“Barbo is eerste alcoholvrije, gezonde amberbier in België”

Kristiaan Ampe en Wouter Casteleyn klinken met hun nieuwe aanwinst, Barbo. (foto BC)
Kristiaan Ampe en Wouter Casteleyn klinken met hun nieuwe aanwinst, Barbo. (foto BC)

Bar Belge lanceerde zopas Barbo, een alcoholvrij bier. Bar Belge is een biermerk uit Zedelgem dat met toegankelijk amberbier het brede publiek wil bereiken. Vorig jaar werd Bar Belge gelanceerd en ondertussen kun je het bier omzeggens overal in jouw eigen regio verkrijgen en drink je het in heel wat horecazaken – buiten de lockdown uiteraard. Ook topzaken zoals De Jonkman in Brugge en AIRrepublic van Sergio Herman in Cadzand schenken het biertje.

De vier eigenaars van Bar Belge, Greetje Demuelenaere, Wouter Casteleyn, Kristiaan Ampe en Filip Vanhulle timmeren samen aan de toekomst. En die toekomst is Barbo, een alcoholvrij amberbier dat het viertal zopas lanceerde. “Een alcoholvrij amberbier bestond nog niet in ons land. Met Barbo brengen wij daar verandering in”, klinkt het.

‘Unguilty pleasure’

Anders dan de meeste alcoholvrije bieren kiest Barbo voor natuurlijke suikers, verkregen via moutgisting, in plaats van de toevoeging van suiker als vervangmiddel. “De keuze voor dit productieproces geeft het amberbier zijn vertrouwde kleur. In plaats van toegevoegde suikers zorgt een kruidenmix voor een herkenbare, authentieke biersmaak.”

“Bovendien ligt het aantal calorieën daardoor gevoelig lager in vergelijking met andere alcoholvrije bieren. Met slechts 80 kilocalorieën zet Barbo andere alcoholvrije bieren buitenspel. Hierdoor is Barbo is een gezond bier dat niet moet inboeten op de beleving van een authentieke smaak. Noem het een unguilty pleasure ”, zegt Wouter Casteleyn.

Tournée Minérale

Barbo is dus een ideaal biertje voor wie deze maand deelneemt aan Tournée Minérale. “Wie zijn oog daarvoor op alcoholvrij bier laat vallen, botst maar al te vaak op bieren die systematisch veel zoeter zijn dan traditionele bieren.”

“Alcoholvrij bier zit al een tijdje in de lift, zo bewijzen ook de grote merken die met een alcoholvrij alternatief naar buiten zijn gekomen. Het was dus nog steeds wachten op een zwaarder, minder zoet en authentiek bier dat toch alcoholvrij is. Wij gingen die uitdaging graag aan”, besluit Kristiaan Ampe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier