https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

25 winkels in Brugse topstraten staan leeg: “En de bodem is nog niet bereikt”

‘Te koop’, ‘Te huur’, ‘Totale uitverkoop’: de winkelstraten in het Brugse centrum lopen leeg.© Davy Coghe
‘Te koop’, ‘Te huur’, ‘Totale uitverkoop’: de winkelstraten in het Brugse centrum lopen leeg.© Davy Coghe
Piet De Ville

De hoofdwinkelstraten in de Brugse binnenstad lijden opmerkelijk zwaar onder de coronacrisis en nieuwe trends. In de winkelas tussen de Markt en ‘t Zand tellen we maar liefst 25 leegstaande winkelpanden. “Brugge doe het nog altijd beter dan andere centrumsteden”, reageert schepen van Ondernemen Pablo Annys. “Maar we zitten zeker niet stil en maken er werk van om meer investeerders aan te trekken. We zullen trouwens uitpakken met een eigen shoppingmagazine.”

De bordjes met ‘te huur’ en ‘totale uitverkoop wegens stopzetting’ vallen niet meer te negeren in de grote winkelstraten van de Brugse binnenstad. We deden in het begin van de week een telling en kwamen tot volgende conclusie: in de straten Geldmuntstraat, Noordzandstraat, Zilverpand, Zuidzandstraat en Steenstraat toch het belangrijkste shopgebied van onze stad staan momenteel 25 panden leeg of komen heel binnenkort leeg te staan. En daarbij gaat het niet alleen om kleinere handelspanden. De grote Franse modeketen Kiabi sluit binnenkort, op 30 april, de winkel in het grote, statige pand in de Steenstraat 73. En een nieuwe huurder staat vooralsnog niet klaar.

“De leegstand in de belangrijkste winkelstraten van de binnenstad valt inderdaad op”, erkent Dirk Vanhegen, de voorzitter van Brugs Handelscentrum (BHC). “Het is natuurlijk geen nieuw fenomeen maar covid heeft het nog een pak scherper gesteld. De nieuwe lockdown, met het verplicht shoppen of afspraak, heeft natuurlijk ook geen goed gedaan. Brugge moet het verhaal hebben van funshopping en shoppen in combinatie met horeca. De heropening van de terrassen zal al een kleine eerst stap voorwaarts zijn, samen met een acceleratie van de vaccinatiecampagne.”

Cruciale maanden

“We verwachten toch ook van het lokale bestuur een meer krachtdadige aanpak waarbij wordt gekozen voor een herpositionering van de binnenstad. Zeker nu we zien hoe broos het internationale toerisme is… Er moet werk gemaakt worden van een citymarketingplan dat zich in eerste instantie richt op inwoners uit de periferie. Dat soort dossiers blijven nogal lang aanslepen. Ik denk ook aan de Shop&Go-zones, het nog aantrekkelijker maken van de binnenstad met meer groen, het inzetten op kleinschalige animatie in de stad… De volgende maanden zullen sowieso cruciaal zijn om alle neuzen in dezelfde richting te zetten. Mobiliteit, parkeren, groen, beleving en animatie: het moet integraal benaderd worden. Zo kan een doordachte politiek ontwikkeld worden om nieuwe investeerders aan te trekken.”

Aan het infuus

Volgens Hendrik Vermeulen, voorzitter van Unizo Brugge, zal het eerst nog een tijdje slechter gaan voor er beterschap komt. “De bodem van de leegstand is nog niet bereikt, vrees ik. Nu hangen veel handelaars nog aan het infuus van banken en overheidssteun maar dat blijft dus niet duren”, zegt Vermeulen. “Natuurlijk is de coronacrisis nefast, maar als we vanuit Unizo even inzoomen op de leegstandsproblematiek zien we ook nog drie andere belangrijke oorzaken.”

(lees verder onder de foto)

 © Davy Coghe
© Davy Coghe

“Om te beginnen het wijzigende consumentengedrag. Door het winkelen in de rand en online bestellen is retail in de binnenstad minder belangrijk geworden. Het is een onomkeerbare trend waar we moeten leren mee leven en die evolutie moeten we verwerken in een nieuwe toekomstvisie van de binnenstad. De toekomst is aan winkelconcepten die online verkoop combineren met een fysieke aanwezigheid en tegelijk sterk inzetten op beleving. De culturele rijkdom van onze stad en de ruim aanwezige horeca kunnen dan zorgen voor een wisselwerking met de retail en dragen bij tot die beleving. Een dag shoppen in Brugge met alles erop en eraan, zeg maar.”

