In 2014 verhandelde Zeebrugge nog 42,5 miljoen ton goederen. In 2015 slechts 38,3 miljoen ton. Dat is een daling van 9,9%. Zeebrugge ziet zich verplicht om voortaan de containertrafieken op één container te concentreren, omdat een aantal internationale rederijen voor hun containerschepen Antwerpen of Rotterdam verkiezen. "De grote spelers wereldwijd maken allianties en concentreren zich op grote havens die voldoende lading voor hun steeds grotere containerschepen kunnen garanderen", aldus Joachim Coens, CEO van Zeebrugge. "Wij moeten proberen onze wagons daaraan vast te hangen en zoveel mogel...

In 2014 verhandelde Zeebrugge nog 42,5 miljoen ton goederen. In 2015 slechts 38,3 miljoen ton. Dat is een daling van 9,9%. Zeebrugge ziet zich verplicht om voortaan de containertrafieken op één container te concentreren, omdat een aantal internationale rederijen voor hun containerschepen Antwerpen of Rotterdam verkiezen. "De grote spelers wereldwijd maken allianties en concentreren zich op grote havens die voldoende lading voor hun steeds grotere containerschepen kunnen garanderen", aldus Joachim Coens, CEO van Zeebrugge. "Wij moeten proberen onze wagons daaraan vast te hangen en zoveel mogelijk graantjes meepikken."RecordDesondanks is Joachim Coens niet ontevreden : "Gelukkig scoorden de andere sectoren in Zeebrugge wel goed. Met 2,4 miljoen behandelde wagens behaalden de autotrafieken, die met 10% stegen, een absoluut record. ICO Zeebrugge wist 110.000 Peugeots en Citroëns uit Frankrijk aan te trekken voor de Britse Markt.""Ook in de ro/ro trafieken heeft Zeebrugge zijn concurrentiepositie versterkt, met vooral een versterking van de Scandinavië hub. Onze haven is door veertien diensten verbonden met Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden. De Swedish Orient Line bijvoorbeeld heeft vijf keer per week een dienst tussen Zeebrugge en Göteborg."Volgens Joachim Coens is ook de vloeibare bulk in Zeebrugge spectaculair - met 9% - gestegen : "Fluxys bouwt overigens een vijfde opslagtank op de LNG terminal in Zeebrugge. De nieuwe opslagtank zal een capaciteit hebben van 180.000 m³ en zal de opslagcapaciteit met 50% verhogen.Het gaat trouwens ook goed met de tewerkstelling in Zeebrugge. De haven verschaft werk aan 1.575 havenarbeiders, er zijn er vorig jaar 94 nieuwe erkend. In 2015 waren er 296.900 shiften, een toename van 6,5%. "In 2016 komen er nieuwe aanwervingen", aldus Joachim Coens. Burgemeester en havenvoorzitter Renaat Landuyt merkt op dat Zeebruge een record aantal cruises (111) mocht ontvangen in 2015 : "Na de zomer moet de bouw van een cruisegebouw langs de Zweedse Kaai starten, zodat wij cruisetoeristen op een waardige manier kunnen ontvangen. Tegelijkertijd ijveren wij ervoor om van Zeebrugge de startplaats te maken van vele cruises, zodat ook de Brugse hoteliers hiervan profiteren : in dat geval overnachten die cruisetoeristen eerst in Brugge, vooraleer aan boord te gaan. Zeebrugge is al de startplaats voor de MCS cruises."Tot slot rekent Joachim Coens dat de Vlaamse regering haar belofte zal nakomen en eindelijk groen licht geeft voor een nieuwe sluis, die de Visartsluis uit 1905 (!) moet vervangen : "Het staat in het regeerakkoord, dus moet de eerste spadesteek nog tijdens deze regeringsperiode gegeven worden. De Vandammesluis, die uit 1985 dateert, moet geregeld dicht voor onderhoudswerken. Een rederij als Wallenius klaagt erover dat zij jaarlijks 2 miljoen euro verliest door de lange wachttijden. Het feit dat de trafieken in onze achterhaven vorig jaar met 20% gestegen zijn, bewijst de absdolute noodzaak van een nieuwe sluis."(SVK)