Aerocircular gaat oude vliegtuigen ontmantelen, die weliswaar nog perfect vliegen, maar economisch gezien end of life zijn. Omdat er een groot onderhoud op komst is, het interieur aan een update toe... investeert de luchtvaartmaatschappij liever in een nieuw toestel. Aerocircular gaat de onderdelen van de oude toestellen recycleren om te hergebruiken of te verwerken. De loods van het bedrijf is nu klaar. Die bevindt zich aan de kant van de Rolbaanstraat, maar aan de airside. Het is een duurzaam gebouw, geheel in lijn met d...

Aerocircular gaat oude vliegtuigen ontmantelen, die weliswaar nog perfect vliegen, maar economisch gezien end of life zijn. Omdat er een groot onderhoud op komst is, het interieur aan een update toe... investeert de luchtvaartmaatschappij liever in een nieuw toestel. Aerocircular gaat de onderdelen van de oude toestellen recycleren om te hergebruiken of te verwerken. De loods van het bedrijf is nu klaar. Die bevindt zich aan de kant van de Rolbaanstraat, maar aan de airside. Het is een duurzaam gebouw, geheel in lijn met de filosofie van het bedrijf."Het is een steel-fabric-structural-hal van 4.500 m², die bestaat uit een metalen structuur en een overspanning", legt ceo Koen Staut uit. "Die constructie is gemaakt uit revolutionaire materialen en kan volledig gerecycleerd worden. Dit type gebouw gebruiken ze al jaren op JFK Airport in New York. De constructie heeft een grote weerstand, maar ook een heel grote lichtdoorlaatbaarheid. Daardoor moet je minder kunstlicht gebruiken, wat weer past in onze visie. Met dit nieuwe gebouw, betonplaat en constructie, gaat een investering van 4,5 miljoen euro gepaard."Tijdens de openingsceremonie werd in de loods een tweede vliegtuig binnengetrokken. Er is plaats voor twee toestellen, maar er kan nog een derde buiten staan. Dat zal vanaf volgende week het geval zijn. "Van de twee eerste toestellen zijn de motoren intussen verwijderd", vertelt Koen Staut. "Het zal nog enkele weken duren voor we op volle kracht werken. Een ploeg van ons heeft momenteel nog een opdracht in Keulen.""Er is een grote vraag om opdrachten op locatie uit te voeren. Daarom zullen we ons team ontdubbelen. De ene ploeg zal toestellen ontmantelen op locatie, de andere ploeg zal in Oostende actief zijn. De vraag is voldoende voor twee teams. Momenteel zijn we nog volop mensen aan het aanwerven, maar in Oostende zullen 35 mensen aan de slag kunnen. De 'vliegende' ploeg zal 5 tot 15 medewerkers tellen. Mocht er op termijn voldoende werk zijn in Oostende, zullen we de ploeg er ontdubbelen. Maar dat is toekomstmuziek."Aerocircular wil in Oostende 25 vliegtuigen per jaar ecologisch ontmantelen. "Wij gaan elk onderdeeltje hergebruiken. Elke vijs krijgt een nieuw leven", aldus voorzitter Piet Verbruggen. "Het aluminium van het toestel wordt bijvoorbeeld verpulverd en dat poeder wordt gebruikt in 3D-printing." Het nieuwe bedrijf ontrolt zijn revolutionaire aanpak momenteel op drie continenten tegelijk. "Naast Oostende is ook een site in ontwikkeling in de Amerikaanse staat Arizona", vertelt Koen Staut. "En binnenkort maken we bekend op welke locatie in het Midden-Oosten we van start gaan." (HH)