Amerikanen krijgen West-Vlaamse bloemkool op hun bord

Chris Mullie, ceo van Barias: "Dit is ons eerste grote project op Amerikaanse bodem. Maar het smaakt nu al naar meer." © Stefaan Beel
Philippe Verhaest

De Amerikaanse eetcultuur mag zich opmaken voor een stevige West-Vlaamse toets. New Yorkse supermarkten krijgen voortaan namelijk bloemkoolrijst van bij ons in de rekken. Met dank aan het diepvriesgroenteverwerkend bedrijf Greenyard en verpakker Barias.

West-Vlaanderen mag zich met recht en reden de groentetuin van Europa noemen. Onze topproducten vinden nu ook hun weg richting overzijde van de Atlantische Oceaan. In de supermarkten van de miljoenenstad New York City vindt de Amerikaanse consument vanaf nu bloemkoolrijst van West-Vlaamse makelij. En dat is de verdienste van twee dynamische ondernemingen uit de regio Roeselare.

De Roeselaarse verpakkingsexpert Barias en diepvriesgroenteproducent Greenyard uit Staden slaan de handen in elkaar om een uniek project op poten te zetten. “We willen de Amerikaan gezonde voeding serveren, maar die moet tegelijk volledig op hun leest geschoeid zijn”, legt Chris Mullie, ceo van Barias, uit. “Greenyard zorgt voor bloemkoolrijst van topkwaliteit, wij hebben nu een verpakking op maat ontwikkeld.”

Belgische en West-Vlaamse groenten hebben een uitstekend imago in de States – Chris Mullie, ceo Barias

Dat is meteen ook de core business van Barias. “Het is onze missie om de eet- en levenskwaliteit van voedingsproducten te garanderen en die op een efficiënte manier te verpakken. We behandelen gekoelde en diepgevroren etenswaren en zorgen voor een aantrekkelijke en voedselveilige verpakking.”

Inspelen op gewoontes

Die aanpak loont, want Barias heeft momenteel 85 mensen in dienst. Het klokte in 2019 af op een jaaromzet van 9 miljoen euro en levert producten wereldwijd. “We kunnen elke verpakking op maat van het land van bestemming maken en voldoen zo aan alle strenge eisen. We volgen ook de laatste trends en kunnen perfect QR- of RFID-codes op de verpakking plaatsen om zo extra informatie te verschaffen. Van bij welke landbouwer zijn je groenten afkomstig, welk traject heeft het product afgelegd… Alles is mogelijk.” In het klantenbestand steken ondertussen onder andere IJsboerke en Mora, maar ook internationale spelers als KLM en Air France.

De aanpak van Barias viel ook Greenyard op en dat leidde tot de huidige samenwerking. “Greenyard wilde bloemkoolrijst op de Amerikaanse markt aanbieden en ging op zoek naar de juiste verpakking”, stelt Greenyard-business unit manager Valentijn Verhaeghe. “De Verenigde Staten zijn een concurrentiële retailmarkt en om die goed binnen te komen, spelen we maximaal in op de gewoontes van de Amerikaan. Daarbij is een unieke verpakking van doorslaggevend belang. Dit is specialistenwerk en om de capaciteit van onze eigen verpakkingslijnen te vrijwaren, kwamen we bij Barias terecht.”

“Het proces was een uitdaging”, vult Chris Mullie aan. “We hebben geopteerd voor een zogenaamde bag-in-bag verpakking. De bloemkoolrijst wordt eerst in kleine steamable bags verpakt en daarna gaan ze per vier in een grotere zak om vervolgens in een kartonnen displaydoos te eindigen. De volle displaydozen worden dan weer op lage palletten geplaatst om te verschepen en kunnen bij het uitladen zo meteen de supermarktrekken in. Een minimum aan inspanning voor de eindafnemer en een erg vlotte manier van werken voor ons. De steamable bags kunnen door de consument gewoon in de microgolfoven opgewarmd worden en zo heeft die in geen tijd lekkere West-Vlaamse bloemkoolrijst op zijn bord.”

Greenyard ontwikkelde een biologische en glutenvrije bloemkoolrijst met een specifieke kruiding. “Of seasoning, zoals dat in het Engels heet. Zo kunnen de Amerikanen een gezonde maaltijd in de supermarkt kiezen en kunnen ze die in sneltempo klaarmaken.”

De Verenigde Staten zijn een concurrentiële retailmarkt en om die goed binnen te komen, spelen we maximaal in op de gewoontes van de Amerikaan – Valentijn Verhaeghe, Greenyard

De bloemkoolrijst met een innoverend jasje is niet het eerste wapenfeit tussen de beide ondernemingen. “Barias is een uitstekende partner wanneer het gaat om complexe verpakkingen. Hier vinden we de juiste service en expertise”, stelt Valentijn Verhaeghe nog.

Expansie

Als het verhaal in New York City aanslaat, kan een expansie over de rest van het land volgen. “Dit is ons eerste grote project op Amerikaanse bodem”, benadrukt Chris Mullie. “Maar het smaakt nu al naar meer. De States zijn een gigantische afzetmarkt, daar willen we verder op inspelen. De bloemkoolrijst is een zeer interessante test en we werken nu al erg efficiënt. Wanneer de boer de bloemkool oogst, kan die in zijn verwerkte vorm al twee maanden later in Amerika te vinden zijn.”

“Daar hebben ze onze knowhow en topkwaliteit ook ontdekt. Belgische en West-Vlaamse groenten hebben er een uitstekend imago. Combineer die troef met een verpakking die uit het pak springt en je kan een mooi verhaal schrijven. Dat zijn we dan ook van plan”, besluit Chris Mullie.