De bodem van de leegstand is nog niet bereikt – Hendrik Vermeulen, Unizo Brugge

Unizo Brugge wijst ook naar de hoge huurprijzen, zeker in de binnenstad, als reden voor de leegstand. “Wanneer panden te lang op de markt blijven staan wegens te duur, raken ze vaak ‘verbrand’. Een latere prijsdaling komt dan te laat en het pand blijft leeg staan”, legt Hendrik Vermeulen uit. “We roepen daarom op om als eigenaar steeds in dialoog te gaan met potentiële huurders om een haalbare huurovereenkomst af te spreken. Dat is een win-win voor beiden op langere termijn.”

Stadsdiensten naar centrum

Daarnaast pleit Unizo ook voor een ‘winkelshift’. “We zien dat er nog steeds meer grote winkels in de periferie van de Vlaamse steden bijkomen, ook in Brugge. Dat gaat ten koste van de handel in het centrum. Dat moet stoppen. Anders dienen alle goedbedoelde maatregelen om de winkelcentra in de stad te helpen tot niets. Zeker als er nog meer nieuwe open ruimte wordt aangesneden voor exclusieve zones voor grootschalige retail bouwen we letterlijk onze eigen leegstand bij. We moeten shoppers zien aan te trekken uit de wijde agglomeratie. Het doet pijn te horen dat Bruggelingen uit de rand gaan shoppen in Knokke, Roeselare en Kortrijk. Ook daarom is bereikbaarheid en voldoende Shop&Go-plaatsen zo belangrijk. En nog een concreet voorstel: misschien moeten we op termijn een aantal stadsdiensten, al dan niet gecentraliseerd, terug naar de binnenstad brengen. Ook de ambtenaren van de stad bevolken onze terrasjes en gaan over de middag shoppen in de binnenstad.”

Nuancering

Schepen van Werk en Ondernemen Pablo Annys (Vooruit) erkent de problematiek, al nuanceert hij de leegstand toch enigszins. “De leegstand qua handelspanden op het gehele Brugse grondgebied bedroeg in januari van dit jaar 8,4 procent. In januari 2019 was dat 6,8 procent. Dus ja, de leegstand neemt zeker toe, maar Brugge doet het nog altijd beter dan het gemiddelde van de centrumsteden, het leegstandspercentage daarvan bedraagt nu 12,4 procent”, aldus schepen Annys. “Ook belangrijk: van de totale leegstand is er gelukkig nog steeds 42 procent frictieleegstand : dat zijn panden die binnen het jaar al terug ingevuld worden. 23,7 procent staat tussen de één en drie jaar leeg en 13 procent is structurele leegstand. En als je de panden waar gewerkt wordt, verbouwingen dus, aftrekt van de totale leegstand dan komt je voor 2021 op 6,6 in plaats van 8,4 procent leegstand.”

Magazine

“De nuancering van die cijfers betekent echter niet dat we hier niet heel hard op zouden werken, integendeel. Het actieplan retail en horeca wordt ook in coronatijd volop voortgezet en we zijn op zo goed als alle dertig werven actief. We voeren voortdurende marketing voor Brugge als shoppingstad via print, (sociale) media, affichecampagnes, fotoschoots… En we zijn als stad bezig aan de voorbereiding van een eigen shoppingmagazine. Ook de service naar de ondernemers wordt opgedreven door duidelijke communicatie, het voorzien van een aanspreekpunt, her herwerken van reglementeringen en het vereenvoudigen van de opstartprocedure. En we blijven ook inzetten op subsidies voor creatieve starters. Met mijn diensten werk ik ook aan de opmaak van een sterk dossier, mogelijk ook met Europese middelen, om nog meer investeerders aan te trekken. In het najaar plannen we sowieso een ‘businessday’ om potentiële investeerders de troeven van Brugge te tonen.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten