, besluit Jan Dejonghe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier