West-Vlaamse ceo van Streamz: “We moeten de kijker elke dag verdienen”

Peter Vindevogel zette Antwerpen en Telenet mee op de kaart, en doet dat nu ook met de nieuwe streamingdienst. (Foto Streamz) © (Foto Streamz)
Bert Vanden Berghe

Vanaf 14 september schrijven we in Vlaanderen een stukje televisiegeschiedenis. Dan wordt het streamingplatform Streamz gelanceerd, waarbij Telenet, DPG Media én VRT de handen in elkaar slaan. De man die alles in goede banen mag leiden, is ceo Peter Vindevogel (46) uit Izegem, die al een aardig palmares heeft opgebouwd.

Je kon er de afgelopen dagen en weken niet naast kijken. Vanaf maandag wordt Streamz gelanceerd, een gloednieuwe streamingdienst. Dat betekent dus dat je via internet kan kijken naar films, series en documentaires via één kanaal. Vaak is dat aangevuld met de zogeheten originals: films, series en docu’s die daar het eerst of exclusief worden aangeboden. Streamz brengt films, series en docu’s van de grootste Vlaamse zenders, waarbij Telenet, DPG Media en VRT dus samenwerken. Naast de originals vind je er ook internationale titels op. Achter die dienst gaat het gelijkaardige bedrijf Streamz schuil. Ceo is Peter Vindevogel (46) die opgroeide in Emelgem en via een omweg bij Stad Antwerpen aan de slag ging bij de entertainmentafdeling van Telenet.

Wist je altijd al dat je niet onder de kerktoren zou blijven?

“Mijn zus en ik zijn niet zo opgevoed. Zorg dat je de wereld verkent, klonk het thuis. Spreid je vleugels, ondernéém. Maar ik heb nooit een plan gehad of zo. Ik studeerde rechten in Leuven, maar voelde al snel dat marketing meer mijn ding was.”

Hoe kwam je in Antwerpen terecht?

“De liefde gevolgd. (lacht) Ondertussen woon ik er al een 15-tal jaar. Er kwam toen een vacature vrij bij de Stad Antwerpen. Dat was de tijd waarin toenmalig burgemeester Patrick Janssens veel investeerde in citymarketing. Ik vond dat een heel interessant verhaal. Het werden uiteindelijk zes fantastische jaren. Ik was verantwoordelijk voor alle grote evenementen in de stad. Zo zijn we er in geslaagd om Music for Life naar Antwerpen te halen en waren we gasthaven voor de befaamde Tall Ships Race. Verder hebben we Winter in Antwerpen gevoelig uitgebreid met behulp van privépartners. Op het einde beschikten we over een budget dat drie keer zo groot was.”

Was het verhaal op na zes jaar?

“Ten tijde van Patrick Janssens was de uitbouw van die citymarketing essentieel. En alhoewel ik goed kon samenwerken met Bart (De Wever, red.) wilde hij vooral verder doen zoals we bezig waren. Ik wilde groeien, en dus ook vooruit. Toen hoorde ik van iemand bij Telenet dat ze daar een heel verhaal rond entertainment en sport uitbouwden. Zo is dat begonnen.”

Je zette ook je schouders onder ‘The Park’, waar je dankzij en door een virtual-realitybril een hele wereld kan bekijken in een lege ruimte.

“In de entertainmentsector moet je blijven vernieuwen en Telenet is een bedrijf dat inzet op die combinatie met technologie. Ze geloven heel sterk in location based entertainment.”

Ook daar merk je een evolutie: bij de opening van een Kortrijkse afdeling waren de pakken al veel lichter dan bij de opening van de eerste afdeling in Antwerpen. In de pop-up in Blankenberge was duidelijk dat de technologie opnieuw een sprong vooruit had gemaakt.

(knikt) “Je ziet dat heel snel evolueren. Het zou fantastisch zijn als we op termijn een nieuwe serie kunnen aanbieden, met daar een VR-experience in de huiskamer bovenop. We zijn daar nog niet mee bezig, maar je voelt dat we daar niet ver vanaf zijn. Dit is een superboeiende markt, die elke dag verandert. Ik ben zeker dat ons streamingplatform er straks alweer anders uitziet. Alles wat nu volgt in die sector, zal alleen maar sneller gaan.”

Waar zit de grootste uitdaging?

“Het feit dat we effectief een nieuw bedrijf gestart zijn. We zijn bezig met een ambitieus groeiverhaal, met veel goesting en engagement. Maar je voelt dat je elke klant zal moeten verdienen. Bij streaming moet je dat echt elke dag doen. Het is aan ons om te tonen dat er heel veel in zit. Maar we hebben als start-up het voordeel dat we heel sterke schouders onder ons project hebben. We starten met elf nieuwe titels en de ambitie is om op regelmatige basis uit te pakken met nieuwe, straffe titels, van films en series tot docu’s.”

Is er veel groeimarge, want in Vlaanderen zit je toch met een plafond?

“Internationaal onderzoek toont aan dat er ruimte is voor zeker één lokale streamingdienst in een gezin. Er is ook budget voor meerdere streamingdiensten, maar we moeten onze plek verdienen.”

Helpt het dat de minister van media en de baas van de VRT ook West-Vlamingen zijn?

“Ik heb ze allebei nog maar pas ontmoet. We zijn allemaal wat nieuw in onze huidige functie. Frederik (Delaplace, ceo van VRT, red.) is supporter van Club Brugge, en ik ook. Dus dat zit al zeker goed.” (lacht)

Zorgt het niet voor stress om mee te spelen met de grote jongens?

“Dat valt goed mee. Uiteindelijk is het ook niet belangrijk wie er achter de knoppen zit. Het moet vooral een verhaal worden dat veel Vlamingen aanspreekt. We hebben voor Streamz een heel interessant project en parcours voor ogen. Waarheen dat leidt, zien we nog wel. Maar boeiend wordt het zeker.”

Streamz gaat van start vanaf maandag 14 september. Je betaalt 11,95 euro per maand en kan op vier schermen tegelijk kijken. Er is een gratis testperiode van twee weken. Je kan ook intekenen op Streamz+ (19,95 euro). Dat is Streamz, aangevuld met een grote filmcatalogus. Inschrijven kan op www.streamz.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier