Voor de Belgische kust liggen momenteel 25 tankschepen voor anker. "Dit zijn olie en chemical tankers, of die voor beide gebruikt kunnen worden", zegt het kabinet van minister van de Noorzee Philippe De Backer (Open VLD). "Ze liggen allemaal in of net naast de ankergebieden Westhinder en Oostdijck. Sommige liggen er net buiten doordat h...

Voor de Belgische kust liggen momenteel 25 tankschepen voor anker. "Dit zijn olie en chemical tankers, of die voor beide gebruikt kunnen worden", zegt het kabinet van minister van de Noorzee Philippe De Backer (Open VLD). "Ze liggen allemaal in of net naast de ankergebieden Westhinder en Oostdijck. Sommige liggen er net buiten doordat het ankergebied momenteel te klein is om alle schepen te leggen."Veel tankschepen worden momenteel gebruikt als drijvende opslagplekken. De olietanks op land zijn overvol en de olieproducten wachten om te leveren tot de prijzen weer stijgen. "Het is niet mogelijk om te zeggen of ze geladen of leeg zijn, of met welk volume. Dit is beschermde en commercieel gevoelige data, die enkel in geval van calamiteiten gedeeld wordt." De haven van Zeebrugge denkt er intussen aan om werkloze autoschepen als drijvende stockageruimten te gebruiken. Zeebrugge is met 390 hectare parking de grootste draaischijf voor nieuwe auto's ter wereld. In maart stopte in veel landen de verkoop en verdeling. Maar ondertussen bleven de schepen met auto's na een wekenlange tocht wel toestromen. De in allerijl opgerichte Taskforce Corona Zeebrugge vond 30 hectare om het overschot van die auto's te stallen. Een eerste gedeelte daarvan is nu al provisoir verhard. "Maar we hebben al heel veel wagens afgeleid naar andere havens en terreinen in het binnenland", zegt voorman van de havenbedrijven Marc Adriansens. "Er wordt ook aan gedacht om werkloze autoschepen als drijvende stockage te gebruiken. Deze week kwamen er nog nauwelijks schepen met wagens toe. Ondertussen staan er al meer dan 100.000 auto's te wachten. Tot minstens half mei kunnen we niks afvoeren."(ON/RJ)