De jongste jaren verzeilde de containertrafiek in Zeebrugge in zwaar weer door wereldwijde trafiekverschuivingen en veranderingen in allianties. Eind 2015 werd de CHZ-terminal, waarin onder meer PSA participeerde, gesloten. Vandaag is er alleen nog de voormalige APM-terminal, die sinds de recente overname door Cosco Shipping Ports voorzichtig heropleeft. Ondertussen groeiden de containervolumes in Antwerpen explosief. Al drie, vier jaar gaan Zeebrugse havenarbeiders er op losse basis helpen om de enorme hoeveelheden geladen en gelost te krijgen. Het gaat daarbij voornamelijk om chauffeurs van 'straddle carriers' (hoge voertuigen om containers te verplaatsen) en bedieners van verschillende soorten kranen.
...

De jongste jaren verzeilde de containertrafiek in Zeebrugge in zwaar weer door wereldwijde trafiekverschuivingen en veranderingen in allianties. Eind 2015 werd de CHZ-terminal, waarin onder meer PSA participeerde, gesloten. Vandaag is er alleen nog de voormalige APM-terminal, die sinds de recente overname door Cosco Shipping Ports voorzichtig heropleeft. Ondertussen groeiden de containervolumes in Antwerpen explosief. Al drie, vier jaar gaan Zeebrugse havenarbeiders er op losse basis helpen om de enorme hoeveelheden geladen en gelost te krijgen. Het gaat daarbij voornamelijk om chauffeurs van 'straddle carriers' (hoge voertuigen om containers te verplaatsen) en bedieners van verschillende soorten kranen."Het voorstel van PSA is een schone geste. Wij hebben hen al jaren uit de problemen geholpen toen ze in Antwerpen onvoldoende chauffeurs hadden. Nu belonen zij ons met een overeenkomst om voltijds en voor onbepaalde duur over te stappen naar het Antwerpse contingent havenarbeiders. Hun goede containervooruitzichten bieden ons minstens voor de komende jaren zekerheid van gekwalificeerd werk", zegt Stephan Govaere (46) uit Blankenberge. Hij werkt sinds 1998 in de dokken en was op de PSA-terminal foreman."Het was bijzonder jammer dat PSA in Zeebrugge met containers stopte. Containers behandelen, is een mooie job en ik mocht er mijn eigen ploeg leiden. Bovendien hangt het inkomen van een dokwerker af van het beschikbare werk. Elke dag is er ofwel werk ofwel geen werk, en elke taak wordt anders vergoed. Bijvoorbeeld voor het bedienen van gespecialiseerde machines in moeilijke en gevaarlijke omstandigheden, moet je opgeleid en gekwalificeerd zijn. Dit betaalt veel beter dan bijvoorbeeld het verrijden van nieuwe auto's." De mogelijkheid om naar een andere haven te muteren, werd door Europa opgelegd, stipt Govaere aan. "Hiervoor kwamen de vakbonden en werkgevers onlangs een CAO overeen en gaf een referendum bij havenarbeiders groen licht. Het 45-tal mensen dat op het voorstel inging, helpt al jaren in Antwerpen, dus we kennen de weg." Opvallend aan de overeenkomst is dat wie voor een overstap naar het Antwerpse contingent tekent, niet naar Zeebrugge mag terugkeren. "Hiermee wil men vermijden dat er te vaak mensen zouden muteren, met het risico dat er dan op bepaalde plaatsen tekorten ontstaan", aldus Govaere.Dirk Couvreur uit Dudzele twijfelde niet om de overstap naar Antwerpen aan te nemen. "Ik ben op enkele jaren van mijn pensioen en zal er tot het einde van mijn loopbaan werkzekerheid hebben. Ik heb 25 jaar ervaring met containers en wil dat graag verder doen. Na mindere jaren heeft Zeebrugge weliswaar opnieuw betere vooruitzichten maar het zal toch nog even duren tot de containers hier weer op peil komen."De jongste jaren ging hij al vaker in Antwerpen werken. "De Antwerpse collega's zien ons graag komen, want ze voelen zich veiliger met de ervaren Zeebruggenaren dan met nieuwelingen. Vergeet niet dat dit werk soms levensgevaarlijk is. Met een straddle carrier rij je niet zo gemakkelijk als met een auto. En als hij kantelt, is de klap erg hevig."Ook Oostendenaar Franky Bauwens twijfelde niet om naar een Antwerps 'boekje' over te stappen. "Ik ga ervoor, gezien er in Zeebrugge niet altijd werk is voor onze kwalificaties. We krijgen een kilometervergoeding en kunnen carpoolen. Voor de jonge mensen is het een risico want je weet niet wat de verre toekomst brengt. Ik ben 61 en werk al 30 jaar aan de dokken, dus die laatste jaren zekerheid zijn een mooie zaak." (RJ)