“Afhaalpunt is een zegen voor onze dagbladhandel”

Martine Vervaele duikt dagelijks tussen tientallen pakjes die in haar afhaalpunt worden afgeleverd. (Foto Wim)
Philippe Verhaest

Dagbladhandel De Kriebel werkt al tien jaar samen met Bpost, maar zag vooral het laatste jaar de pakjesdienst flink toenemen. “De sector is geëxplodeerd”, zegt Martine Vervaele. “En eerlijk: dat is een zegen voor een winkel als de onze.”

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier December Pakjesmaand‘.

Martine Vervaele (54) runt de bekende Kachtemse dagbladhandel De Kriebel al veertien jaar en heeft al tien jaar een samenwerkingsverband met Bpost. “Maar pas de laatste jaren heb ik het aantal pakjes dat in mijn zaak afgeleverd wordt, zien toenemen. En het laatste jaar is de sector echt geëxplodeerd. Het is booming business.”

Martine ziet pakjes vanuit alle mogelijke branches in haar winkel terecht komen. “Zalando, Bol.com, Coolblue, Esprit… Elke webshop die met Bpost of DHL samenwerkt, kan hier pakjes laten afleveren.” En dat zijn er heel wat, zo blijkt. “Per dag zie ik dertig tot veertig pakjes de revue passeren. En dat zorgt uiteraard voor extra werk. Alles sorteren, stockeren, de administratie uitvoeren… Maar dat doe ik met de glimlach. Ik hoef er niet meer uren door te kloppen, maar moet wel erg gestructureerd werken. Het foute pakje aan iemand meegeven is me nog nooit overkomen.”

Volgens Martine wordt de pakjesservice van De Kriebel op termijn haar hoofdbezigheid.

“Als de huidige trend zich voortzet, kan het enkel die richting uitgaan. Maar daar heb ik totaal geen problemen mee. Ik heb een erg goeie samenwerking met Bpost en DHL.”

“Straks zullen de pakjes de hoofdmoot van mijn tijd in beslag nemen”

Een bijkomend voordeel van het afhaalpunt is dat er zo meer en vooral nieuwe mensen bij De Kriebel over de vloer komen. “Ik heb de laatste jaren mijn publiek flink zien evolueren”, zegt Martine. “Veel meer jonge mensen vinden dankzij de pakjesdienst de weg naar mijn zaak en dat vertaalt zich ook naar de andere producten die ik verkoop. Nu gaan er ook meer kranten, magazines en tabaksproducten over de toonbank. Een win-winsituatie. Ik kan me zelfs geen winkel zónder afhaalpunt meer inbeelden. Het is gewoon goed voor mijn hele zaak.”

Martine is van plan om De Kriebel nog een drietal jaar te runnen en is ondertussen voorzichtig op zoek naar een overnemer. “En die zal in een bloeiende zaak kunnen starten, mede dankzij het afhaalpunt. Ik bestel trouwens ook zelf regelmatig iets online. Als je echt dringend een elektrisch toestel nodig hebt, zijn die webshops vaak de enige oplossing.”

Pashokje?

De drukste periode van het ‘pakjesjaar’ beleeft Martine nu. “Van half november tot en met Nieuwjaar is het alle hens aan dek. En ook de koopjesperiode levert ons significant meer pakjes op. Hier wordt ook echt álles afgehaald. Een fan van Michael Lanzo stuurde hem ooit een pakketje vol zoetigheden, bijvoorbeeld. En er wordt online ook erg veel kleding verhandeld. Misschien moet ik nog investeren in een pashokje, want veel mensen bestellen drie verschillende maten om er dan uiteindelijk twee terug te sturen.”

Of al dat online geshop niet de doodsteek kan betekenen voor de lokale handelaars, laat Martine in het midden.

“Ze moeten gewoon mee op de trein springen en hun producten ook online te koop aanbieden. Daar ligt de toekomst, dat ervaren wij hier elke dag aan den lijve.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.