DRAAD-poppentheater verandert mensen in dieren: “Maskers zijn op maat gemaakt”

Maskers zijn een zeer belangrijk onderdeel in de productie Animal Farm. Op de foto zie je Henk Cnockaert. (foto SB) © Stefaan Beel
Redactie KW

Een van de belangrijke partners in de toneelproductie Animal Farm is het Roeselaarse DRAAD-poppentheater. “We werkten bijna drie maanden aan een veertigtal maskers voor de viervoeters”, vertelt Alain Verhelst.

“DRAAD-poppentheater is altijd al sterk betrokken geweest bij sociale projecten”, legt Alain Verhelst uit. “In 2011stonden we samen met De Spil aan de wieg van het stedelijke participatief gebeuren Viva Venetia dat later werd herdoopt in Tuin der Lusten. We hebben al die jaren naast onze eigen producties, straattheater en aandacht voor het erfgoed altijd het artistieke samen met sociale betrokkenheid op de onze agenda gezet.”

“DRAAD was meteen verkocht toen we het thema en de artistieke uitdaging te horen kregen van Animal Farm. Het was meteen duidelijk dat wij voor de maskers zouden zorgen, al treden we hierbij wel uit onze comfortzone. Maskers, dat is iets anders dan poppen natuurlijk.”

“Voor het maken van de maskers van de viervoeters hebben we gebruik gemaakt van klei, thermoplastic, foam, latexhars en gaas. De maskers verhullen niet het ware gezicht van de acteurs. Ze zijn eerder een ondersteuning. De verbinding van het karakter van het personage, de grootte, een comfortabele dracht in koppeling met een microfoon, belichting en mimiek was geen evidente zaak. Heel wat van de maskers zijn ook op maat gemaakt en passen op slechts één gezicht. Daarvoor waren we lang aan de slag met de acteurs en met Liselotte Vercaigne om gezichtsafgietsels te maken waarna de basisontwerpen nog eens in klei werden gemaakt.”

2,5 maanden werk

“Het echt creëren van de veertig maskers, wat ik samen deed met Luc Vandeputte van DRAAD-poppentheater, duurde ruim twee en een halve maand. Het was een hele uitdaging, maar wij verkennen graag het brede spectrum van poppen, objecten en maskers.”

“Die technieken komen bij de theateropleidingen in Vlaanderen steeds minder aan bod, al horen ze van oudsher bij het theater. Meer nog: het theater van mensen is ontstaan uit het theater met poppen en maskers”, besluit Alain Verhelst.

(BC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier