Appoorlogje tussen stad Veurne en Toe Koer

Het bestuur en leden van Toe Koer. © a-MVO
Redactie KW

Stijn Hommez, voorzitter van Toe Koer, en bestuurslid Mario Haelewyck reageren teleurgesteld op de lancering van de VeurneApp. Via die applicatie kan je o.a. stadsdiensten contacteren en overlast en schade melden, maar ook het menu van horecazaken raadplegen, bestellingen plaatsen en gebruik maken van een digitaal klantenkaartsysteem. Maar die laatste functies zitten ook in de Toe Koerpas, de app van de Veurnse handelaarsvereniging.

“We betreuren het dat wij nooit vooraf werden geconsulteerd, dat de stad niet eens een beroep heeft willen doen op onze knowhow”, zegt Mario Halewyck. “We hebben echt onze bedenkingen bij die stadsapp”, vult Stijn Hommez aan. “Het wordt allemaal mooi voorgesteld: handig om te reserveren of de Uit-kalender te raadplegen, maar alleen al het downloaden is een omslachtige procedure. En welke toerist die toevallig een dagje Veurne bezoekt, gaat dat doen? Wat doen ze trouwens om hun app bekend te maken, buiten flyers uitdelen? Ik heb nu met het stadsbestuur gesproken en we hopen echt op een positief samenwerkingsakkoord, maar we gaan niet toestaan dat onze loyaltykaart (de digitale klantenkaart die de Toe Koerpas ook aanbiedt, n.v.d.r.) in de stadsapp wordt geïntegreerd.”

“Betere samenwerking tussen stad en Toe Koer zou meer opleveren”

Het is gratis maar…

Sofie Craeye van Mobicage, de ontwikkelaar van de applicatie, demonstreerde op een infovergadering uitgebreid het werkingsproces van de stadsapp die in ons land in een 50-tal steden wordt gebruikt. “Het is een platform waarop de stadsdiensten, alle inwoners, handelaars, zorgverleners en verenigingen info kunnen delen en met elkaar kunnen communiceren”, legt ze uit. “Handelaars kunnen er ook met een klantenkaart werken, en niemand houdt mensen tegen om de QR-code van hun Toe Koerpas te scannen en in de stadsapp te steken. Maar klantenkaarten zijn niet onze specialiteit, wij willen vooral een totaalplatform aanbieden.”

Een aantal handelaars heeft besloten om zowel met Toe Koer samen te werken en om gebruik te maken van het gratis aanbod van de stadsapp. Maar daar schuilt toch een addertje onder het gras… “Green IT Globe gebruikt België als pioniersland en proeftuin voor deze technologie en daarom is dit gratis”, verzekert Sofie Craeye. “Stel dat dit ooit zou veranderen, dan staat het elke deelnemer vrij om eruit te stappen.” Het basispakket is effectief gratis, maar wie meer of maatwerk wil, moet bijbetalen. Een aantal ondernemers vreest ook dat ze achteraf benaderd zullen worden om andere zaken aan te kopen. Bieke Vanslembrouck van Cho-Ka-Tee in Veurne staat achter het initiatief van Toe Koer, maar heeft haar bedenkingen bij de stadsapp.

Het stadsbestuur lanceerde de VeurneApp.
Het stadsbestuur lanceerde de VeurneApp.© a-MVO

Privacygegevens

Bij Toe Koer betalen we 350 euro lidgeld, maar weboeken ook zichtbare resultaten met goed uitgekiende acties, de cadeaubonnen zijn een succes… Ik sta helemaal achter de visie van Toe Koer dat we onze gegevens niet mogen prijsgeven om te integreren in een ander systeem waar wij dan geen vat op hebben. Ik geloof ook nooit dat iets helemaal gratis kan zijn… Vroeg of laat krijg je dan wel iemand over de vloer die een uitbreiding van het systeem of iets anders zal proberen aan te smeren.Een betere samenwerking tussen het stadsbestuur en Toe Koer zou misschien meer resultaat opleveren dan die nieuwe stadsapp. Want als Mobicage beweert dat er al meer dan 2.000 handelaars zijn aangesloten in 50 gemeenten, dan zegt een simpel sommetje dat dit 40 aangesloten handelaars en verenigingen zijn per stad. Is dat zo’n geweldig succes?”

Moeilijk te vergelijken

“Het gaat om twee verschillende zaken, die moeilijk te vergelijken zijn en die ook totaal andere doelstellingen nastreven”, benadrukt burgemeester Peter Roose. “Het digitale loyaltysysteem van Toe Koer en het totaalplatform van de stadsapp zien wij niet als concurrentieel, maar als complementair. We hebben met Toe Koer rond de tafel gezeten en we begrijpen wel wat voor hen de twee knelpunten zijn: de garantie van privacy van gegevens en het financiële plaatje voor de integratie. We zijn bezig om samen die knelpunten op te lossen, zodat Toe Koer kan beslissen of voor hen een integratie van hun loyaltykaart wenselijk is.”

(MVPO/foto MVPO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier