Arnaud en Gauthier uit Roeselare zetten nieuwe stap met hun horloges

Gauthier en Arnaud brengen een nieuw tijdloos ontwerp op de markt.© (gf)
Gauthier en Arnaud brengen een nieuw tijdloos ontwerp op de markt.© (gf)
Koen Kerkaert
Koen Kerkaert Medewerker KW

De ambitieuze broers Arnaud (30) en Gauthier Vandeputte (34), vijfde generatie horlogemakers, willen met een crowdfundingcampagne een nieuw item aan hun collectie toevoegen. Deze sector is tegenwoordig geen evidente ambacht meer.

In 1886 begon ambachtsman én horlogeliefhebber Jules Vandeputte zijn juwelierszaak op de hoek van de Roeselaarse Ooststraat en de Vlamingstraat. Ongeveer 130 jaar later zetten de broers Arnaud en Gauthier met ‘Jules & Fils’ in de Arme-Klarenstraat de ambachtelijke passie van hun betovergrootvader verder. “Mijn vader zit ook nog in de sector en helpt ons achter de schermen”, vertelt Gauthier. “Voorlopig kunnen we het op die manier combineren met onze vaste job. Van thuis uit hebben we veel knowhow meegekregen dus een opleiding was hiervoor niet nodig. We zijn er bij manier van spreken in opgegroeid. Vader heeft ons nooit gepusht om deze passie verder te zetten. Arnaud studeerde rechten en werkt als tax consultant. Ik heb een diploma handelswetenschappen en ben actief in de binnenscheepvaartwereld. Twee totaal verschillende sectoren waardoor we elkaar perfect aanvullen. We begrijpen elkaar zonder woorden. ”

Eigen merk

“Mijn grootvader wou altijd al zijn eigen merk ontwikkelen maar dat is er door omstandigheden nooit van gekomen. Wij hebben die stap wel genomen. De manier van werken is natuurlijk helemaal anders dan vroeger. Alles gebeurt via de computer. Van onze ideeën maken we schetsen en in samenwerking met een Duitse familie van horlogespecialisten die instaan voor de productie en assemblage, creëren we onze ontwerpen. We bepalen zelf in welke richting we willen. De technische zaken zoals grootte, dikte en het uitzicht worden door ons uitgewerkt. Het is natuurlijk keihard werken. Sinds de corona-uitbraak gaat onze sector door woelig water. Het rechtstreekse contact met potentiële klanten is verdwenen. Het wegvallen van de jaarlijkse evenementen en vakbeurzen, de sluiting van niet-essentiële winkels, maken het voor ons niet eenvoudig maar we blijven positief. Onze onlineshop werd vernieuwd, er werden nieuwe partnerships aangegaan en we ontwikkelden een aantal nieuwe modellen. Vandaag kiezen we ervoor om aan te knopen met het verleden door het favoriete uurwerk van onze grootvader een moderne make-over te geven: de J&F Moonphase, een erfstuk dat geïnspireerd is op de fases van de maan. Als kind waren wij al gefascineerd door die wijzerplaat. De lancering gaat samen met een crowdfunding campagne.” (KK)

Meer info vind je op www.jfmoonphase.com.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier