Autoluw centrum vanaf 11 uur geen optie voor handelaars

De handelaars vinden de toegeving van het stadsbestuur een klucht. © WK
Redactie KW

Na luid protest van de Blankenbergse handelaars past het stadsbestuur het tijdstip waarop het centrum autoluw wordt, aan van 10 uur naar 11 uur. De aangepaste regeling trad in werking bij het openen van het kruispunt G. Lemanstraat/Weststraat op donderdag 30 mei. Het centrum zal vanaf dan autoluw zijn van 11 tot 18 uur. “Een druppel op een hete plaat”, klinkt het bij de boze handelaars.

De handelaars lieten hun stem horen, de stad nam de opmerkingen in acht en zocht naar een gepaste oplossing, luidde het in het persbericht van de stad. Maar de handelaars vinden die toegeving verre van toereikend. “Wij willen gewoon dat de bestaande regeling behouden blijft”, zegt voorzitter Hans Fevery van de handelsgebuurtekring Centrum.

Het stadsbestuur liet op 3 mei een aangepaste zomerregeling in voege gaan om de centrumstraten autoluw te maken. Enerzijds om de veiligheid te garanderen in een periode waar wisselende omleidingen voor verwarring zorgen. Bij het openen van het kruispunt Lemanstraat/Weststraat zal het tijdstip waarop het centrum autoluw wordt, opgetrokken worden van 10 naar 11 uur. “Op een informatievergadering die plaatsvond op 14 mei hebben zowel omwonenden als handelaars hun mening gegeven over deze maatregel en sommigen overhandigden ons ook een tegenvoorstel. We hebben dat intern besproken en na advies van de politie kunnen we de maatregel nu aanpassen en bijsturen”, liet schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Sandy Buysschaert (CD&V) weten. Nog volgens Buysschaert liet ook de voortgang van de werken in de Weststraat de bijsturing toe. Concreet schuift het tijdstip waarop de regeling in werking treedt met een uur op. “Zo wordt voldaan aan de verzuchtingen van de horeca: die kunnen hun losse terrassen buitenplaatsen, handelaars krijgen meer ruimte om hun leveringen te ontvangen voor 11 uur en klanten krijgen alsnog de kans om hun boodschappen in het stadscentrum met de wagen te doen”, aldus nog schepen Buysschaert.

Deuren sluiten

Voor de handelaars voldoet dat echter nog lang niet. “De klanten die voor korte boodschappen naar het centrum komen, zullen nog altijd wegblijven”, zegt Hans Fevery van de handelsgebuurtekring Centrum. De handelaars zijn niet mals voor het stadsbestuur. “CD&V ging voor een leefbare en bereikbare binnenstad, N-VA wou het ondernemerschap stimuleren. En waar blijft die beloofde inspraak?”

Fevery, die zelf een elektrozaak uitbaat, dreigt er zelfs mee om zijn deur te sluiten. “Wij bestaan 70 jaar maar als deze regeling aanhoudt, trek ik hier weg. En er zullen dan zeker nog handelaars volgen: ‘t is nu al moeilijk om stand te houden tussen de ketens.” De handelaars kwamen zelf met een alternatief op de proppen waarbij de rijrichting in de Bakkerstraat tijdelijk omgekeerd wordt. “Zodat alle plaatselijke verkeer in een lus door het centrum kan: in via Vissersstraat – door via Bakkerstraat – uit via Langestraat. Dat zou moeten toelaten om de al jaar en dag bestaande verkeersregeling te behouden waarbij enkel de Kerkstraat tussen 13 en 18 uur autovrij wordt. Als tegemoetkoming stellen we voor om hier tijdens de weekends en vakanties de andere centrumstraten aan te onderwerpen. Klanten kunnen dan hun boodschappen in de voormiddag plannen én er zou minder verkeer zijn op de drukste momenten”, zegt Joëlle De Bruyne.

Als deze regeling blijft, ben ik weg – Hans Fevery, uitbater elektrozaak

“We worden zelfs dubbel gestraft”, zegt Dirk Callier. “Enerzijds door de werken in de Weststraat die voor een problematische circulatie zorgen, anderzijds door de afsluiting van het centrum.”

De handelskring reikt tot slot zelf enkele mogelijke krantenkoppen aan: Blankenbergse politiek luistert niet en maakt handel in de binnenstad kapot. Of wat dacht je van deze: Blankenbergse politiek lacht met de handelaars, suggereert voorzitter Hans Fevery. De handelaars vinden de toegeving namelijk een klucht. “Ze hebben ons 480 uren afgenomen en geven er ons nu dertig terug: een druppel op een hete plaat”, besluit Joëlle De Bruyne. Nog volgens de handelaars duwde de nieuwe meerderheid met de maatregel haar politiek programma door. “Een van de vragen bij de stemtest naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen vorig jaar ging over een autovrije binnenstad. De coalitiepartijen waren alle drie vóór”, zegt Hans Fevery. “Onder het mom van de veiligheid voeren ze nu hun politiek programma door. Op de kap van de handelaars, want de politiek is blind en doof voor onze noden. Dit is voor verstikkende maatregel.”

(WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier