75 jaar brouwerij Sint-Bernardus in Watou in een boek gegoten

Hans en Julie Depypere tonen trots hun nieuwe boek over 75 jaar brouwerij Sint-Bernardus.© mdp
Hans en Julie Depypere tonen trots hun nieuwe boek over 75 jaar brouwerij Sint-Bernardus.© mdp
Andres Hollebeke
Andres Hollebeke Medewerker KW

Zopas verscheen een boek over 75 jaar Brouwerij St.Bernardus, het verhaal van een abdijbier dat er eigenlijk geen is. Aanleiding is uiteraard het feit dat de brouwerij even lang bestaat.

Het boek telt vijf grote hoofdstukken: ‘Geschiedenis met een schuimkraag’, ‘Het brouwen van een hemelse nectar’, ‘Meer dan alleen bier brouwen’, ‘Cocktails en St.Bernardus’ en ‘Gastronomie en St.Bernardus. Daarna heeft men het over foodpairing, en geven 27 lokale, nationale en internationale gerenommeerde chefs 35 recepten op basis van een van de bieren van St.Bernardus.

Aan de slag

Het boek brengt niet enkel verhalen van vroeger en nu maar biedt ook de mogelijkheid om ermee aan de slag te gaan. “Net zoals we altijd gedreven zijn om duurzame samenwerkingen op poten te zetten met lokale ondernemers in functie van productie, expansie, horeca- en bezoekerswerking, hebben we ook voor dit boek deze filosofie ter harte genomen. De biercocktails werden gecreëerd in samenwerking met Deluxe Distillery uit Kuurne en het is absoluut geen toeval dat er zoveel chefs uit de regio van de brouwerij aanwezig zijn met hun St.Bernardus signature dishes ”, aldus pr-manager Pieter Verdonck.

“In het boek gaan we dieper in op het brouwproces, en we vertellen welk pad wij en de vorige eigenaars hebben bewandeld om tot het punt te komen waar we nu staan. Maar bovenal proberen we de liefde voor ons bier en ons vak te beschrijven in geuren en kleuren. Met altijd ‘kwaliteit’ als kernwoord”, zegt zaakvoerder Hans Depypere, die sinds tien jaar zijn dochter Julie als medezaakvoerder aan zijn zijde heeft.

Eenmalig bier

“Ik nam de brouwerij over op 17 juni 1998, en toen hadden we met zes werknemers een omzet van 8.000 hectoliter. Met heel hard werken hebben we daar ondertussen 46 medewerkers en 45.000 hectoliter van gemaakt. Maar het is nog altijd een familiebedrijf. Gelukkig hebben we momenteel nog de verkoop in de supermarkten, en gaat 45% van ons bier naar het buitenland”, benadrukt Hans Depypere.

Bovenal proberen we de liefde voor ons bier en ons vak te beschrijven in geuren en kleuren

“Net zoals we naar aanleiding van de zestigste verjaardag van de brouwerij een eenmalig, limited edition bier op de markt brachten, zullen we eind dit jaar ook een nieuw bier lanceren, dat een beperkte oplage zal kennen. Welk bier dat wordt, maken we pas in de herfst bekend. Wie op de hoogte wil blijven, schrijft zich het best in op de nieuwsbrief op onze website”, zegt commercieel verantwoordelijke Pieter Verdonck.

Tweede Wit in blik

Salesmanager Marco Passarella: “Het is nog maar een klein jaar geleden dat we voor het eerst uitpakten met een bier in blik (St.Bernardus Tokyo) en vandaag voegen we daar graag een tweede aan toe. St.-Bernardus Wit bestaat natuurlijk al langer maar de internationale vraag om het bier ook aan te bieden in blik konden we niet langer in de wind slaan. In het buitenland is speciaalbier in blik al heel goed ingeburgerd, onze klanten beseffen dat je blikken overal makkelijk kan meenemen. Het bier in blik bewaart 18 maanden. Vandaar, St.Bernardus Wit in blik is een perfecte aanvulling in ons gamma. Het is een ongefilterd witbier van 5°, en werd ontwikkeld in samenwerking met Pierre Celis.”

Feest

Wat is een verjaardag zonder feest? “Oorspronkelijk planden we om in de zomer van dit jaar een heus feest op poten te zetten maar ook hier botsten we op corona. Maar niet getreurd, dat geeft ons des te meer tijd om alles uit de kast te halen om er in de zomer van 2022 helemaal te staan. Wat kan je verwachten? We plannen een meerdaags openluchtevenement in de buurt van de brouwerij onder de noemer ‘Barn Bernard’. Het zal een ‘hemels evenement’ worden waar naast onze onvolprezen ‘hemelse nectar’ ook ruimte zal zijn voor een sterk programma en dito culinaire invulling, beide natuurlijk weer met de nodige lokale touch”, besluit Pieter Verdonck.

Het rijkelijk geïllustreerde boek telt 192 bladzijden, en verschijnt in het Nederlands, Frans en Engels. Van alle met de bieren bereide gerechten zijn ook foto’s weergegeven. Het boek kost 24,95 euro, en is verkrijgbaar in de betere boek- en drankenhandel, in de brouwerijwinkel en op de webshop van de brouwerij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier